Full version: Slånbärslikör
Ophelia
Jag har plockat slånbär och har gjort egen likör i höstas. Receptet har modiferats.

3 L halvfrusna slånbär
1,5 L sprit (utan kryddor, typ brännvin special eller annan icke smakneutral sprit)
350 gr socker
2.5 dl vatten
mindre än en halv kanelstång

Låt slånbären dra i spriten länge. Sila bort slånbären (spara om ni vill).
Koka sockerlag och lägg i kanelbiten. Låt svalna. Blanda med slånbärsspriten. Tappa upp på flaskor. Låt stå för att mogna (hur länge är en smaksak).

På de överblivna slånbären kan en sats slånbärssnaps göras (eller ytterligare en sats slånbärslikör, den blir inte lika stark som den föregående satsen). Snapsen passar bra till julmaten.

En mycket god likör som passar bra till glass eller till kaffet.
mamamaggan
Tack! Receptet sparas , har satt slånbär på sommarsatugetomten just för att jag gillar likören.
Eva i Höga
Jag gjorde också slånbärslikör i höstas och använde nog ung samma recept som du. Dock hade jag ingen kanelstång men det ska jag pröva nästa gång. Har bara smygsmakat på min likör än men den är mycket god. Slånbären ger en underbar och spännande smak.
Maria i Helsingborg
Jag måste få lägga till receptet jag kör efter, då det tillkommer ett par ingredienser som jag tycker är helt förträffliga! kiss.gif

Katarinas slånbärslikör

Ingredienser
2.5 liter frostbitna slånbär,
1.25 liter renat
Sockerlag 0.5 kg socker,
2.5 dl vatten,
0.25 st vaniljstång,
en liten bit kanel,
0.5tsk anis,
4 nejlikor

Tillredning
Bären läggs i sprit och får stå varmt under 4 veckor, skaka då o då.
Koka socker o vatten tillsammans med kryddorna tills det blir en simmig lag.
Ta bort kryddorna, sila bärsaften, blanda den med den kallnade sockerlagen.
Rör blandningen omkring en halv timme.
Slå på butelj, korka o låt blir att dricka på minst 2 månader, helst ett år.

Jag har fått tunna ut med mer sprit men det skall sägas, lagring höjer upplevelsen ytterligare - om man får ngt kvar blush.gif

Sommartorparn
Här kommer en annan variant (inget vetten, ingen kokning, men lite mera pyssel med att 'picka' o krossa bären) tummenupp.gif :

Slånbärslikör (sammanslagning av två recept):

ca 8-10 dl frostnupna slånbär (från frysen!)

ca 0,75 liter okryddat brännvin

ca 2,5-3 dl socker

ev. 4 kryddnejlikor

Ta 20 bär och krossa dem så att kärnorna går sönder. Picka resten av bären med en nål eller gaffel. Lägg i en burk eller flaska och häll på sprit, 1,5-2 dl av sockret och nejlikorna. Låt stå i rumstemperatur (gärna i ett fönster) en till två månader. Skaka om då och då. Sila ifrån bären. Häll resten av sockret (1 dl) över bären och låt stå 1-2 veckor och dra, skaka om då och då. Sila och blanda med resten av likören. Lagra likören minst en månad innan den dricks.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon