|
Är det dax att ge upp med dessa? ( siffror i början är bara mina antecningar, så att jag har någon chans att hålla koll på alla mina sådder... jag har redan passerad 100-strecket)
men nu finns det några som tjurar,vilka ska jag slänga till komposten och vilka kan jag vänta med ?
96 tulipa turkestanica sådd: 16 / 3 9 datura metel sådd 20/1 ( har varit i början en vecka i kylskåp i blöt vermiculite) 5 alstromeria sådd i slutet av januari ( hade länge kanske 3 veckor undervärme och sedan kom de under lampan i rumstemperatur igen, jag tror att jag har även slängt dom i kylen för ett par veckor efteråt när inget hände, men de är nu tillbaks under lampan och det är lika tyst där ändå)
47 pelargon sådd 3/3 ( en av 13 sådda fröer har grott och den är redan omplanterad i 4/4, ska jag vänta på resten? )
41 viola rupestris Rosea sådd 3/3
39 jättevädd sådd 3/3 115 fjäderstjärnvinda sådd 28/3
63 fjällsippa sådd 11/3
46 vigna caracalla ,sparrisböna sådd 11/3 49 fjärillskrasse sådd 15 /3 ( de var blödlagda några dygn först) 55 passioflora ( ingen sort namn) sådd 16/3 ( jag filade dom lite och sedna bled det blödlag några dygn)
85 toppklocka sådd 14/3 84 akleja ( ei sort namn) sådd 14/3
till min stora glädje upptäckte jag idag att en strelitzia reginae har börjat gro!!!!!!!!!! Jag sådde den den 11/3, så ca 5 veckor fick man vänta på den. Jag sipade några och planterade några utan slipning, det är en av de slipade fröna som gror nu.
Eva 33c
16-04-2007, 10:23
Om det var mina sådder skulle jag i allafall ställa ut perennerna och vänta. Kanske gror de i sommar eller nästa vår. Det är ju inte ivägen ute i allafall, se bara till att de inte torkar ut. Jag har i år hittat grodd i krukor som såddes i januari förra året, de har alltså haft två riktiga vintrar. De andra har jag lite avårare att råda om. De som har stora frön (krasse och bönan kanske) kan man försiktigt "gräva fram" alt häll ut jorden och se om fröna har ruttnat eller fortfarande ser ok ut. Men man får vara försiktig, om något grott så man inte bryte av rotspetsen. Kanske inte en helt proffesionell metod...
kerstin z5-6
16-04-2007, 14:51
strelitzia reginae brukar ta 8v -6 månader att gro -för de övriga är det aldeles för tidigt att ge upp Ställ ut allt utom kanske pelargonerna o daturan, passifloran o övrigt ettårigt eller "tropiskt"
Jättevädd grodde 10 v efter sådd sist jag testade
Ophelia
16-04-2007, 15:28
Tja...jag tycker du ska behålla fjällsippa (tar upp till en 8-10 v innan de gror, behöver undervärme), aklejan kan behöva få både värme och kyla, tulpanen kan behöva få kylas och toppklocka (ger den inte liv av sig efter undervärme, kör in den i kylen). När det gäller värme/kyla så handlar det om veckovis behandling (8-10 v). En del av dessa är riktigt bra att odla på hösten, aklejan är ett bra exempel som latmansväxt likaså tulpanen  De andra är jag osäker på. Pellisarna som jag och en kompis sådde kom upp till 95 %.
Tack allihopa, då ska jag placera dom till lite höger och vänster, men det var roligt att höra att de var inte hopplösa, det är bara så att jag har i princip dessa "hopplösa" kvar under lampan, men känner att det börjar vara rätt onödigt att ha dom där, när ingenting händer!
Fjällsippan, vill den ha undervärme hela tiden? Dvs, under 6-8 veckor, den behöver väl inte ljus då , innan den gror ?
kerstin z5-6
16-04-2007, 19:58
ja i mån av plats så ..
Ophelia
17-04-2007, 06:00
CITAT (katah @ 16-04-2007, 20:37)  Fjällsippan, vill den ha undervärme hela tiden? Dvs, under 6-8 veckor, den behöver väl inte ljus då , innan den gror ? Ja testa med att ha undervärme (kring 20 grader) hela tiden i minst 8 v. Fröna ska täckas. Funkar det inte får du väl skaka om dem lite med en sväng i kylen (minst 8 v). Fungerar inte det så tycker jag att du ställer ut dem på nåt trevligt ställe och låter dem vara, vattna lite och håll dem lagom fuktiga men låt dem stå ute till nästa sommar. Det är ju en fjällväxt och utsätts med största sannolikhet för både värme och kyla i ett omväxlande väder.
datura metel: har du sandpapprat fröerna? Mina daturor har grott mycket bättre efter sandpappersbehandling.
-jb-
Jag tror att jag filade daturan...
tiagirl
20-04-2007, 07:12
CITAT (katah @ 16-04-2007, 08:02)  9 datura metel sådd 20/1 ( har varit i början en vecka i kylskåp i blöt vermiculite) Sådde alla mina daturor(nio olika) i slutet av januari. Dom flesta kom upp raskt inom en vecka, blötlagda, undervärme. Har sparat all jord av dom jag skolat om och märkt "namn Rest" och det kommer upp fortfarande då och då, senast igår upptäckte jag en dubbel lila! Och dom har ändå förpassats till skamvrån; under min bänk bredvid ett lysrör(för liiiite värme kunde dom ju få iaf!  ). Hade en ynklig liten blå som inte sett särskilt glad ut men har inte riktigt hunnit med den, förra veckan såg jag att den stackaren fått sällskap av alla andra fröer som helt plötsligt grott efter 2,5 månad!!! Så där är det trångt men kan inte riktigt med att pilla upp den där första som stannat i växten. Så jag tycker du ska ställa undan den lådan iaf och bara vänta! Eller så slänger du ut jorden och kommer ihåg vart och gissningsvis så gror det i sommar sedan(gav upp för tidigt förra året med vissa och ut i landet med jorden och jäklar vad spikisar jag fick...  )eller rentav nästa år. Ang det du skrivit om kylskåp; det har jag aldrig hört någon göra? Så varmt som möjligt från start... Kanske hänt något med dom om du filat ner dom och så nerkylda?
Ang det du skrivit om kylskåp; det har jag aldrig hört någon göra? Så varmt som möjligt från start... Kanske hänt något med dom om du filat ner dom och så nerkylda? [/quote] Jag gjorde bara som jag blev tillsagt  de fröer fick jag som bytesfrö ....  jag väntar snällt! De som ligger på värmepannan nu... en pelargon till tittade ut idag och jag undrar om sparrisbönan har också fått för sig att titta ut, men det är lite för tidigt att uttala sig om det.
Eva 33c
21-04-2007, 09:13
CITAT (tiagirl @ 20-04-2007, 08:12)  Ang det du skrivit om kylskåp; det har jag aldrig hört någon göra? Så varmt som möjligt från start... Kanske hänt något med dom om du filat ner dom och så nerkylda? För ett par år sedan köpte jag datura fröer från Rara Växter med rådet att ha fröerna i fuktig sand en vecka i kylskåp. Eftersom mina tidigare försök med datura sådd varit väldigt blandade (ibland har allt grott ibland inget) följde jag rådet fast jag var skeptisk. Och alla fröna grodde sedan inom några dagar. Fast i år har jag sått tre sorter utan denna behandling, bara vanlig rumstemperatur, och en sort grodde allt inom en vecka , en tog två veckor och en nästan en månad, men då grodde alla. Så egentligen vet jag fortfarande inte vad som "behövs", de kylda fröerna kanske hade grott ändå...
tiagirl
21-04-2007, 16:34
CITAT (Eva 33c @ 21-04-2007, 10:13)  Så egentligen vet jag fortfarande inte vad som "behövs", de kylda fröerna kanske hade grott ändå...  Ja det var många bud om saken! Man kan nog säga att hur man än sår dom; varmt, kallt, fuktigt, slipat, uppblötta, naturella så gror dom precsiiiis när DOM vill!!! Har fått upp en lila till idag!!! Köpte ju trippel mörklila från ebay så varje frö som gror är jag överlycklig för!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|