MammaMattsson
Jag bor i ett område med mycket, ja, enorma mängder mördarsniglar. Jag jagade dem maniskt, med alla medel. det var både jobbigt och tråkigt. Sedan föll femtioöringen ned. Mina söner ( konstant panka och glassugna) fick en snabbutbildning i hur man snabbt och enkelt tar livet av en mördarsnigel. ( i mitt fall med sax, klipp huvudet av den!)

Jag vill inte att barn uppmuntras till djurplågeri, inte ens på mördarsniglar, så saxkursen var nödvändig.

Sedan satte jag ett pris; en krona per snigel!

Sniglarna har minskat drastiskt på tomten, och jag har nu i tre års tid blivit av med drygt 800 kronor per sommar....

Tillsammans med snigelgift så är det det bästa tipset jag har. Jag har också talat om för ungarna vart de brukar gömma sig, såklart.

Det som är trevligt är att de numera känner igen pantersniglar, som de varsamt bär ut i skogen. Samma sak med vinbärssnäckorna, som jag tycker är fina.

Eva i Skåne
Inte nått fel på den idén! yes.gif
Driftiga ungdomar kan kanske t o m utnyttja den som sommarjobb. En lapp i butiken, så kanske dom kan tjäna pengar mer än av sim mamma.

Det påminner mig om när jag ville rensa tomten från maskrosor. Jag erbjöd barnen 1kr per maskros, men det var nog för väl betalt laugh.gif Jag blev av med femhundra på en helg och aldrig hade jag anat hur små maskrosor dom kunde hitta, och att det växte många små i grupp ibland. Sen ville jag sänka priset... och så fick jag plocka själv i fortsättningen. slap.gif Men nån nytta gjorde det, för numera är det bara några enstaka jag behöver rensa bort.
annaerik
Hej!

Hur ser en pantersnigel ut? är dom inga skadedjur?

Hälsningar Maria
ingrid fuxwall
CITAT (MammaMattsson @ 16-04-2007, 23:03) *
Jag bor i ett område med mycket, ja, enorma mängder mördarsniglar.
Sedan satte jag ett pris; en krona per snigel!

Sniglarna har minskat drastiskt på tomten, och jag har nu i tre års tid blivit av med drygt 800 kronor per sommar....

igen pantersniglar, som de varsamt bär ut i skogen. Samma sak med vinbärssnäckorna, som jag tycker är fina.

Tre år och 800 sniglar, tycker inte jag verkar vara speciellt snigeltätt. Vi bor inte i ett snigelområde men nog kan vi ta några tusen per kväll.

ingrid
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon