tiagirl
Hiskeligt så dyrt...men jag kunde ju inte gärna säga att jag inte ville ha det när hon sprungit in bakom och hämtat...
På bilden är det en äcklig larv(som jag hittade fullt av i min änglatrumpet vid omplantering förra sommaren)och så står det att det är för trädgård?? Inte ett ljud om mina små planteringar som behöver saneras...
Och hallå, tio kvadratmeter??? Inte ens jag har gett mig på den stl på odling!! Än.... whistling.gif

Så.. Jag antar att det trots allt är rätt jag köpt. Hur blandar jag det här nu? Två påsar i tio liter vatten går ju inte... Fem liter vatten blir ju på tok för mkt också. Halva påsen(bara tanken på att öppna och vidröra det där som är nåt levande ger mig rysningar...)då i 2,5 l vatten... Hur länge kan det stå så för jag behöver ju inte använda så mkt. Tror jag.
Ska man behandla ALLA krukor som finns i mitt odlingsrum? Med hur mkt i varje?

Dumma frågor kanske men jag har ju ingen aning! blomma.gif
Åsa, mälardalen zon 2
En förpackning för 10kvm räcker ungefär till 35krukväxter och du bör behandla alla blommor. Nematoder är levande varelser och bör inte sparas någon längre tid då man öppnat förpackningen. ca 0,5-1dl per krukväxt beroende på storlek på krukan brukar vara lagom. Det gör inget om dosen nematoder per krukväxt är större ifall du har få växter att vattna ut dem i.

Och så dyrt brukar det väl inte vara 70-100kr per förpackning är väl vad det kostar och det är ju billigare än att köpa en massa medel, gula klisterlappar etc. Nematoderna funkar ju länge de kan ligga vilande i jorden i många månader utan mat och attakerar första bästa larv som dyker upp.
tiagirl
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 19-03-2007, 11:12) *
En förpackning för 10kvm räcker ungefär till 35krukväxter och du bör behandla alla blommor. Nematoder är levande varelser och bör inte sparas någon längre tid då man öppnat förpackningen. ca 0,5-1dl per krukväxt beroende på storlek på krukan brukar vara lagom. Det gör inget om dosen nematoder per krukväxt är större ifall du har få växter att vattna ut dem i.

Och så dyrt brukar det väl inte vara 70-100kr per förpackning är väl vad det kostar och det är ju billigare än att köpa en massa medel, gula klisterlappar etc. Nematoderna funkar ju länge de kan ligga vilande i jorden i många månader utan mat och attakerar första bästa larv som dyker upp.

159:- kostade den. Det tyckte jag va dyrt! Men behöver man såpass mkt till varje såburk så blir det ju kanske inte det, och med tanke på hur mkt som blev kastat förra året så ska jag nog inte gnälla om dyrt!!!!
noora
Vad hette medlet du köpte? Har du möjligtvis råkat få den som är för odlingar på friland? Nemablom för krukväxter inomhus blandades ut med omkring en liter vatten om jag minns rätt, och på den stod det tydligt hur många krukor den räcker till (och inte kvadratmeter).
tiagirl
Hm.... ranting.gif Jag frågade verkligen efter vad jag skulle ha till mina planteringar, ifrågasatte det där med trädgård/gräsmatta men hon sa att nematod som nematod.

Det låter lite bekant det där nemablom så det är säkert det jag skulle ha...
Så det jag har köpt går inte att ha inne bland mina plantor?

Va tröööött jag blir!!!!
karjo
Usch vad trist med expiditer som inte lyssnar! Gå tillbaka till affären och byt! Det hade jag gjort! mad.gif
noora
Det kan ju vara samma sorts nematoder fast i större förpackning. Är det samma tillverkare som Nemablom (bionema)? Kolla i så fall på deras hemsida (www.bionema.se) och se om du kan lista ut om det är samma sak.
tiagirl
Har kollat sajten och det är inte samma nematoder. Har inte kvittot kvar men om dom vägrar låta mig byta när dom gjort fel så blir jag vansinnig. ranting.gif
Ramoth
CITAT (tiagirl @ 20-03-2007, 22:05) *
Har kollat sajten och det är inte samma nematoder. Har inte kvittot kvar men om dom vägrar låta mig byta när dom gjort fel så blir jag vansinnig. ranting.gif

Lyckat till!
Här hålles lämpligt antal tummar!
Jobbigt att bli överkört av expiditer som tror de vet.
tiagirl
CITAT (Ramoth @ 21-03-2007, 10:48) *
Lyckat till!
Här hålles lämpligt antal tummar!
Jobbigt att bli överkört av expiditer som tror de vet.

Det gick bra att lämna tillbaks och få pengarna tillbaks. Men dom har inte något som liknar ens NemaBlom. Hon frågade vem som sagt att det var det här jag skulle ha och jag svarade "den lilla tanten i blomsterrummet".... Verkade bara finnas en "tant" för hon sa direkt "Jaså Aniiiita..."
Nåja, jag fick pengarna tillbaks och nu har jag gjort en beställning direkt från hemsidan istället.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon