myntapynta
Råkade få med mig denna överblommade billiga lilla orkidé idag när jag handlade. Tyckte det kunde vara kul att försöka få den i blom och se vad det blev av den smile.gif Grejen är att jag bara har ett par phalaenopsis sedan tidigare, som fö inte fått att blomma om på två år blush.gif , och inte riktigt vet vad den här nya lilla rackarn vill ha för betingelser.
Vad tror ni det kan vara för släkte? Går det att säga ngt om trolig art/hybrid, eller är det bara att vänta tills den blommar om den ngnsin gör det hos mig? Hur vill den ha det med vattning, osv?
Kollade in rötterna i butken och tyckte de såg ok ut, många och trångt i krukan, men de är ju helt vita? Phalaenopsisarna får ju silvervita rötter när de är törstiga, är det så att denna vill ha ett dopp i spannen? Rötterna är väl inte sjuka eller döda hoppas jag? Tacksam för tips!
Ophelia
Är ingen orkidéexpert men att det inte är en phalaenopsis ser jag direkt. Det ser ut att vara en tillhörande dendrobiumsläktet men jag kan inte säga vilket, finns massor av olika sorter. Du kan ju titta här:

http://www.neovita.com/orkideer/no.cgi?art...udavdelning=rad
myntapynta
Jag var nästan mer inne på ngn sorts oncidium, men jag är urusel på orkidéer. Min planta har bara ett bladpar från varje bulb. Växer inte dendrobiumsorterna med flera blad från varje bulb, lixom en stam med blad? Himla svårt att beskriva hur jag menar! Tycker många av orkidérna är snarlika varandra, så det är knepigt även om jag har en bok om orkidéer att jämföra. Hur tror du denna vill bi skött då?
Alpiner i Halmstad
Din planta bör vara en Oncidiumart eller mer troligt en hybrid med oncidium.
Häng ut plantan i gles skugga under sommarmånaderna. Har Du tur så bildar den under sommaren några nya bulber, som kommer att blomma framåt vintern.
M.v.h. Bernt
myntapynta
Ok, då betraktar jag den som ngn slags oncidium! Den fick ett dopp med orkidénäring igår eftersom den verkade torr... Ska bli ett kul projekt att få fart på denna! smile.gif Blommar den bara från nya bulber menar du Bernt? Vill kanske även phalaenopsis flytta ut under sommaren?
Tack för svar!
Alpiner i Halmstad
Du kan endast räkna med blomstängel efter det den nybildade bulben är färdigväxt. Brudorkideerna bör inte komma ut i trädgården under sommare. De flesta växer ursprungligen omkring ekvatorn.
M.v.h. Bernt
myntapynta
Tack! smile.gif
Guerreira
Hej!

Det är definitivt en flersläkteshybrid som Bernt är inne på. Den blir lättare att identifiera när den blommor om, stängeln ser ju kraftig ut, så det kan mycket väl tänkas att det blir ganska stora blommor. Är den köpt på Blomsterlandet? Jag har några stycken liknande som är ganska törstiga, de vill ha vatten minst en gång i veckan när det är varmt, så jag ger dem en rejäl genomsköljning under kranen.

Gillar du orkidéer så tycker jag du ska följa länken du fick förut. Orkidéprat är helt fantastiskt!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon