Full version: Känguruäpple
Sidor: 1, 2
Lady Hamilton
Har sått Känguruäpple den 3/3 och ännu har inget kommit upp -cry-.gif Hur har det gått för er andra? Jag har mina sådder i rumstemperatur. Alla tips och råd emottages med största tacksamhet blush.gif
Gillan
Hmm, nu är jag inte så duktig på det här med att skriva exakt datum. men jag sådde mina ungefär samtidigt, och mina har inte heller kikat fram. Men jag trodde att de kanske tog väldigt lång tid på sig...hade jag fel............eller rättare sagt, är det nåt som är fel confused.gif ..............och jag har fått mina frön av Ladyn!! fear.gif

Har förresten också mina i rumstemperatur i söderfönster utan extrabelysning. Det tänkte jag ge dem när de tittat upp. Kanske fel det då????
Eva 33c
Då är jag inte ensam om detta problem alltså. Visste inte om jag vågade tala om det för er sleep.gif
Jag sådde en omgång 20 januari (jo i år är det noggrann bokföring må ni tro...) och sedan gjorde jag en omsådd i "stjärtlapp" 26 februari. Inga har grott än men de har inte ruttnat heller så jag har inte gett upp hoppet.
Vanlig rumstemperatur för kruksådden och lite varmare för "stjärtlappen".
Christer i Falköping
De kan ta ett bra tag på sig att gro. Just när jag brukar ge upp och tro att det är kört, då tittar de upp. Så ingen fara på taket än! Undrar just var jag lade mina sådana frön?
Christer.
Maggan H
Brukar ta ca 14 dagar, i af de gånger jag har sått. Så hav förtröstan Systrar o Bröder! giggle.gif
malin72
Maggan har du sått några i år??????? dina små bebisar blev ju hur stora som helst här hemma i sommras yahoo.gif tummenupp.gif jag har totalt missat dom i år blush.gif duh.gif
Maggan H
Lite tidigt ännu, om nån vecka kanske. Eller ska jag slänga ihop en bytta nu o se om de gror? crazy.gif
Konsulterade presis min sålista från i fjol, jag sådde 18 mars och de grodde 7 april.
malin72
japp och dom var ju lagom stora när du ville bli av med dom flirting.gif rolleyes.gif tänk vad många som blev glade här för att du ville bli av med dom,min mamma,grannen Pinglan,3 st här giggle.gif bravo.gif
jag är 172 cm och dom växte om mig ohmy.gif
[attachment=412:växter_563.jpg]
och här var den ännu liten wub.gif
Gillan
Tack för lugnande ord Maggan H! Då simmar jag lugnt så länge yes.gif

Malin! Vilka praktexemplar du fick till tummenupp.gif
malin72
Malin! Vilka praktexemplar du fick till tummenupp.gif
[/quote]

japp flirting.gif det syns ju i mitt album "fniss" där har jag från start till slut giggle.gif dom var fin fina thumbsup.gif
Lillja
Hej! Vad är detta för blomma, har aidrig hört talas om den,
vad spännande, växer den oxå izon 5. confused.gif
Christer i Falköping
den är bäst som sommarblomma, även om man kan övervintra den ljust och svalt om man vill. Fast de brukar inte bli lika fina året därpå.
Christer.
En av arterna finns som frö hos Impecta.
Maggan H
Du tog ju så fint hand om dem Malin så de kunde ju inget annat än växa sig stora o fina! De är jätteläckra, blev sugen, ska så i morrn! laugh.gif
Eva St
Idag har mina åkt i jord är lite orolig om jag gjort något dumt eftersom jag åker ifrån dem till Sälen nästa vecka - vad tror ni om det????? Det värsta är väl att resten av sällskapet vill nog inte att vi ställer in fjällsemestern för några fröers skull flirting.gif
sqrulan
Fy!!! Nu blev jag ju tvungen att så fröerna som var kvar sedan förra året.Den växte rakt upp som en lång pinne då och jag tyckte att den var så ful att jag kastade den. nono.gif Det skulle jag kanske inte ha gjort,borde kanske ha toppat den? innocent.gif Har ni toppat era känguruäpplen,några (äpplen)blir det väl inte? giggle.gif
Lady Hamilton
Så här såg min planta ut UTAN toppning

Stammen blir väldigt kraftig.

Frukterna som är oätbara ser ut som små plommon som först är gröna och sedan blir de Oranga

Och Eva eftersom de verkar ta tid på sig att gro "de rackarna" så kan du säkert "lägga på" en utlands semester också innan de har hunnit gro......... flirting.gif
Eva St
ÅHH Lady Hamilton det vore ju inte fel men tror att kroppen säger att jag ska stanna hemma vid krukorna efter en veckas skidåkning
Men det låter ju tryggt för mig att de tar lite tid på sig. Funderar på om de ska stå uppe i huset med vanlig rumsvärme eller i källarförrådet ca 12 grader när jag är borta. Tänker på att de kanske torkar här uppe samtidigt som det kanske är för kallt att gro i källaren
Uj Uj Uj vad velig man kan bli för några fröer dunno.gif blink.gif g.gif g.gif

Men vilka praktexemplar du hade Ladyn
Christina i Småland
Tror ni att det finns hopp för mina frön som jag sådde redan 9 febr. Ingenting har dykt upp ännu. Frågan är om dom ska stå varmt eller svalt, ljust eller mörkt. Jag fick en frukt av min svåger i höstas så jag har ingen så-beskrivning.
/Christina
Christer i Falköping
Varmt!
Christer.
Christina i Småland
Tack Christer!
Maggan H
bravo.gif ohmy.gif Ah, vilka läckra bilder! Dina var också superfina, Ladyn! Har ni lagt märke till att blommorna kommer efter Y-delningen här också?
CITAT (Lady Hamilton @ 13-03-2007, 17:50) *
Så här såg min planta ut UTAN toppning

Stammen blir väldigt kraftig.

Frukterna som är oätbara ser ut som små plommon som först är gröna och sedan blir de Oranga

Och Eva eftersom de verkar ta tid på sig att gro "de rackarna" så kan du säkert "lägga på" en utlands semester också innan de har hunnit gro......... flirting.gif

Lady Hamilton
Ja nu får ni säga vad ni vill sleep.gif Men nu har jag tagit till "tjuvknep"! yes.gif Har nu placerat mina sådder i kuvöset idea.gif
Gillan
CITAT (Lady Hamilton @ 15-03-2007, 23:25) *
Ja nu får ni säga vad ni vill sleep.gif Men nu har jag tagit till "tjuvknep"! yes.gif Har nu placerat mina sådder i kuvöset idea.gif

giggle.gif ......och jag har sått nya innocent.gif
Lady Hamilton
Titta! Titta!Det har grott.. yahoo.gif yahoo.gif yaay.gif

[attachment=478:PICT7487.JPG]

4st ännu så länge men jag kan ju inte sätta in bilder på allihop
Gillan
Detta måste vara FUSK!!!!..........fusk, fusk, fusk..............eller så är det väl nåt anat då -cry-.gif , för mina har inte gjort det ranting.gif undrar jag vad hon har för knep g.gif
Lady Hamilton
CITAT (Gillan @ 12-03-2007, 21:04) *
......... är det nåt som är fel confused.gif ..............och jag har fått mina frön av Ladyn!! fear.gif

Då hoppas jag du förstår att det inte är fel på fröna iallafall...... angel_not.gif
Lady Hamilton
Ja även jag sådde om devil.gif Och nu har ytterligare 13st grott yahoo.gif
Så nu har jag 18 st men behöver igentligen bara 10st slap.gif
g.gif hm......måste "lösa" det på något vis
Gillan
Nääe, vet du vad Ladyn! Det här är väl fusk på högsta nivå -cry-.gif . Mina nya har minsann inte grott de heller no.gif

Men du! Jag har en bra lösning för ditt problem med för många shy.gif yes.gif .......Du vet mässan!...........Jag åker bil dit....... giggle.gif
Lady Hamilton
CITAT (Gillan @ 23-03-2007, 17:42) *
Nääe, vet du vad Ladyn!......
Men du! Jag har en bra lösning för ditt problem med för många shy.gif yes.gif .......Du vet mässan!...........Jag åker bil dit....... giggle.gif

kram2.gif Själv klart måste du få lasta bilen med "något" rose.gif wub.gif
Eva 33c
Även mina grodde till sist rolleyes.gif
Ganska exakt 2 månader efters sådd, både de i kruka och de i "stjärtlapp".
Den som väntar på nåt gott....
(Frön från dig Lady H sleep.gif )
Lady Hamilton
CITAT (Eva 33c @ 23-03-2007, 20:25) *
........(Frön från dig Lady H sleep.gif )

wub.gif
Gillan
CITAT (Lady Hamilton @ 23-03-2007, 18:18) *
kram2.gif Själv klart måste du få lasta bilen med "något" rose.gif wub.gif

smiley_small_hug.gif wub.gif kompiskram.gif

CITAT (Eva 33c @ 23-03-2007, 20:25) *
Även mina grodde till sist rolleyes.gif
Ganska exakt 2 månader efters sådd, både de i kruka och de i "stjärtlapp".
Den som väntar på nåt gott....
(Frön från dig Lady H sleep.gif )

Hmmm g.gif , borde nog inte ge upp hoppet då kanske? Grattis till dina i alla fall tummenupp.gif . Påminn mig i Juni, så får vi se vad det blev giggle.gif
Lady Hamilton
idag ser jag 6st till........ -fear-.gif .
Maggan H
Och jag lovar - det kommer FLER! crazy.gif biggrin.gif Jag sådde 40 ca i fjol - minst 50 grodde........ g.gif
Lady Hamilton
CITAT (Maggan H @ 24-03-2007, 17:12) *
Och jag lovar - det kommer FLER! crazy.gif biggrin.gif Jag sådde 40 ca i fjol - minst 50 grodde........ g.gif

crying.gif Synd att du inte berättade det liiiite tidigare..... fear.gif Har nog hunnit "petat ner" ca 100 frön nu...............
Vad tror ni om Auktion på Lördagen? 1kr bjudet! Går bort för 1kr till damen "rött", ......"svart".......o.s.v....... sweatingbullets.gif
Maggan H
Det går säkert bra! Passa på efter Kerstins föredrag - " Hör upp alla, ett litet tillägg här! " Bla bla bla rotfl.gif
Lady Hamilton
nono.gif Då blir det alltså inget gemensamt fika för mig då?...........
duh.gif Vilken dag det kommer att bli....... d010.gif på bussen ner (pga av "natt sudd") sos.gif Snabbt samla i hop er som jag skall leverera växter till........
-fear-.gif Rusa runt i 150"knyck" för att hinna se något innan Kerstins föredrag rose.gif kompiskram.gif vila för att sedan "starta" auktion.... 000.gif tummenupp.gif som troligtvis slutar lämpligt till avresan hem sweatingbullets.gif
Jo jo...... angel_not.gif "det" kommer verkligen att bli en dag att minnas........
malin72
w00t.gif a0a.gif a0a.gif uj uj uj vad jag längtar tills lö nu kompiskram.gif jag ska ha så skoj åt dig....
jag har ju den turen att mässan ligger "runt hörnet" så jag kan ju titta på er ena dan och ha egen mässdag
en annan whistling.gif rotfl.gif

men du får faktiskt ha din auktion en annan dag för vi ställer inte upp på att du inte ska fika med oss nono.gif

just det ja jag glömde ju att tillägga att jag inte sått K-äpplen ännu så om inte mina hinner med så blommar dom väl inne i vinter giggle.gif men eftersom att det damp ner frön så ska jag nu leta plats till dom sos.gif
Maggan H
Ja men vilken tur du har Hamilton, tvångssälj dom till Malin så kan hon auktionera ut dem lämlig tid/dag! biggrin.gif
Lady Hamilton
TACK för tipset! thanks.gif giggle.gif
Christina i Småland
Jag sådde mina frön 070209 och först igår dök den första upp. Idag kan jag se ytterligare 3 på gång. De har stått med undervärme de sista veckorna. Det tog alltså 7 veckor innan något grodde, så ge inte upp.

/Christina
Gillan
Haha! Jag gav inte upp tummenupp.gif . De har visserligen inte börjat hoppa än giggle.gif , men blommar gör de naughty.gif
Hur har det gått för er andra?

[attachment=5021:20070711_001_odla.JPG] [attachment=5022:20070711_002_odla.JPG]
malin72
jo då här knallar det på dom blommar fint mina som jag iår fick av ladyn tummenupp.gif
men jag måste höra med er andra som haft tidigare.........har ni varit med om att dom fröstått sig själv och att ni året efter hittar små plantor här och där naughty.gif rotfl.gif rotfl.gif rotfl.gif
för visst är väl detta kängurur som nu växer upp i rabatten whist.gif

[attachment=5065:blandat_06_1337.jpg]
[attachment=5066:blandat_06_1336.jpg]
Gillan
tummenupp.gif , Visst är det kängurur du har i rabbatten malin! Eftersom det är första året för oss, så vet jag inte om de brukar göra så. Men förra året hade jag en hel skog med Kapkrusbär efter att jag slängt ut en hel del "bär" från året innan. Så jag skulle inte alls vara förvånad flirting.gif

Men, en bild av årets kängurur, de som blommar. skulle inte sitta fel whist.gif
malin72
giggle.gif ok då här kommer den...kan ju säga att dom kommer inte gå över garagetaket som sist rotfl.gif
[attachment=5067:blandat_06_956.jpg]
[attachment=5068:blandat_06_1338.jpg]
inte alls bra bilder men ska ta nya sen fniss
Gillan
CITAT (malin72 @ 11-07-2007, 21:37) *
giggle.gif ok då här kommer den...kan ju säga att dom kommer inte gå över garagetaket som sist rotfl.gif
[attachment=5067:blandat_06_956.jpg]
[attachment=5068:blandat_06_1338.jpg]
inte alls bra bilder men ska ta nya sen fniss

Hmm, nu har ju inte jag nåt garagetak, men mina kommer defenitivt att gå över whist.gif coolgleam.gif .............. giggle.gif
malin72
fniss ja jag håller på att tjata idag och fixa till så att han kan ta sin semester här hemma och om det blir som jag vill så är vi inom någon vecka på väg om ni är hemma....... kompiskram.gif
så då får jag se dom tummenupp.gif men jag viskar nu för annars så går det väl inte i uppfyllelse att jag kommer iväg
shy.gif
Lady Hamilton
Och så här ser mina Kängurur ut i dag

Lady Hamilton
Alla ni som funderar på att ta vara på frön till nästa vår bör vänta tills "äpplena" byter från Grönt till Orange Lättast är det att ta "frukten" och mosa dem i en kaffe sil, te sil eller durkslag under rinnande vatten Ta bort allt fruktkött och torka fröna och förvara dem i ex. ett melitta filter

Gillan
Tack för den bilden Ladyn tummenupp.gif . Kan ju vara bra att veta hur de ska se ut när de ska skördas smile.gif

Fast jag tycker nog att de tar en förskräcklig tid på sig rolleyes.gif . Hoppas de inte hinner frysa innan det är dags.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon