jannan
Nu ska jag ge er ett gissningsuppdrag, som jag i och för sig inte ens har rätta svaret på whistling.gif Jag har ett antal buskar på gården som jag inte riktigt vet vad det är eller vad jag ska göra med dem för att de ska leva upp och må bra.

1

Två stycken små buskar som inte funnits så länge här på tomten. Pappa sa att det var någon slags Jasmine. Jag vet att det är ganska små rätt spetsiga blad och små vita blommor.

2

Detta är en liten rosenbuske med små små rosa blommor. De står tre stycken i en mindre rabatt ute på tomten.

3

Detta är ett litet träd med gula blommor, senare blir det stenhårda avlånga frökapslar som man kan knäppa.

4

Detta är en buske med ganska små blad har jag för mig, blommorna som är rosa är pyttesmå i klasar liksom. Den är inte gummiaktig i stjälk och blad utan liksom träig.

Det var nog typ det unsure.gif Är inte så haj på detta men om det är någon buske som är oklar så kommer fler bilder när det kommit löv... lite lättare då kanske blomma.gif
ingrid fuxwall
Även om bilderna var bra hade jag svårt att se men gissar på att nummer tre är någon spiréa, kanske det jag kallar rosen Spiréa, men är lite tveksam över växtsättet så jag är kanske helt ute och seglar

ingrid
jannan
Mmm.. det är svårt att se bland pinnar och ogräs

Vill man se fler bilder så kan man titta i mitt album

Mitt album
KURT
Om trädet har fröskidor (ärtväxt) så är det nog ett gullregn.
Ciczi
bild fyra ser ut som en spirea.

bild tre: är det stora gigantiskt stora blad på trädet och ungefär hurlånga hårda frökapslar får det?

Ciczi
jannan
CITAT (Ciczi @ 04-04-2007, 07:26) *
bild fyra ser ut som en spirea.

bild tre: är det stora gigantiskt stora blad på trädet och ungefär hurlånga hårda frökapslar får det?

Ciczi

Hmm... nej bladen är nog små har jag för mig, nu blir jag osäker... men frökapslarna är kanske3-4 cm och väldigt tunna.
Gossen Ruda
CITAT (jannan @ 04-04-2007, 07:46) *
Hmm... nej bladen är nog små har jag för mig, nu blir jag osäker... men frökapslarna är kanske3-4 cm och väldigt tunna.

Sibirisk ärtbuske?
KURT
CITAT (jannan @ 04-04-2007, 06:46) *

gullregn
karjo
Ettan och tvåan har jag ingen gissning på. Men på trean säger jag rosenspirea och på fyran skulle jag nog gissa som Ruda, sibirisk ärtbuske eftersom skidorna inte var större. Är den taggig förresten? Det är ärtbusken...

Är spirean ful och tråkig kan den klippas ner, den kommer fint igen.

smile.gif
MB1965
1 kan vara en Philadelphus 'Mont Blanc' smultronschersmin .
jannan
CITAT (Gossen Ruda @ 04-04-2007, 07:51) *
Sibirisk ärtbuske?

Hmmm.... det ör nog störst chans att det ären sådan.. det ringde en klocka när jag såg bladen..
Sen har jag för mig som Karjo frågade att den är nog taggig..
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon