|
Mia, zon 3
22-03-2007, 16:21
Hej på er! Som en liten efterapning av Skåne-träffen (som lät så trevlig men så långt borta), så tar jag här upp möjligheten till träff för oss som bor lite längre norrut: Samma datum, den 6:e maj, i Gamla Linköping, hålls det som åtminstone på hösten brukar heta Jättegrönt. Det är hur mysigt som helst - vi brukar alltid ha bra väder, och omgivningarna är väldigt vackra. Om inget oförutsett inträffar (och det får vara i klass med ebola-virus i så fall...) så ska jag stå och sälja växter, har gjort det ett antal gånger nu. Så om någon mer kommer dit så kan man hitta mig där (hittills har jag alltid hamnat ungefär vid Kryddträdgården). Väl mött! Så här står det på hemsidan: 6 maj Trädgårds- och byggnadsvårdsdag i Gamla Linköping Kl. 10-15 Försäljning av växter, trädgårdsvandringar, tips om byggnadsvård, bygnadsvandringar mm. Information om POM:s uppropsverksamhet. Arrangör: Friluftsmuseet Gamla Linköping 6 maj Barnvisning: På Linnés vis! Kl. 14.00 Barnvisning med anledning av Linnéjubileet 2007. Vi tar Linnés upptäckarlust till hjälp och vandrar runt bland Växtfolkets sängar i Gamla Linköpings trädgårdar. Ta gärna med förstoringsglas! För 6-9 år. Samling på Kryddbodtorget.
anna_rispan
22-03-2007, 16:26
Låter som en trevlig utflykt....
pusillus
22-03-2007, 18:14
Vad roligt, dit har jag ju bara 10 mil så betydligt närmare för mig att åka än skåneträffen som jag är så avundsjuk på! Förra året var jag på växtmarknad i Linköping 12 Augusti, tror det var STA som anordnade den, det låg brevid ett koloniträdgårds område, är detta samma plats?
Hoppas många vill komma!
Miamamma
22-03-2007, 19:32
Kom och hälsa på mej också! Jag har stått där flera år nu och det är jättetrevligt. ( om jag inte får ebola)
Det låter ju bra! Jag har också bara 10 mil till Linköping. Datumet är noterat! Vi får väl ha knapparna på oss!! :-)
jag kommer dit, ska sälja pelagoner och lyckoklöver i år. tar med mig den kvinnliga sidan av släkten, vi ska alla sälja i år. siktar på att få bord vid kryddträdgården eller cloettaboden.
Kristin@
23-03-2007, 13:46
Vad kul att det finns människor ifrån Linköpings trakten på forumet. Jag är en villig köpare som besöker gamla Linköping när det säljs växter. Köpte många växter förra året.
Kristina
hogsatra
23-03-2007, 18:20
Jag skriver upp datumet. Jag har bara 6 mil till linköping.
Mia, zon 3
26-03-2007, 08:14
Vad kul! Då ses vi kanske några stycken i alla fall! "Mekare" med familj vet jag ju hur jag känner igen  , men övriga får hojta (om ni vill). Så här såg jag ut när jag stod i höstas, så kanske det blir lättare att känna igen mig:
Mia, zon 3
26-03-2007, 08:20
CITAT (pusillus @ 22-03-2007, 19:14)  Förra året var jag på växtmarknad i Linköping 12 Augusti, tror det var STA som anordnade den, det låg brevid ett koloniträdgårds område, är detta samma plats? Jag kunde inte komma på STA-marknaden tyvärr, så jag vet inte om det var precis på samma plats. Tror att den var i Valla, det ligger precis vid koloniområdet, som du skrev. Den här marknaden hålls inne i G:a Linköping, men koloniområdet ligger ju precis i anslutning dit, så det är inga problem att ta sig däremellan.
anna_rispan
26-03-2007, 08:21
Mia zon3: Gud vilken snygg hatt!!!
Mia, zon 3
26-03-2007, 08:30
CITAT (anna_rispan @ 26-03-2007, 09:21)  Mia zon3: Gud vilken snygg hatt!!! Taaaaack!  Lite Queen Elizabeth, va? Fast hon har väl aldrig stråhatt, kan tänka.... (Faktum är att vi brukar ha så bra väder att man måste skydda sig mot solen. Förra våren hade jag paraply, om det skulle regna. Men jag fick ha det som parasoll, och var ändå lite svedd om axlarna på kvällen. Så vi hoppas på varmt & skönt i år också!)
Datumet antecknat! Har faktiskt aldrig varit på något av deras arrangemang, varför vet jag inte. Men i år kan endast ebola...
Tror inte jag har 5 mil till Linköping en gång.
Miamamma
26-03-2007, 20:20
Ett annat tips.
Minigrönt vid Atelje Södergården 5km utanför Kisa mot Ulrika den 20/5 12-16. Amatörodlare får ta med eget bord och stå där och sälja sina överblivna plantor. Det är ett vackert ställe och väl värd en utflykt. Där finns ett fik och massor med hantverk.
ljusblo
27-03-2007, 21:14
Om jag inte jobbar den dagen så kommer jag också....jag har bara 4,5 mil dit
Mia, zon 3
28-03-2007, 08:11
Roligt - det verkar som om det är några stycken som ska komma! Jag har själv ingen knapp, men jag kan ju försöka fixa en tills dess. Annars får ni som vill hojta när ni går förbi, själv står jag ju bakom bordet i stort sett hela tiden så jag är inte så rörlig. Fast några små vändor får man ju ta, och sätta sprätt på eventuella inkomster...
fruberglund
30-03-2007, 09:56
CITAT (Mia, zon 3 @ 26-03-2007, 09:14)  Vad kul! Då ses vi kanske några stycken i alla fall! "Mekare" med familj vet jag ju hur jag känner igen  , men övriga får hojta (om ni vill). Så här såg jag ut när jag stod i höstas, så kanske det blir lättare att känna igen mig:  Vad go och glad du ser ut...så sommarfin Linköping är ju inte så långt för mig heller men den helgen är inte bra...ska på 70-årskalas i Växjö på lördagen och så fyller svärfar 60 också så det blir nog nåt hos dem på söndagen...det får bli en annan gång tyvärr
Katti med torpet
12-04-2007, 21:56
Det låter jättetrevligt, vill verkligen komma men måste se om jag får ihop almanackan. Borde vi inte göra en liknande lista som Skåningarna så att vi kan försöka samåka och bestämma lite hålltider? Risken är väl annars att vi åker dit var och en för sig och då blir det ju ingen riktig Odla-träff?!
Ni som skall sälja växer där, är det i STA's regi eller vilken organisation ligger bakom? Vilken typ av växter brukar säljas, perenner enbart eller kan man få med sig lite roliga tomat och paprikapalntor hem också. Sommarblommor?
Jag påbörjar listan så får vi se om fler vill hoppa på, kopiera listan och fyll på med ditt eget namn och om du villsammåka eller kan ta med andra i din bil.
1 Katti m torpet. Om jag åker så blir det från Sthlm (Haninge) och kan då ta 2-3 pers ytterligare i bilen.
CITAT (Katti med torpet @ 12-04-2007, 22:56)  1 Katti m torpet. Om jag åker så blir det från Sthlm (Haninge) och kan då ta 2-3 pers ytterligare i bilen. Ewa L åker söderifrån, från Boxholm, men har minst 1 kompis (troligtvis 2) redan i bilen = högst plats för 1 till.
Katti med torpet
14-04-2007, 10:08
Efter lite modifiering skulle i så fall listan se ut så här nu? 1 Mia zon 3, står och säljer (förhoppningsvis iklädd fin hatt :-) 2 Pusillus, (ändra här om vill du samåka eller kan ta med andra) 3 MiaMamma, står och säljer 4 Karjo, (ändra här om du vill samåka eller ta med andra) 5 Mekare, står och säljer, troligen vid kryddträdgården eller Cloettaboden 6 Kristin@, Linköpingsbo? 7 Hogsatra, (ändra här om du vill samåka eller ta med andra) 8 Eva L, åker fr Boxholm. Ev plats för en till i bilen. 9 Ljusblo, jobbar ev. (ändra här om du vill samåka eller ta med andra) 10 Katti m torpet. Om jag åker så blir det från Sthlm (Haninge) och kan då ta 2-3 pers ytterligare i bilen. Hoppas att ingen tar illa upp för att jag skiver upp er i listan. Den är ju bara att se som ett hjälpmedel om vi vill försöka fixa samåkning och ev lite gemensam fika. Tycker ni att vi ska försöka träffas och göra en riktig "odla-träff" eller vill ni hellre strosa om kring och vara anonyma? Själv tyckte jag att det verkade så mysigt med skåningarnas träff så det vore väl roligt om vi i mellansverige kunde få till något liknande? Kopiera listan och modifiera, lägg-till eller ta bort allt efter önskemål.
Miamamma
29-04-2007, 22:45
Jag tyckte det var dags att puffa lite för den här tråden. Det är nära nu! Vi ses.
Jag bor också bara 6 mil från Linköping. Ska skriva upp datumet i almenackan så får vi se vad som händer. Låter trevligt.
Irene_L
30-04-2007, 08:54
Jag kanske också kommer. Det är ju så roligt att få träffa odlaiter  Jag bor ju inte så långt bort från Linköping.
gammelnalle
01-05-2007, 02:25
förmodligen kommer jag med... man vet ju aldrig med ebolaviruset... ' jag måste köpa på mig några tomatplantor till min ketchup-odling,,, det sket sig precis för m ina plantor... b
pusillus
01-05-2007, 08:52
Jag saknar fortfarande lite info om vad det är för typ av försäljning. Brukar det vara mest grönsaker och sommarblommor eller är det som jag hoppas, buskar, små träd, och lite ovanligare perenner? Hur många brukar stå och sälja? 10 eller 50?
Har som sagt lite mer än 10 mil och vill veta lite mer innan jag åker.
Låter skoj jag kommer helt klart förbi!  Har inte plats eller råd å köpa nåt men kan ju alltid gå runt och vara avis på er som kan! Så är ju studentlivet...
Jag brukar gå varje år. Har bott vid Gamla Linköping tidigare så det var nära och bra  Vill absolut åka en sväng även i år. 1 Mia zon 3, står och säljer (förhoppningsvis iklädd fin hatt :-) 2 Pusillus, (ändra här om vill du samåka eller kan ta med andra) 3 MiaMamma, står och säljer 4 Karjo, (ändra här om du vill samåka eller ta med andra) 5 Mekare, står och säljer, troligen vid kryddträdgården eller Cloettaboden 6 Kristin@, Linköpingsbo? 7 Hogsatra, (ändra här om du vill samåka eller ta med andra) 8 Eva L, åker fr Boxholm. Ev plats för en till i bilen. 9 Ljusblo, jobbar ev. (ändra här om du vill samåka eller ta med andra) 10 Katti m torpet. Om jag åker så blir det från Sthlm (Haninge) och kan då ta 2-3 pers ytterligare i bilen. 11 AnitaO kommer. Bor i Borensberg, men måste åka en sväng till Mjölby på morgonen. Åker förmodligen direkt sen.
gammelnalle
01-05-2007, 12:29
CITAT (pusillus @ 01-05-2007, 09:52)  Jag saknar fortfarande lite info om vad det är för typ av försäljning. Brukar det vara mest grönsaker och sommarblommor eller är det som jag hoppas, buskar, små träd, och lite ovanligare perenner? Hur många brukar stå och sälja? 10 eller 50?
Har som sagt lite mer än 10 mil och vill veta lite mer innan jag åker. Min erfarenhet från i fjol: antal försäljare: Knökfullt... men gissar på 100-300st typ: VÄXTER och tillbehör i ALLA former: blommor, buskar, grönsaksväxter, grönsaker, m.m m.m. TRÅNGT trots stora ytor, men inte för trångt. Trevliga köpare och försäljare. En hel del (för mig) ovanliga växter. Har för mig att det står aatt man öppnar 10:00 men jag träffade folk som börjat hamstra redan kl 08:00 (f.ö. folk från din hemtrakt: Vimmerby med omnejd) "Vi måste ju hinna med allt- men nu får vi inte plats med mer växter, då måste en av oss åka buss hem!  " Själv fick jag gå drygt kilometern för att hitta P-plats, men kommer man i tid så finns det nog plats. b
CITAT (gammelnalle @ 01-05-2007, 13:29)  Själv fick jag gå drygt kilometern för att hitta P-plats, men kommer man i tid så finns det nog plats. b Om du kör in lite i villakvarteren nedanför Gamla Linköping så hittar du säkert nån P-plats lite närmare. Det är tillåtet att parkera längs gatorna där.
gammelnalle
01-05-2007, 12:47
Tack! b
Miamamma
01-05-2007, 21:59
Är ni på jakt efter ovanliga plantor så titta ordentligt på amatörernas bord. Där kan man göra riktiga fynd. Man får många plantor för en billig peng. Jättebra sätt att sälja det man har mycket av och någon annan inget. Hur ska vi känna igen varandra då? Är det någon som är intresserad av en odlait-träff där?
CITAT (Miamamma @ 01-05-2007, 22:59)  Är ni på jakt efter ovanliga plantor så titta ordentligt på amatörernas bord. Där kan man göra riktiga fynd. Man får många plantor för en billig peng. Jättebra sätt att sälja det man har mycket av och någon annan inget. Hur ska vi känna igen varandra då? Är det någon som är intresserad av en odlait-träff där? Alternativa träff-punkter för dom som är intresserade. Om vi vill fika: På baksidan av Wärdshuset finns en uteservering Om vi bara vill träffas och säga hej: Till vänster om Chokladboden finns en liten gräsyta med bänkar och bord där det förhoppningsvis inte är så mycket folk.
Miamamma
02-05-2007, 21:48
Vid chokladboden kl 12 passar mej utmärkt. Vad säger ni andra? Jag står förmodligen strax bredvid så det är inte så långt för mej att springa ifrån en stund.
pusillus
05-05-2007, 20:04
Då är det snart dax nu då! Jag har haft lite svårt att planera in resan pga mina smågrabbar. men nu ser det ut som om jag ska åka. Hitter inte alls och har noll lokalsinne, hoppas det är bra skyltat och att folk har vett att hålla ur väg när jag kommer Läste det var strul med parkering,,oj oj hur ska det gå? Chokladboden kl. 12, ok om jag hittar något sådant kommer jag. Väl mött /P
Oj vad synd att jag inte hann uppdatera mig i denna tråd innan söndagen! Jag gick runt, runt igår och tittade och tittade. Vid halvtolv — när ork och pengar var slut — insåg jag att jag inte alls tittade på folk. Bara växter!!  Det fanns det gott om! Och trevliga säljare! Jag köpte: Julros, limegrön, med flikiga blad som jag just nu inte kommer ihåg vad den heter Penstemon, se ovan. Gulsippa Gullviva Tidlösa Trädgårdsnattviol Svärdslilja Kroll-lilja Vita smultron Kaukasisk förgätmigej, grönbladig Hoya, Tsangi Säkert ngt mer, men minnet sviker. Vad köpte ni?
pusillus
07-05-2007, 09:21
Jag tittade nog också mest ner i borden på alla växter, men en snabb träff med tre andra odlaiter hans med, kul! Vädret var helt underbart och jag bara gick och myste i den fina miljön.
Shoppade nog loss rätt hårt: Dillpion (130:-!!!) Sorgklocka kokardblomster dubbel röd Temynta röd Silkesfingerört Sedum blå små "korvar" Idegran Bot. tulpan Lunddocka vit Jeffersonia dubbel Vintergäck Alunrot caramel Alunrot purple ...något Iris, en låg liten mörk sak Fjälldaggkåpa Tror dett var allt, jag tänker inte summera men tyckte jag fick mycket för pengarna. Dock ganska stora prisskillnader mellan vissa stånd. Ska tydligen vara en Jättegrönt i September också, då är det helt klart värt att åka igen!
Miamamma
07-05-2007, 20:44
Jag handlade för nästan lika mycket som jag sålde. Det roliga var att dom andra två odlaiterna som sålde stod vid bordena bredvid mej! ( vet inte om det var flera) Kul att få ett ansikte till namnet. Vi var så upptagna att vi inte hade tid med en fika tillsammans. Tänk att det är så underbart väder varje gång jag varit med och sålt. Nästa gång hoppas jag fler odlaiter kommer på en träff.
Blev fördröjd i Mjölby, så jag hann aldrig åka  Pratade med en granne igår, och tydligen var det full fart redan klockan 7 på morgonen. Vissa försäljare hade varit där klockan 5!! Nästan ingen idé att ha "öppettider" om dom mest spännande växterna är slut då?
pusillus
08-05-2007, 10:09
Säkert är det så att de som står och säljer gör sina exlusiva byten /köper/säljer innan allmänheten kommer kl.10.00. Men det skulle jag också om jag haft möjlighet! Tycker ändå att jag fick med mej månge godbitar hem trots att jag kom vid kl. 10. Det jag hade velat ha yttligare var lite olika vitsippor, fyllda o liknande, men de var kanske slut då. Tyckte det var bra annars.
var där vid kl. 7 och hann få tag i det jag ville ha. sålde inte så mycket som förväntat, men träffade trevliga personer från odla i alla fall.
stennie
08-05-2007, 10:30
Hoppas ni hade lika trevligt som vi hade!
Ingen som har bilder? hade varit kul att se er!
marskattan
08-05-2007, 10:42
Det verkar ha varit superkul! Man kanske skulle ta sig i kragen och åka upp nästa år, eller är det något liknande till hösten?
Fast först kanske jag borde komma iväg på Trädgårds-amatörernas vårmarknad som var nu i söndags.
// Agge
Susanne i Linköping
08-05-2007, 23:12
Det är odlarmarknad i Gamla Linköping även på höstarna, i september tror jag, men inte så mycket växter (förstås) utan mer försäljning av skörden. Skördefest, tror jag det heter. Tävlingar om tyngsta pumpan, största solrosen och sånt.
I söndags kom jag som vanligt inramlande strax före stängningsdags, vid halvtvåtiden. Fördelen är att 1) mycket är slut så man förköper sig inte lika lätt, och 2) man kan göra reafynd. Lik förbaskat gjorde jag av med nästan 500 spänn! Det blev fuchsiasticklingar, trädgårdsiris, änglatrumpet och tre sorters timjan. Lejonparten av pengarna gick dock till en dyr såg, liten och oansenlig men kostade 300 kr! Men bra var den, jag kapade ved med den igår och den tog sig igenom decimetergrova stammar som min gamla favoritsåg inte räckte till för.
Hur gör man om man vill sälja? Inte för att jag hade särskilt mycket över i år, men några knölar jordärtskocka, ljusgul iris och något halvdussin kardon- och kronärtskocksplantor hade jag kunnat ha med. Men det kommer ju fler år.
om du vill sälja på jättegrönt så är det bara att dyka upp. om man har tur så finns det försäljningsbord kvar. annars får man ta med ett eget bord (eller liknande) och ställa sig där det finns plats. En del säljer direkt från barnvagnar eller marken eller vad de annars har kommit på.
Nu gråter jag För jag hade ju tänkt att vara med... har ju minst 50 överflödiga blommande tomatplantor och säkert en och annan goding till . Byääääääääääääääääääääääääääääääääääääääh! Men missade datumet, trodde att jag hade liksom "gott om tid" hmmm. Kan ni ändå upplysa mig lite om prisläget och åtgång... Vad efterfrågar folk mest, förutom ovanliga raritetet  ? Hur var priserna för tomatplantor, perenner och sommarblommor ? Finns det en " andra chans" I Östergötland ? Det var någonting på gång i Kinda-trakterna eller?
pusillus
11-05-2007, 22:01
Kisa 20/5 är växtmarknad, har aldrig varit där men ska försöka åka i år. Priser på vanliga perenner i Linköping låg på 10-30:- Pioner 30-70:- rariteterna skiftade stort i pris
Miamamma
13-05-2007, 21:19
Katha : Kom till Kisa och sälj dina tomatplantor! Jag fick inte tid att handla några plantor på jättegrönt så du har redan en kund.
Oj, vad bra... jag funderar hur mycket det skulle gå åt här hemma och till mina vänner, men jag tror på ett överskott ändå, men det blir en heldag borta + resepeng också , så man ska ha lite att att sälja att det lönar sig. Kommer det många säljare dit? jag skulle gillar skarpt blåbärs-sticklingar / plantor... Men det tar timmar att inventera allt  måste börja NU! Gubben min visade ett grönt kort för projektet, så jag kommer säkert  Måste ringa dit och anmäla...
Nja, resultatet av inventeringen blir nog att jag inte kommer till Kisa... trots att jag har 70 tomatplantor... de verkar gå åt här på hemmaplan och jag har även plats att plantera dom ute... Folk här hemma gräver och bygger spaljer som aldrig förr, så jag kommer att ha massa trädgårdsland... så allt kommer att gå åt
Miamamma
16-05-2007, 22:26
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|