Full version: Känguruäpple
Sidor: 1, 2
Lady Hamilton
Jag undrar nu .........är det någon som hunnit få sina äpplen att mogna? Mina "äpplen" är ff gröna g.gif och vad jag minns från i fjol så tog det ett tag för äpplena att mogna efter att de börjat byta färg

Gillan
Nej, mina har inte tillstymmelse till att börja ändra färg. Dessutom så tycker jag att de är extremt små för att ha suttit där så länge som mina gjort (nästan två månader) dunno.gif
malin72
någon har fått lite gul färg men inte många no.gif men om jag tänker efter så var det nog den sista plantan jag fick bort i höstas den stog länge för att få färg och mogna g.gif jo det var nog sent ja
och ja mina är också små mycket mindre än förra året unsure.gif
sqrulan
Mina är också gröna och verkar ta tid på sig.Jag har klippt av kvistarna med "äpplena" på

tagit in dom och satt dom i en vas med vatten.

confused.gif Undrar om dom kommer att mogna till sig i vasen eller är det meningslöst?
sqrulan
g.gif Nu har mina känguruäpplen börjat mogna och bli gula.Nu ligger dom som vilken
annan frukt som helst på ett fat och vissa är gulare än andra.

Två har jag mosat sönder och lagt i blöt så att fröerna ska lossna
från frukt köttet,som man gör med tomat fröer.

Hoppas att dom har lika bra grobarhet fast dom fått mogna till
sig inne istället för ute på plantan.

Det är första gången som jag tar egna fröer från känguruäpplet så
det blir spännande att se hur det går. smile.gif

Lady Hamilton
Det blir nog bra kompiskram.gif Själv mosar jag mina frukter i en te-sil av metall och pressar ut fruktköttet. Själva fröerna lägger jag på en papp tallrik så de kan torka.

(Psssst! unsure.gif tror du att du kunde göra mig en tjänst?.......jo det är så att när jag sår, sår jag både vita o bruna fröer. De har grott till 110% g.gif men jag undrar verkligen om det är "fröer" både de vita o de bruna dunno.gif kan du ta reda på det åt mig tror du?)
sqrulan
confused.gif
Jag ska göra mitt bästa för att se om det är dom vita eller dom bruna som gror. tummenupp.gif

Nu har jag inte hunnit med att kolla om dom har olika färg,ska kolla i morron.

Du kan ju också kolla om det är nån skillnad,fast det vet man ju inte förrän till
våren då!
Du har väl sparat fröer också,tar jag för givet. flirting.gif
Lady Hamilton
kompiskram.gif Självklart har jag sparat (både vita o bruna) Har nog fröer till en hel "skogs-odling" om jag vill giggle.gif
sqrulan
giggle.gif Det lär bli en stor skog här också om alla fröer är grobara!

Kanske ska jag kolla grobarheten efter nyår och sedan dela med mej
av alla fröer.
Någon skog har jag ju inte plats för,inte en sån skog ialla fall. giggle.gif

rolleyes.gif Jag gillar din nedräkning till julen och har skickat till vänner.
Anki V
CITAT (Lady Hamilton @ 20-10-2007, 22:37) *

(Psssst! unsure.gif tror du att du kunde göra mig en tjänst?.......jo det är så att när jag sår, sår jag både vita o bruna fröer. De har grott till 110% g.gif men jag undrar verkligen om det är "fröer" både de vita o de bruna dunno.gif kan du ta reda på det åt mig tror du?)

Om jag är osäker på grobarheten på frön som inte behöver kyla så brukar jag så några frön i vått hushållspapper som jag stoppar i en plastpåse. Jag har just kollat...... och alla fem fröna jag testade av ostronörten har grott i papperet. tummenupp.gif

/Anki
Lady Hamilton
slap.gif Att jag inte tänkte på det Anki.........Jag vet ju att man kan göra så kompiskram.gif Tack för påminnelsen
Maggan H
Mina äpplen börjar mogna, och några som jag lade in i boden för 2 veckor sen var nästan halvruttna, eller åtminstone helt mosiga, och de fröna ramlade nästan ur av sig själva under kranen. Så slipper man en del jobb! Ang färgen på fröna har jag inte märkt någon skillnad i grobarhet, det är bara själva skalet som är borta på de ljusa fröna. rolleyes.gif
AndreasBlomquist
Jag fick en planta från Gillan (Evgeni) och antar att de fröerna kom från Lady Hamilton från början. Plantan var ungefär 15 cm hög när jag fick den. Först hände det ingenting, sedan ingenting men sen började den ränna iväg. Den var helt översållad med blommor och frukter, både mogna och omogna, när vi förra veckan plockade ner den. Då var själva stammen 13 cm i diameter längst ner vid jordnivån. Plantan gick en bit upp ovanför vårt balkongräcke som sitter ungefär 3.5 meter upp på huset. Det var alltså en riktig monsterplanta. Vi hade den i en kruka som rymmer 150 liter jord, fast vi körde med ren kogödsel på påse...
Lady Hamilton
CITAT (Maggan H @ 21-10-2007, 20:51) *
........Ang färgen på fröna har jag inte märkt någon skillnad i grobarhet, det är bara själva skalet som är borta på de ljusa fröna.....

angel_not.gif Ja det var väll det jag sa? eller?................... whist.gif

Och Andreas Grattis till monsterplantan giggle.gif om du sår fröerna i Februari så kan du få lika stora plantor nästa år igen tummenupp.gif
Maggan H
CITAT (AndreasBlomquist @ 21-10-2007, 23:29) *
Jag fick en planta från Gillan (Evgeni) och antar att de fröerna kom från Lady Hamilton från början. Plantan var ungefär 15 cm hög när jag fick den. Först hände det ingenting, sedan ingenting men sen började den ränna iväg. Den var helt översållad med blommor och frukter, både mogna och omogna, när vi förra veckan plockade ner den. Då var själva stammen 13 cm i diameter längst ner vid jordnivån. Plantan gick en bit upp ovanför vårt balkongräcke som sitter ungefär 3.5 meter upp på huset. Det var alltså en riktig monsterplanta. Vi hade den i en kruka som rymmer 150 liter jord, fast vi körde med ren kogödsel på påse...

Herre Jisses, har du ingen bild på denna enorma planta? ohmy.gif Hade den blivit förvedad i stammen? Kanske hade den klarat vintern med lite täckning, hur nu det skulle gått till..... g.gif
sqrulan
w00t.gif Den jätten skulle jag också vilja se! smile.gif Mycket näring i god jord är nog A och O då
blir den stor.

Bruna och vita fröer är det Lady H,får väl se om det är nån skillnad på dom.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon