e_sedell
Vi har ett äppelträd som är si så där en 7-8 år, sedan vi satt det. Kronomfånget är inte så imponerande, 140-160 skulle jag tippa. Det är ett "familjeträd" med 4a sorter. Det har växt ganska dåligt skulle jag vilja påstå. Dock så har läget blivit ännu sämre de senaste två åren. Grannen byggde ut huset med en stor ful poolbyggnad. Dräneringen från denna har kopplats ihopp med husets drämering, och allt löper numera ut i vår slänt. (Tidigare gick det till en brunn och vidare till kommunala A-systemet.) Äppelträdet står just nedanför denna slänt och har fått det gräsligt blött om fötterna. Så fort det regnar står det vatten där. Min tanke är att äppelträdet går att på något vis lyfta upp och få under jord eller sand. Efter ombyggnaden har trädet börjat luta också, leran glider antar jag, så det vore bra att fixa till av den anledningen också.
KURT
Jag tror att det är svårt att bara göra något lokalt i det lilla hål äppelträdet står i. Även om man skulle ha mycket bra dränerande material där så hjälper det inte om det är lera och dåig dränering runt om, istället finns det risk att det fungerar som en brunn! Man skulle nästan behöva plantera trädet ovanpå marken!
Jan af Lisö
Kanske off topic, men ändå: Kan man göra så, avleda dränering på någon annans tomt ?? Ni borde kanske kolla med kommunen, fastighetsjurist eller på lämplig hus-forum ?? Tycker det borde vara ett rimligt krav att grannen inte försämrar för Er, om det inte finns någon servitut på det ??

Annars, om trädet inte är för stort så gräv upp så stor rotklump som möjligt och plantera trädet på en kulle, kanske 1/2 meter högt.

Ett annat problem du har är att det är ett familjeträd och enligt expertisen här på odla.nu så är dessa känsligare för sjukdomer, på något sätt så summeras sjukdomskänslighet från FYRA olika träsorter.
noora
Grannens dagvatten får inte rinna in på din tomt. Alla ska ta hand om sitt dagvatten själva, om man inte får leda det till kommunens system får man snällt gräva en stenkista.
Cilla
Med det ringa kronomfånget och den miljö som du beskriver skulle jag inte tveka att flytta trädet. Du har inget att förlora, det kommer inte att överleva på platsen.

Om platsen duger för trädet alls med en omplantering är svårt att säga. Inga fruktträd vill stå i kraftig ler eller våt mark, även om man planterar dem högre.

Lagen om omhändertagande av sitt eget vatten kallas LOD, Lagen om Omhändertagande av Dagvatten.
e_sedell
Jag var ute o grävde lite idag för att leda bort vattnet. Det är inte tung lerjord, men ganska mycket lera i strukturen. Det är möjligt att det är lera längre ner eftersom det har glidit. På sommaren brukar det inte va något problem med stående vatten heller. Men nu plaskar de under fötterna i slänten till o med tongue.gif

Kronomfånget är större än jag trodde. Är nog dryga två meter, 2-2.30.

Igentligen skulle jag vilja anlägga något annat på platsen, men tyvärr bestämmer man ju inte allt. Det kanske är svårt med vad som trivs där också. Men något träd med yvig krona, och lite höjd så det skymmer grannarnas sjöutsikt? devil.gif tongue.gif Skämt o sido så har vi ganska bra relation med grannarna men man blir ju lite irriterad. Nu eldar de med pellets men förut värmde de poolen med ved, och de brukade slå ner och ryka in hos oss. De förlängde pipan men de hjälpte inte tyvärr.

Det vore nog idé att prata med grannarna. Bra att veta vad som gäller. Igentligen är det klantigt av konsulten som ritat att inte ta hänsyn till det på rätt sätt. Nämnden har ju svårare, de kan ju inte åka ut och kolla hur det ser ut på alla ställen när de ska bevilja.

Känns som det blir ganska ohanterligt om man ska ta med en så stor jordklump som jag tror man måste. Läter nästan som ett traktorjobb.
e_sedell
Nu (eller snarare för en tid sedan) har jag fått förklaringen. Det är deras stenkista som löper ut i vår slänt. Eländigt. Det blir nog att flytta eller såga ned det stackars äppleträdet. Det blir nog ersatt av ett par-tre askar.

Om jag bemästrar att flytta det så ska jag försöka men de blir nog knepigt.
Digger
Jag är ingen expert men det har ju regnat ganska mycket denna sommar inbillar jag mig. Kanske kan trädet klara sig ändå om det blir torrare? Vad jag menar är att om nu trädet ändå lever så varför såga ner det? Det tar ju många år för nya träd att bli stora! Eller varför inte gräva ner ett litet dräneringsrör ovanför trädet som leder bort vatten just därifrån?
e_sedell
Här har det inte kommit så mycket, även om soltimmarna vart få.
Vi får se, men det står nog inte estetiskt rätt heller.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon