Full version: Buskpion/trädpion
Sidor: 1, 2
AnnammA
I början på veckan tog jag denna bilden på en av träpionerna, som växer nära huset. Man kan ju nästan börja se knopparna.(Min största träpion, som växer längre ut i trädgården, har inte alls så stora, givetvis, och faktiskt såg det också ut som om där fanns lite liv i Zetapionen ändå...)
pionnu

Åsa zon 3
Vilken härlig tråd, jag älskar pioner!!! Tack för att ni delar med er av fina foton!!
AnnammA
CITAT (AnnammA @ 28-02-2008, 09:43) *
I början på veckan tog jag denna bilden på en av träpionerna, som växer nära huset. Man kan ju nästan börja se knopparna.(Min största träpion, som växer längre ut i trädgården, har inte alls så stora, givetvis, och faktiskt såg det också ut som om där fanns lite liv i Zetapionen ändå...)
pionnu

Jodå, där var liv i Rockiipionen från Zeta, men om det blir någon blomning i vår, är en annan fråga...

Z.JPG

Min stora rosa träpion är så här långt(hon växer en bit ut i trädgården, och jag bor i zon 1-2.)

träp2.JPG

träp.JPG

Så här ska hon bli i blomman:

Trädpion i centrum

Fågelvägen
Såna läckra bilder! Fin idé med uppföljning under så lång tid. Speciellt de vita (Svantes var det visst) gör mig alldeles vimmelkantig!

help.gif Undrar om nån av er som lyckats med trädpioner kunde tala om vad sorts jord de kräver. Gillar de vandrande skugga på en terrass i sydvästläge? Äts de av rådjur? Ska de planteras på sensommaren, som andra pioner? thanks.gif

Vi bor i zon 2-3, grannar har trädpioner, så klimatet ska inte vara något hinder.
Thé
Är det någon som vet hur djup jord de behöver?
AnnammA
CITAT (Fågelvägen @ 07-03-2008, 12:49) *
Såna läckra bilder! Fin idé med uppföljning under så lång tid. Speciellt de vita (Svantes var det visst) gör mig alldeles vimmelkantig!

help.gif Undrar om nån av er som lyckats med trädpioner kunde tala om vad sorts jord de kräver. Gillar de vandrande skugga på en terrass i sydvästläge? Äts de av rådjur? Ska de planteras på sensommaren, som andra pioner? thanks.gif

Vi bor i zon 2-3, grannar har trädpioner, så klimatet ska inte vara något hinder.

En sak att tänka på när man väljer plats, är att inte ta den soligaste platsen, för då tar ju blomningen slut så fort... För blomningen är härlig och underbar, "men, underbart är kort, alldeles för kort..."
Undrar förresten hur det blir med blomningen i år?...Jag har plantor, som hade kommit rätt så långt, innan det blev så kallt här i påskas...Hm!
Joa78
Ett tag sedan någon skrev i detta forum ser jag.
Men en bra sida som beskriver buskpionens historia och lite om hur den vill planteras är http://www.saunalahti.fi/~puupioni/980F.htm
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon