Full version: Är med kolonilott!
Kajsa i Arvika
Hej alla goa Odlaiter!! kompiskram.gif Ett litet ljus har tänts i mitt liv igen! yahoo.gif Satte in annons i den lokala blaskan idag och efterlyste kolonilott i vårt område här i stan.. Hoppet var inte så stort eftersom jag trodde det var lång kö på dem.. dunno.gif

Men tänka sig, telefonen ringde och det var "ordföranden" själv... summa sumarum i morron ska jag dit och titta ut en, det fanns nämligen TRE stycken lediga!! 000.gif yahoo.gif bravo.gif Tänk vad mycket det betyder för mig, livslusten steg med flera grader, centimeter? Hur graderar man livslust egentligen? I fröpåsar kanske? g.gif

I morron blir det en tur till handelsträdgården igen för nyinskaffning av krukor... hmmmm.. Det får nog bli stadiga svarta den här gången .... ifall att det blir fler luftturer framöver.. ranting.gif crazy.gif Det kan jag meddela att gröna plastkrukor INTE tål.. giggle.gif

Fram med fröpåsarna igen alltså! ett, två, ett, två...

Men... blush.gif Platsar jag verkligen i ett koloniområde? Tänk om man inte har tillräckligt välfriserade rabatter för styrelsens tycke? Eller om grässtråna i gräsmattan är kammade åt fel håll??!! nono.gif rtfm.gif

Himla spännande ska det bli i morron i alla fall... Håll tummarna för mig nån gång vid ett tiden! tummenupp.gif
faith
Åh, jag blev glad ända inne i hjärtat av att läsa det här! smile.gif Lycka till! blomma.gif
anna_rispan
vad är det för sorts område? är det ett sånt med hus på?? ja du får väl be o stadgarna så du vet vad som gäller, om de inte informerar dig lite fint när du väljer ut din plats. vad roligt du kommer att få!!
kerstin z5-6
rose.gif Grattis -Det kommer att bli kul , hopas du får en fin lott ! 000.gif
Helen i Piteå Zon 5
Men oj så roligt biggrin.gif Där kommer du att må jättegott, Lycka till imorgon! /Helen
Alba
Men sååå roligt. Du ser när man minst anar så händer det underverk. yahoo.gif yahoo.gif yahoo.gif

Hoppas mötet i morgon utfaller väl.

Här kommer första blomman till din trädgård------ rose.gif
Sailor Pluto
Åh, så roligt! Skickar en lyckospark till dej yes.gif .
ingrid fuxwall
Även jag skickar dig en spark i ändan och hoppas du får en trevlig vår/sommar och höst.

ingrid
titti49zon6
Grattis och lycka till idag blomma.gif
Håller tummarna för att du ska hitta ett litet paradis tummenupp.gif
silos
Oj så roligt för dig! Det är så underbart att kunna påta i jorden! Jag blir riktigt glad för din skull smile.gif !
Irene_L
Jätteroligt Kajsa!! Det kommer att bli toppen tummenupp.gif
Åhh vad roligt att planera och plantera yes.gif
Grattis blomma.gif
mvh
Irene
pusillus
Grattis,vad spännande!
Hoppas du hittar det du söker och kanske får en massa spännande växter med på köpet!!
blomma.gif
Lillja
Hej.
Grattis. det är tredje året jag har min lott, du får förbereda dig att på
att gräva o gräva men de är kul sen får du motion o frisk luft, sen
finns det ju allt där gödsel kompost.Sen behöver du en stor börs
man vill ju ha allt. Lycka till
Eva 33c
Vad roligt Kajsa att du får odla i allafall! Då har du alltså plats för rosenbönan !
Den väntar på adress eller kuvert kompiskram.gif
Lillja
Hej.
Jag vill ha allt på min kolonilott ibland blir det för trångt. det enda jag
inte tycker om är väl potatis blir bara några ränder, iår hade jag tänkt mig
havtorn saskatoon o aronia, sen blir det zuccini o squash de är häftiga att
odla, i höstas satte jag en hallonhäck det ska bli spännande att se hur den
har överlevt vintern, o sen blommor förstås.Det enda problemet är väl
vattningen det är ju begränsat man får bara vattna det nödvändigaste,
ifjol var det för torrt.Här kommer några bilder om jag får det att funka
med uppladdningen.
Kamilla z 7
Vad kul!! håller tummar och tår att du får en jättefin lott smiley_small_hug.gif
Kajsa i Arvika
Lite uppdatering!! Jag arrenderar från idag en kolonilott!! tummenupp.gif yahoo.gif Träffade ordföranden, kassören och sekreteraren idag och kollade på tre lotter.. Två av dem hade inte odlats på ett par år och var inte mer än gräsplätter.. ganska mycket jobb med andra ord g.gif

Men den tredje var helt okej! yes.gif Till formen rektangulär ca 6-8 m bred och 15-20 m lång... ögonmått har jag aldrig haft blush.gif Den odlades fram till i fjol och en del blommor fanns i rabatterna, men vad det var är för tidigt att säga, Det känns som julafton, vad spännande 000.gif
Det finns i alla fall vinbärsbuskar och jordgubbsplantor, rödbladig revsuga fanns det också en del av och gullris tror jag..

Enda "byggnaden" är en liten uteplats nere i ena kortändan... det enda som kommer bli kvar av den är ett ganska lågt trästaket som målas om och sedan blir det väl klängväxter runt om .. man kanske kan lägga plattor och ha en utemöbel, parasoll och en grill.. lottgränsen bakom uteplatsen utgörs av en naturlig bäck och på andra sidan den en björkbacke.. bravo.gif

Det kändes inte som en polisstat direkt.. man får odla vad man vill hur man vill och bygger man något, ett hus t ex ska byggnaden vara klar inom två år... själva området är ju mycket mindre än Iris.. inga körbara vägar mellan lotterna, bara smala grusgångar och inte ett uppvuxet träd syntes till.. alltså ett öppet område.. Det ska bli intressant att se hur människorna är.. det finns tydligen fler ensamstående mammor på området så man kanske får nya kompisar på köpet.. kompiskram.gif
malin72
grattis!!!!!!!!!!! 000.gif vad roligt med tanke på vad du går igenom...då är den terapin löst iallafall så nu kan du pyssla med blommorna istället för att ge dom vingar smiley_small_hug.gif
Margaretha
Jag har koloni, och inte känner jag igen mig i Iris inte! Om någon tycker något, så har vi inte hört särskilt mycket av det i alla fall.
Grattis! Du har fått ett ställe där du kan glömma bort allt annat, alla bekymmer och där du kan hämta krafter! Det är mycket bra för själen att rensa ogräs och lukta på blommorna! tummenupp.gif
Wilmer
Grattis!! Nu har du något positivt att hänga upp tankarna på när det mörknar i tankarna... Min goda mor skaffade kolonilott förra året, det har räddat mitt humör flera gånger om. För jag är givetvis där och pular också... Förstår mycket väl hur viktigt det är!! yes.gif Lycka till och ha det gott på Lotten!

/ Wilma
Gillan
Åhh, Kajsa! Blir såå glad för din skull.

GRATTIS! smiley_small_hug.gif yaay.gif
titti49zon6
Grattis till kollonilotten Kajsa smiley_small_hug.gif
fruberglund
Grattis!
Vad roligt att du fått en bra kolonilott, lycka till och ta lite bilder och visa oss här sen bravo.gif
Kamilla z 7
Vad spännande,men är det ett nytt område iom att det inte fanns några uppvuxna träd? confused.gif
Har du funderat på att sätta upp något hus?
Jag önskar lycka till! Må det växa som bara den hos dig tummenupp.gif yaay.gif
Ewa L
Jättegrattis till dig, det var nog det bästa som kunde hända under rådande omständigheter. Ny miljö, nya människor, nya växter etc. Och det när våren kommer dessutom.
Ang. uteplatsen du funderade på; behöver du inte något slags tak över huvudet? Som skydd för regn etc. Eller finns det ett allmänt sådant på nära håll?
Mia, zon 3
Åh - vad härligt! Stort grattis till dig! Nu kan du köra obehindrad odlingsterapi, och då brukar ju det mesta lösa sig varefter (så funkar i alla fall jag, kan tänka mig att just detta forumet innehåller fler likasinnade...).
Visst har man hört skräckhistorier om vissa koloniområden, men ännu fler solskenshistorier. Där finns det ju verkligen chans att träffa fler som gillar odling, så man kan byta plantor, hjälpa varandra med vattningen osv.
Kom igen med bilder när det börjar spira! Och än en gång grattis! smiley_small_hug.gif
Lillja
Hej. Jag fattar inte, vad menas med att va en iris, har kolonilotter
dåligt rykte eller, det är väl vanligare i södra sverige än här uppe
i norr kanske, men förstår inte varför dom inte annonserar. då
skulle man ju få mer seriösa odlare, nu fick man ju jaga dom,
det är ju synd för det är ju terapi för själen, tänk att ha en liten
stuga på sin lott på cykelavstånd, då hade man allt. smiley_small_hug.gif
ewa zon 3
Grattis och lycka till med kolonilotten! blomma.gif

/Ewa
evelina
Ett stort GRATTIS från mig med! rose.gif Efter regn kommer solsken! wub.gif
Ophelia
Grattis Kajsa....vi delar väl på den med flirting.gif

Skämt åsido...jag blir ju sugen att fixa mig en kolonilott när jag flyttar till Sala yes.gif

Grattis grattis yaay.gif
evelina
CITAT (Ophelia @ 19-03-2007, 18:34) *
Grattis Kajsa....vi delar väl på den med flirting.gif

Skämt åsido...jag blir ju sugen att fixa mig en kolonilott när jag flyttar till Sala yes.gif

Grattis grattis yaay.gif

Titta här Ophelia vad jag såg idag!

kollonilott
Christina i Småland
Grattis och lycka till!!!

Hoppas att du också får många nya goda vänner bland grannarna!

/Christina
Ophelia
CITAT (evelina @ 19-03-2007, 18:46) *
Titta här Ophelia vad jag såg idag!

kollonilott

Den där nöp jag direkt kram1.gif

Tack snälla........kan ju börja att jaga Kajsa med "vårbruket" kompiskram.gif
Elisabeth P
Stort grattis Kajsa. bravo.gif tummenupp.gif
Det här var verkligen roligt att höra. Jag hoppas att du återkommer med bilder så småningom. smiley_small_hug.gif
Susanne i Linköping
Så kul, Kajsa! För fem år sedan var det jag som letade lott, i "mitt" område fanns många lotter lediga så det tog ett bra tag att leta runt bland alla stugor till salu. Året innan hade jag tittat på en stuga men tyckte egentligen bättre om stugan intill, men den var inte till salu. Då. För rätt som det var satt det en säljes-lapp på anslagstavlan med min favorit på! yahoo.gif

I år är det inte lika kul, jag måste sälja. Det blir för mycket med både villa och kolonilott. Ack, min lilla kolonistuga med de fina gamla spröjsade fönstren, med gammalt glas i de flesta rutorna. -cry-.gif Men jag märkte ju i somras hur svårt det var att hinna med.
Mia, zon 3
Var har du din lott, Susanne? Som f.d. Linköpingsbo (och fortfarande Linköpings-arbetande) så blir man ju nyfiken..... whist.gif
Antonia
CITAT (Kajsa i Arvika @ 16-03-2007, 18:21) *
Hej alla goa Odlaiter!! kompiskram.gif Ett litet ljus har tänts i mitt liv igen! yahoo.gif Satte in annons i den lokala blaskan idag och efterlyste kolonilott i vårt område här i stan.. Hoppet var inte så stort eftersom jag trodde det var lång kö på dem.. dunno.gif

Men tänka sig, telefonen ringde och det var "ordföranden" själv... summa sumarum i morron ska jag dit och titta ut en, det fanns nämligen TRE stycken lediga!! 000.gif yahoo.gif bravo.gif Tänk vad mycket det betyder för mig, livslusten steg med flera grader, centimeter? Hur graderar man livslust egentligen? I fröpåsar kanske? g.gif

I morron blir det en tur till handelsträdgården igen för nyinskaffning av krukor... hmmmm.. Det får nog bli stadiga svarta den här gången .... ifall att det blir fler luftturer framöver.. ranting.gif crazy.gif Det kan jag meddela att gröna plastkrukor INTE tål.. giggle.gif

Fram med fröpåsarna igen alltså! ett, två, ett, två...

Men... blush.gif Platsar jag verkligen i ett koloniområde? Tänk om man inte har tillräckligt välfriserade rabatter för styrelsens tycke? Eller om grässtråna i gräsmattan är kammade åt fel håll??!! nono.gif rtfm.gif

Himla spännande ska det bli i morron i alla fall... Håll tummarna för mig nån gång vid ett tiden! tummenupp.gif

Hej Kajsa.
Du får verkligen människor att bli berörda!
Vi skaffade en lott i höstas, lite sent för att göra nåt speciellt men vi fräste upp den och ska göra det nu igen och hoppas få med alla rötter g.gif Annars får vi väl fräsa en gång t ill....
Jag har köpt fröer och lökar här på Odla och lite andra fröer har jag köpt ute i bygden. Det börjar klia i fingrarna nu!
Vi har haft fågelbord på lotten hela hösten och vintern och det ger en speciell känsla, tycker jag.Innan vi lämnade lotten att gå till vila satte jag tulpanlökar, krokus och påskliljor och de har ju börjat komma upp nu.
Inte behöver man vara nåt speciellt i en kolonilott! wink.gif Ingen har ju med din lott att göra, du gör ju med den vad du vill. Det finns ju bestämmelser om man t.ex. ska ha Friggebod, med färgen på den o. dyl. Men så du och plantera vad du tycker om, det kan inte styrelsen lägga sig i.
Lycka till med din lott, Kajsa och skriv snart igen så vi får veta mer om hur det går.
MVH
Antonia
Antonia
CITAT (Lillja @ 19-03-2007, 16:26) *
Hej. Jag fattar inte, vad menas med att va en iris, har kolonilotter
dåligt rykte eller, det är väl vanligare i södra sverige än här uppe
i norr kanske, men förstår inte varför dom inte annonserar. då
skulle man ju få mer seriösa odlare, nu fick man ju jaga dom,
det är ju synd för det är ju terapi för själen, tänk att ha en liten
stuga på sin lott på cykelavstånd, då hade man allt. smiley_small_hug.gif

Att vara en Iris syftar väl på serien i tv4 plus om koloniområdet Iris. Jag bor i södra Sverige men här har inte kolonier sämre rykte än nån annanstans. Varför skulle det vara så?
Lillja
Hej.
Men jag tycker det är så konstigt en sommar stuga o en
kolonilott är ju samma sak tycker jag varför är det så
tyst om kolonilotter jag tycker det är synd för många vill
nog ha en sommarstuga men alla har ju inte råd då
skulle ju en kolonilott va ett bra alternativ, jag är nyfiken
på hur mycket man får betala för en kolonilot typ iris.
Virriz
Grattis, vad kul med en kolonilott!!

Jag bor i stockholm och vi har köat för att få en i 8 år nu och är inte ens nära... Men vi köpte sommarstuga för två år sen så det är inte synd om oss! biggrin.gif
anna_rispan
Här där jag bor finns det kolonilotter med stuga på. Jag tycker inte att det priset man tydligen får betala för en sådan lott är "billigare" än en sommarstyga. Jag har alltså inga exakta priser i huvudet, men det passar inte min studerandeplånka iallafall.

En sommarstuga kan ligga mer avskiljt och ostört, eller i ett område där man redan har bekanta.
Jag tycker inte det går att jämföra riktigt. Det är olika typer av miljöer som kanske inte lockar exakt samma sorts människor.

Jag har en lott som bara är för odling, inga hus där.
Antonia
CITAT (Lillja @ 22-03-2007, 19:58) *
Hej.
Men jag tycker det är så konstigt en sommar stuga o en
kolonilott är ju samma sak tycker jag varför är det så
tyst om kolonilotter jag tycker det är synd för många vill
nog ha en sommarstuga men alla har ju inte råd då
skulle ju en kolonilott va ett bra alternativ, jag är nyfiken
på hur mycket man får betala för en kolonilot typ iris.

Jo, det är ju lite olika vad folk menar. En koloni är väl en stuga med trädgård, en kolonilott är en bit mark där man kan få bygga ett hus, men det får inte vara större än 10m2 för då fordras byggnadstillstånd. Vi kommer inte att ha råd med nån Friggebod denna sommaren men jag tänkte sätta upp väggar, som man brukar sätta upp mot blåsten, kanske man kan ha ett sånt där "festtält" med tak. Vi får se.
Vi har lite lökar och massor med fröer det är huvudsaken. Nu hänger allt på väder och vind. :rolleyes
Zoyas matte
Grattis Kajsa.
Förstår nästan hur du känner.
har nämnligen själv just idag köpt en koloni (min första i livet)
Jag har en stuga på också där jag kan bo om jag vill på sommaren. (eller bo och bo, sova över i alla fall)
Jag har inte tillträde förrän den 1 maJ. hur ska jag kunna stå ut och vänta. confused.gif
Susanne i Linköping
CITAT (Mia, zon 3 @ 20-03-2007, 16:18) *
Var har du din lott, Susanne? Som f.d. Linköpingsbo (och fortfarande Linköpings-arbetande) så blir man ju nyfiken..... whist.gif

Förlåt att mitt svar dröjde, Mia, min kille drog iväg mig på en liten överraskningsresa så jag blev borta ett par dar. wub.gif

Min lott ligger i Valla koloniområde, ungefär mitt i. Liten röd stuga med vita knutar. Villan jag köpte är en aningen större röd stuga med vita knutar (3 rum och kök). Det verkar som om jag har en viss svaghet för små hus med gammaldags charm. whist.gif
Lillja
Hej.
Jag har en odlingslott, de vore kul att ha en stuga
där för jag har cykelavstånd dit, men som sagt
jobbar man skift på volvo då måste man ha nåt
annat att tänka på, men är de inte så att man vill
ha allt där men de finns ju begränsningar, man
mår väldigt bra av att odla det är som terapi för
själen, så därför alla växter o alla frön man köper
kan man köpa med gott samvete, så köp bara.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon