Full version: mango!
Sidor: 1, 2
mogge92
lycka till !:)
jannika
hur var det nu?? så-jord eller plantjord?? jag satte en nyss i plantjord, men kanske ska ta upp den igen??

crazy.gif
MariaÖrebro
Jag tror att den kommer att gro i vad som helst. Behåll den i plantjorden, du!
mogge92
jo den är inte alls så känslig tongue.gif
MariaS
CITAT (MariaÖrebro @ 17-03-2008, 17:02) *
I WISH YOU A LOT OF LUCK, JANNIKA!!! Den här gången ska det säkert gå bra!
Shit, vad den växer! Jag tog förra bilden mindre än 4½ timmar sedan. Kolla nu:
[attachment=15162:Mango_002.jpg]
Fortsätter det så här kommer jag att ha en jätteväxt på balkongen i sommar!!!!

Så här såg min mango också ut igår. Tyvärr hinner jag inte lägga ut bilden nu.
Kee
CITAT (jannika @ 17-03-2008, 20:19) *
Ok, Kee!
Du och Jag, nu ska det bli Mango-plantor!! Ananas blev ju inge'... sad.gif

Jepp, men jag ska göra nytt försök med Ananasen igen när andan faller på! Kanske lättare när det blir ännu ljusare också! har ju fått avocadon att gro iaf, så nu är det mango, ananas och physalis som står på tur! biggrin.gif
daddyrox
Ja ni, mango verkar vara nya inneflugan, så jag ska väll inte vara den som inte hoppar på, speciellt nu när willys har bra priser på mango wink.gif
Men först ska den få mogna till sej lite mer i fönstret, sen ätas upp sen blir det plantering wink.gif
Återkommer med resultat.
jannika
ja, nu är jag igång igen! ny mango (förra möglade...) och ett litet rotskott har kommit fram. yaay.gif
hänger på tråden och hoppas kunna bidra med foton så småningom.
daddyrox
fixar nog till min idag eller imorron, sak bara käka upp köttet först wink.gif
jannika
CITAT (daddyrox @ 26-03-2008, 09:13) *
fixar nog till min idag eller imorron, sak bara käka upp köttet först wink.gif

mmm.... mangosallad med lime... eller räkor med mango och purjolök! yummy!! tummenupp.gif
MariaÖrebro
Vet någon vad det är för fel på min mango??? Den är alldeles sladdrig och slapp. Har kollat hur fuktig den är, och den är ganska blöt i botten, fuktig lite längre upp och nästan torr överst. Jag har lagt i ett tjockt lager leca-kulor. Varför ser den ut som den gör? crying.gif Ska jag låta den torka ut? Den står ljust i fönstret men inte i direkt sol mer än en stund på morgonen.

[attachment=15914:080328.jpg]
Marcelo
CITAT (MariaÖrebro @ 28-03-2008, 20:04) *
Vet någon vad det är för fel på min mango??? Den är alldeles sladdrig och slapp. Har kollat hur fuktig den är, och den är ganska blöt i botten, fuktig lite längre upp och nästan torr överst. Jag har lagt i ett tjockt lager leca-kulor. Varför ser den ut som den gör? crying.gif Ska jag låta den torka ut? Den står ljust i fönstret men inte i direkt sol mer än en stund på morgonen.

[attachment=15914:080328.jpg]

hej!
min ser också ut sä där fast mindre. hoppas de e ingen fara.
jag har lite andra frågor..
hur mycket ska man vattna?
mår den bra av att man duschar den?
ska man ha lecakulorna i krukan eller utanför i en större kruka?

tacksam för alla svar.
-marcelo
mogge92
Att era mangos ser ut sådär är inget konstigt alls tror jag. De rättar till sig när de blir större. Mango trivs i fuktig miljö, så dusha den ofta. Lecakulorna ska du ha utanför i en större kruka(så gör jag iallafall) och vattna den lagom mycket tongue.gif inte för mycket och inte för lite. Var försiktig med att övervattna.
Marcelo
CITAT (mogge92 @ 03-05-2008, 15:35) *
Att era mangos ser ut sådär är inget konstigt alls tror jag. De rättar till sig när de blir större. Mango trivs i fuktig miljö, så dusha den ofta. Lecakulorna ska du ha utanför i en större kruka(så gör jag iallafall) och vattna den lagom mycket tongue.gif inte för mycket och inte för lite. Var försiktig med att övervattna.

tack! ska följa dina råd. kan man ha den utomhus i sommar?
mogge92
hrm, tror inte att du ska ha den ute, möjligtvis i uterum då kanske, den gillar inte kalla temperaturer, och kom ihåg att se upp med spinn, som den brukar kunna få rätt så ofta.
blomkronan
Sökte på "mango" och hitta den här tråden...

Hur gick det för er alla? Var det någon som placerade ut sin i sommras? Några nya bilder?

[attachment=27274:mango.JPG]
Jag satte nyligen en mango i vitmossa och det kom upp en liten "början" redan efter tre dagar. yahoo.gif

//Mari
mogge92
Hejsan! Kul att du fått upp en mango! Är det av någon speciell anledning som du sått i vitmossa? Verkar lite spännande yes.gif
Tänkte också pass på att kolla om det är någon här som lyckats fått upp en mango längre än 30-40 cm? Tänkte nämligen sätta en nu snart, och tänkte om någon har bra tips för hur man ska få dem att överleva? smile.gif Den största planta jag fick upp blev kanske 30 cm sen så fick den spinn och dog sad.gif Har väl sammanlagt dragit upp 4 st nu iallafall, men jag har haft otur med spinn sad.gif
blomkronan
Hej Mogge92
JO, jag satte den i mossa för jag fick tipset i en annan tråd då gällde det avacado...
Jag har försökt så avacado Massssor med gånger men har inte lyckats.
Då fick jag rådet att lägga avacado kärnan i en påse på undervärme.... det funkade!!!
Det tog lite tid innan något hände, men nu har jag fått en grodd och kan se lite grönt i mitten av kärnan.
Så nu när jag hade försökt masssor med gånger med mango... så gjorde jag likadant...
Fast i en glasburk med mossa och påse ovanpå. Då kom den på tre dagar yahoo.gif
Jag ska plantera den i jord nu så den får lugn och ro till att få rötter.

Grejen e den att jag öppnade en mango här om dagen, och den hade redan grott i kärnans hårda skal jag har skrivigt om det i en annan tråd... trådarna har blivigt många nu... minns inte var jag skrev!!

Men va tråkig har du fått spinn när dom kommit upp i 30 cm!! hoppas inte det är vanligt -fear-.gif jag vill att den ska bli större yes.gif

Läste i tropiska tråden, om din import... tråkit, men kul att du har fått upp intresset igen bravo.gifcrazy.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon