|
Återigen tvingas jag använda forumets hela samlade expertis, vilken säkert är stor på naturområdet, för att enklare kunna bana mig väg genom butiksdjungeln.
Kortfattat letar jag efter vandringskängor, byxor, jacka och ryggsäck (50l kanske). Anpassat för dagsturer, och för olidlig hetta (dvs, svensk sommarvärme). Utseendet spelar också roll, då jag tycker relativt illa om grälla neonfärger, överdrivet användande av plast, och saker som även i övrigt ser för 'sportiga' ut. Min planerade budget är ca 2000kr....vilket jag inser är ungefär vad en del skulle hävda räcker åt en vandringskänga, men inte två...
Jag har såklart försökt googla runt, mer eller mindre planlöst, men till liten nytta. Naturkompaniet har ju en trevlig hemsida, men, Fjällrävenkläder verkar vara lite för dyrt för mig. Vilket är synd, då rätt många (säkert mer än 10%) av modellerna verkar rätt bra och snygga.
Men det måste ju finnas billigare affärer? Friluftsaffärer? Jaktaffärer? Skogsarbetaraffärer? Helst i Göteborgsområdet, jag vill ju inte köpa saker 'osett' via nätet när det är något jag har så dålig koll på som kläder. Vet knappt vilken storlek jag har ens, den verkar variera från M till XL beroende på slumpen och vem som sytt upp kläderna. Samt i vilken fas månen råkar stå.
Begagnat är säkert jättebra förresten, men, jag är vrång när det gäller just kläder, de ska vara nya. Annars är ju ofta gamla saker bättre i flera avseenden.
Sportaffärer typ Stadium borde väl ha?
Jaså, ja, det är möjligt, sitter och funderar när jag senaste var inne i en sådan. Hösten 2002 kanske  Men tack för tipset, ska se om de har en vettig hemsida.
Margith
08-04-2007, 20:34
Pratar vi om dagsturer i svenska fjäll på sommaren? Isf säger jag: lägg hela budgeten i dojjorna! Jag har många mil i svenska fjäll bakom mig, alla tider på året, och tro mig: har du inte bra skor blir hela resan en ren pina! Kläder är oväsentligt, jeans duger bra, en fleece-tröja och nån gammal jacka, själv tjavar jag omkring i en oljerock köpt på Ö&B för nån hundralapp för flera decennier sedan. Gubben min får ett lätt panikartat uttryck i ansiktet när jag plockar fram oljerocken, men det bryr jag mig inte om, den är perfekt  Den är förvisso tung, men jag lovar, det finns inte en mygga som klarar av att bita igenom den Ryggsäcken kan du gott köpa second-hand.
Piccante
08-04-2007, 21:35
Har du inte kollat på 5an sport, eller vad de heter? Nere i källarplan i 5anhuset i Nordstan. Har väl blivit utsedda till Sveriges bästa outdoor butik. Annonserar regelbundet i Metro´s Göteborgsupplaga. hittade deras sajt femmanssport.se har ganska bra priser ibland.
Åsa, mälardalen zon 2
08-04-2007, 22:03
En del postorderfirmor är bra och man kan ju skicka tillbaka om de inte passar. ITAB brukar få bra kritik i tidningar som svensk jakt. Bra priser och bra kvalité men inte några jättekända märken, tyvärr har de mycket lite i min storlek nästan allt är för stort de har inte så mycket i damstorlek. Jag har dock köpt en fleecejacka och ett par långbyxor i butiken i surahammar. Engelssons har jag också köpt en del av, de har lite fler kläder i damstorlek.
aanderss
08-04-2007, 22:14
kolla detta forumet de är ett friluftsforum http://www.utsidan.se
Tack för alla tips:) Det handlar inte om fjällturer, jag föredrar skogspromenader på sydligare breddgrader tror jag. Skorna jag har nu duger egentligen bra, men de är för varma (vinterkängor). Det är sällan fötterna sätter stopp, så jag tror inte jag behöver 'värstingskor'. Brukar för övrigt använda jeans, men de är lite obra när de blir blöta. Utsidan.se verkar rätt ok, trots att den tycks väldigt sportig.
Skall du inte gå i terräng utan bara på leder/stigar så behöver du egenligen inte kängor ett par bra walking skor fungerar väl så bra (ev med damasker om det är fuktigt), och det bli inte så varmt. Satsa framförallt på bra skokvalitet, övriga kläder och ryggsäck är inte så noga.
Ophelia
09-04-2007, 06:53
Jag håller med Margith. Ett par bra skor/kängor är A och O!!!!! Har själv halvhöga kängor som passar utmärkt för vandring med en lätt sula (Vibrante, värt mycket). Det är inga värstingskor men ack så bra och användbara från fjällvandring till svampplockning och fisketurer. Du har ju en hel del modeller att välja på från skor till höga kängor det är bara att välja utifrån ditt användningsområde. Mina är av typ gore-texmaterial och skinn. Likaså är det väl värt att ha ett bra regnställ men det kan du hitta för ett bra pris. Rekommenderar lixom Åsa, ITAB som har bra priser och inte speciellt flashiga färger. Resterande kläder och utrustning kan du få tag på för billigare penning som är både schyssta och hållbara. Hittade själv ett par mycket bra och tåliga regnbyxor på ITAB för 125 spänn (T&P Outdoor på rea, var inte det årets modell) som fått följa med mig genom ett antal år. Lite stora men släpper inte genom vatten alls och har dubbla förslutningar vid vristen och vaden.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|