Österläge
Jag har några liljor i kruka som precis har kommit upp. Jag har läst att de vill ha fötterna i skugga och huvudet i sol, dvs att man bör plantera nån marktäckare runt dem. Och då undrar jag, hur snabbt växer egentligen olika marktäckare, t ex backtimjan, saxifrage (bräckor), lammöron? Räcker det att plantera en planta o så blidar den en matta redan första året, eller är det först efter några år som de blir täckande? rolleyes.gif

Om någon sedan har förslag på vilka marktäckare som passar bäst till orientaliska liljor (färger rosa o vita) är det ett plus! smile.gif
Näcken
Vet inte hur snabbt de sprider sig, men lammöron är söta, välj de som inte får blommor.

Annars kanske revande smultron, söta och nyttiga.

Eller om de står i krukor kan du ju välja någon sommarblomma, typ vit snowflakes (heter de så?).
Österläge
Ja lammöron är fina, men är bladen olika på de som blommar o de som inte gör det? Eller varför föredrar du dem utan blommor?

Hmm, vore ju lite kul med smultron... tongue.gif Fast de får ju så långa revor, krukan är kanske lite för liten för det...

Fler förslag?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon