|
jenniepennie
13-04-2007, 21:01
Planterade en mangokärna (fröskida?) för en månad sedan och hade sånär givit upp hoppet om den, åsså var där bara en grodd helt plötsligt en dag!  [attachment=1394:mango.jpg]
Grattis, visst är det kul när de plötsligt dyker upp! Lycka till med din planta. Mvh Fenja
jenniepennie
13-04-2007, 22:02
Den kom o blev så stor så fort  Häftigt
mogge92
13-04-2007, 22:16
Mango är något av det kulaste du kan odla(enligt mej). Blir rätt så snabbt ett 30-40 cm stort träd. Bladen övergår från den röda färgen till grön efter ett tag.
sqrulan
13-04-2007, 22:21
Grattis!!! Visa gärna en bild senare,så vi kan få se ditt mästerverk!!!!
mogge92
13-04-2007, 22:32
någon på forumet som har bilder på sina mangoplantor?
Ann_Nica
14-04-2007, 06:05
På bara en månad ?!? Det skall jag genast prova.
jenniepennie
14-04-2007, 12:42
Fråga: Ska jag plantera om mangon nu när den kommit upp? I vanlig blomjord? Eller vill den ha lite fattigare jord?
mogge92
14-04-2007, 15:00
Jag skulle rekommendera 2/3 vanlig jord och 1/3 så och kaktusjord. Glöm inte att dränera med lecakulor i botten.
kerstin z5-6
14-04-2007, 20:25
Har skolat om mina passionsfruktplantor idag -från vanlig passionsköpesfrukt alltså  Kul med Mangon !
catlady
14-04-2007, 20:49
Mangon är den av mina från-kärna-växter som jag är stoltast över! Min är 1 år gammal och jag har precis tagit en stickling av en gren som kom ut väldigt långt ner på stammen, och hoppas det funkar. Den "taggiga"/knöliga delen av stammen är från i höstas när mangon kämpade mot spinn. [attachment=1413:IMG_1295.jpg] [attachment=1414:IMG_1296.jpg]
mogge92
14-04-2007, 21:27
visst är mango underbara?  växer rätt så snabbt plus att det inte är alldeles omögligt att få frukt, tillochmed i ett vanligt hem.
Var det inte diskussioner här för ett tag sedan om hur man skulle göra med mangokärnan innan planteringen? Hur gjorde du? Verkar ju har varit ett bra sätt, tänkte jag  emma
mogge92
15-04-2007, 21:14
kolla på mango bilderna i mitt album  håller just nu på att ta foton varje dag som jag lägger in så man kan se hur snabbt den växer  jag gjorde så att jag tog bort fiberhöljet som omger kärnan. Efter cirka 3 dagar hade rot utvecklas. Nu efter cirka 3 veckor har tillväxten ovan jord tagit fart. Rekomenderar verkligen att du tar bort fiberhöljet, det har ingen funktion att fylla egentligen. plantera i kruka med plastpåse ovanpå. dränera gärna med lecakulor i botten. o glöm inte att göra hål i plastpåsen så det inte blir alldeles för mycket kondens. lycka till!
jenniepennie
24-04-2007, 22:06
Uppföljning: Så här ser mangon ut 11 dagar efter första kortet. Den har inte växt så fort det sista, den vill nog ha ny jord Åsså har det hänt nå't med några av bladen, som synes. Hoppas det beror på för mkt gassande sol och inte nå't bus... Nä, det måste vara sol va? [attachment=1719:mango2.jpg]
mogge92
25-04-2007, 18:47
Idag planterade jag om min mango från en vanlig 16cm kruka till en djup roskruka. Visste inte vad jag skulle ha för någon jord så jag blandade ko-på-påse och vanlig planteringsjord..... få se hur den trivs i den välgödslade blandningen
mogge92
25-04-2007, 19:34
Hrm.. någon på forumet som odlar mycket mango?  Jag såg att min andra mango hade kommit upp idag, dock helt olik dom tidigare jag sått.... :/ denna hade en stam som var väldigt väldigt röd, mina tidigare Är det bara en normail skillnad eller finns det flera sorters mango i affären (kanske dum fråga men det ända som är gratis är att fråga..)? förmodligen inte men jag frågar ända.
sqrulan
26-04-2007, 09:35
Har en mango kärna.Ska jag ta ur den ur det vita beiga höljet,finns det en kärna där inne?Alltså:jag tog bort det fruktkött som gick att få bort,sedan bände jag isär det hårda skalet och fram kom en beige "kärna"!Finns själva kärnan där inne i det mjuka beiga?Eller ska man sätta allt i jorden som det är???
mogge92
26-04-2007, 14:03
det "mjuka" är kärnan  Men en förutsättning för att den ska gro är att den ser frisk ut, den ska vara från en väl mogen mango så att den är färdigutvecklad. läs gärna min miniguide på mango
sqrulan
26-04-2007, 20:34
Tack ska du ha ! Nu har jag fattat,ska göra ett försök!
jannika
03-03-2008, 17:06
ok, nu har jag tagit ut ett frö från sitt hölje och är redo. hoppas den är det också..  ska den torka eller behandlas på ngt vis innan jag sätter den i jord (så-jord, va'?)? tack!!
JAg satte min direkt i såjord. Den har blivit rätt stor nu
sqrulan
03-03-2008, 21:13
 Jag fick upp en fin planta men kastade den,jag som aldrig brukar kunna kasta växter!
CITAT (sqrulan @ 03-03-2008, 21:13)   Jag fick upp en fin planta men kastade den,jag som aldrig brukar kunna kasta växter! Varför kastade du den sqrulan ? Om den var fin menar jag. Jag undrar om någon kan tala om hur man ska göra med mangokärnan. Ska man slipa på den innan sådd ? Ska allt fruktkött bort ? Ska den ligga och torka några dagar först ? Annat att tänka på ? /Eva
jannika
04-03-2008, 07:38
CITAT (evni @ 04-03-2008, 07:16)  Varför kastade du den sqrulan ? Om den var fin menar jag.
Jag undrar om någon kan tala om hur man ska göra med mangokärnan. Ska man slipa på den innan sådd ? Ska allt fruktkött bort ? Ska den ligga och torka några dagar först ? Annat att tänka på ?
/Eva undrar också varför du kastade den... Eva, här är en toppenlänk: http://www.odla.nu/forums/index.php?showtopic=55549&hl=du ska ta bort köttet, klippa längs kanten och ta fram fröt, som gömmer sig i höljet och sätta i jorden, utan att torka eller annat. bara ner i jorden (fick jag svar på ovan!  ) vissa verkar lägga på sidan, andra låter lite sticka upp. annan länk: http://www.odla.nu/forums/index.php?showtopic=68706vi får väl hålla kontakten och jämföra noteringar, du och jag!  Lycka till! -Jannika
CITAT (jannika @ 04-03-2008, 07:38)  undrar också varför du kastade den... Eva, här är en toppenlänk: http://www.odla.nu/forums/index.php?showtopic=55549&hl=du ska ta bort köttet, klippa längs kanten och ta fram fröt, som gömmer sig i höljet och sätta i jorden, utan att torka eller annat. bara ner i jorden (fick jag svar på ovan!  ) vissa verkar lägga på sidan, andra låter lite sticka upp. annan länk: http://www.odla.nu/forums/index.php?showtopic=68706vi får väl hålla kontakten och jämföra noteringar, du och jag!  Lycka till! -Jannika Tack Jannika. Jag ska kolla länkarna nu. Hade du planterat en kärna nu eller ? Jag har inte inhandlat någon mango än men ska göra det så fort som möjligt. Hej /Eva
jannika
04-03-2008, 09:09
CITAT Tack Jannika. Jag ska kolla länkarna nu. Hade du planterat en kärna nu eller ? Jag har inte inhandlat någon mango än men ska göra det så fort som möjligt. Hej /Eva ja, jag planterade en igårkväll, i en avklippt mjölkkartong, med lite lecakulor i botten och såjord. Jag ställde den på högkant och lät lite sticka upp, ca 1/4 eller 1/3. Inhandla mango snart, de är billiga nu och det hade varit kul att ha mango-tvillingar att jämföra med!
MariaÖrebro
05-03-2008, 15:26
Blev så till mig i trasorna av allt mangoprat att jag skar upp höljet på en mango igår och satte den mjuka kärnan! Jag stoppade ner hela på högkant i en hög kruka och täckte med lite jord. Nu hoppas jag att det kommer en grodd snarast. Det såg ut som om den redan hade en på g igår. Jag har faktiskt lyckats driva upp en mango en gång genom att stoppa ner det hårde ytterhöljet också, men den klarade sig tyvärr inte. Vet inte vad jag gjorde för fel, men nu vore det väl själva f-n!
Här är en till som fallit för mangon. Satte en igår, liggandes i kruka. Så nu gäller det, vems som kommer först...
Testar om jag kan visa en bild på min mango. Den är ca ett år. 100_1629.jpgalb.jpg Hoppsan vad stor bilden blev, men det lyckades ju. Fantastiskt!
Underbar
jannika
06-03-2008, 13:36
CITAT (MariaS @ 05-03-2008, 18:38)  Så nu gäller det, vems som kommer först...  Haha!! It is on!!!
Kul tråd, föräldrarna mina kom hem med mogna (nästan övermogna) mangos från Thailand. Nu blir det till att så en kärna efter att ha läst denna tråd. Vilken fin bild Hippo!
Patrik
MariaÖrebro
06-03-2008, 16:01
Kikade försiktigt nyss och min har skickat ut en sju he***tes j***a rot rätt ut genom krukbotten! Ska flytta över till större kruka så snart jag vågar!
jannika
13-03-2008, 20:58
min har möglat... både vitt och blått mögel... det blir nog inget denna gång... Ni som satt: satte ni ett torrt frö, elelr direkt i jorden efter att tagit ut den? satte ni i fuktad så-jord, som man brukar? så ledsen...
MariaÖrebro
14-03-2008, 13:18
CITAT (jannika @ 13-03-2008, 20:58)  min har möglat... både vitt och blått mögel... det blir nog inget denna gång... Ni som satt: satte ni ett torrt frö, elelr direkt i jorden efter att tagit ut den? satte ni i fuktad så-jord, som man brukar? så ledsen...  Vad tråkigt att den inte klarade sig! På't igen! Jag stack ner min på högkant i jorden efter att ha "klätt" av den det hårda skalet. Sen har jag låtit jorden vara lätt fuktad, inte blöt. När jag läste att din gått hädan var jag tvungen att gräva upp min. Den lever! Den har skjutit ut en rot och håller just på att börja veckla ut ett litet skott som ska komma upp ur jorden snart. Jag upptäckte att den låg VÄLDiGT djupt ner i jorden, så jag planterade om den så den bara har ett par cm med jord över sig. Nu hoppas jag att den ska titta upp snart! Lycka till med att plantera en ny mango!
CITAT (jannika @ 13-03-2008, 20:58)  min har möglat... både vitt och blått mögel... det blir nog inget denna gång... Ni som satt: satte ni ett torrt frö, elelr direkt i jorden efter att tagit ut den? satte ni i fuktad så-jord, som man brukar? så ledsen...  Jag satte min i P-jord direkt, lätt fuktig. Kärnan lade jag ner med ca 1½cm jord ovanpå. Sen ner i en plastpåse. detta ställde jag ovanpå lysrörsrampen (undervärme) Dagsrapporten är att jorden har börjat resa sig i en bula ovanför kärnan.
sqrulan
15-03-2008, 11:55
Jag kastade min bara för att här är det fullt överallt,jag har börjat samla på hoyor!
vad gör ni när de blir så här stora då? http://www.odla.nu/forums/uploads/12054366...1860_194781.jpg[/img] mango kunde inte låta bli  [img] mvh inger
MariaÖrebro
15-03-2008, 15:59
CITAT (igl @ 15-03-2008, 13:50)  vad gör ni när de blir så här stora då? http://www.odla.nu/forums/uploads/12054366...1860_194781.jpg[/img] mango kunde inte låta bli  [img] mvh inger Då har jag blivit rik och flyttat till varmare breddgrader med alla mina växter! De kommer att ha det så bra så uj, uj, uj!  Om jag nu kommer att bli rik kanske jag kan investera i en större kruka till min citron utan att vara rädd för att den ska slå i taket! Den ska ju flytta snart, och då kan den stå ute året runt därnere vid Medelhavet! Drömma går ju........
MariaÖrebro
17-03-2008, 13:35
Nu börjar det hända grejer! Imorse när jag vattnade blommorna möttes jag av detta när jag lyfte på platsen till krukan: [attachment=15156:MANGO.jpg] Nu ska det dokumenteras vilka framsteg den gör!
jannika
17-03-2008, 15:19
Va kul, MariaÖrebro!! och jag var och köpte en ny mango idag!! nu ska jag testa igen!  wish me luck!!
mogge92
17-03-2008, 16:58
hippo, gud vilken fin bild du hade där! verkligen vacker planta  Jag har haft mycket problem med spinn på mina mangoplantor, har drivit upp sammanlagt 6-7 st nu men ALLA dog av spinn i höstas :/ För alla som är förvirrade, låt för guds skull inte fiberhöljet sitta kvar, om man tar bort det så förkortas groningstiden väsentligt + att chansen för att kärnan ska mögla är näst intill obefintlig  lycka till! Jag måaste göra ett nytt försök idag
MariaÖrebro
17-03-2008, 17:02
I WISH YOU A LOT OF LUCK, JANNIKA!!! Den här gången ska det säkert gå bra! Shit, vad den växer! Jag tog förra bilden mindre än 4½ timmar sedan. Kolla nu: [attachment=15162:Mango_002.jpg] Fortsätter det så här kommer jag att ha en jätteväxt på balkongen i sommar!!!!
mogge92
17-03-2008, 17:12
jätteväxt vet jag inte
MariaÖrebro
17-03-2008, 17:35
En liten jätteväxt då, kanske?
mogge92
17-03-2008, 17:56
möjligtvis
Nu ska jag testa detta också. Satte ner en kärna som trots rekommendationen att plantera direkt, har fått lega på diskbänken över natten. Detta för att jag ej hade ngn jord att sätta den i. Verkar bli snygga växter dessa!
jannika
17-03-2008, 20:19
Ok, Kee! Du och Jag, nu ska det bli Mango-plantor!! Ananas blev ju inge'...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|