JohannaR
Jag har en 3,5 meter hör thujahäck på min nya tomt. Eftersom jag tycker att den känns lite för hög och "förvildad" skulle jag vilja beskära den. Går det att beskära den med ca. 1 meter så att den blir 2-2,5 meter hög istället? Mår thujaplatorna ok av ett sådant ingrepp? Eftersom de är så pass stora skulle jag vilja ta in någon som hjälper mig med detta. Vad kan det tänkas kosta? Vem kontaktar man för en sådan beskärningstjänst?

Sedan har jag även en fråga angående möjligheten att flytta en thuja. En thuja har nämligen dött och jag skulle vilja ersätta denna med en thuja som står fritt på tomten. Är detta möjligt? Vad ska jag i sådant fall tänka på inför och vid flytten?
KURT
Häcken klara beskärningen men den kommer att se mycket "avhuggen" ut i flera år. Skall man flytta en thuja så skall man se till att få med så mycket som möjligt av rotklumpen, försök att lägga en presenning eller plast runt rotklumpen så håller den ihop lättare och det är lättare att flytta den. Och se till att vattna ordentligt efter flytten under en LÅNG tid. Det kan nog vara svårt att gräva ett hål i den befintliga häcken, det är gott om rötter där.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon