Full version: Dilemma
Bee
Usch. Jag har åkt på ett dilemma. Man kan tycka att jag borde ha reagerat redan förra året när problemet uppstod men jag såg det faktiskt inte! Jag har som jag sagt tidigare, tagit en mycket lång paus från trädgårdsintresset. Inklusive det som omgärdar den lilla tomten om totalt 171 kvm! Förra året satte grannen upp ett nytt staket utmed gångvägen som går förbi våra hus. Det kom en hantverkare och gjorde jobbet. I år, med mitt återuppväckta intresse har jag inspekterat ägorna och konstaterar att mitt fallfärdiga staket inte klarar en säsong till. Det måste bytas. Och då såg jag det! Den käcke hantverkaren har satt grannens staket en bit in på min mark! Som det ser ut nu så går staketen omlott 12-15 cm. Vårt har "knuffats" in en bit.Inget att bry sig om kanske ni säger men nu är min tomt en gång uppmärkt till just 171 kvm. Om jag sätter upp ett nytt staket kant i kant med grannens och vi senare i år (måste också göras) justerar det nätstaket som är mellan våra gräsmattor så är risken oerhört stor att hon får en dryg kvm större tomt och jag motsvarande mindre. Nu har vi ju fått nya regler för fastighetstaxering och skatt så en meter hit eller dit kanske inte spelar så stor roll men när en annan granne köpte loss 30 cm X 6 meter från kommunen härom året så fick dom betala en vacker slant för det. Vad gör jag? Skall jag kräva att hon flyttar sitt staket? Det blir inte bra om jag sätter mitt staket innanför hennes, då får jag ingen rak kant mot gångvägen.Eller kan jag helt enkelt spika fast mitt nya staket i hennes stolpe och hävda att den är min? Usch, det bär mig emot att ta den här diskussionen. Det är en väldigt snäll människa och jag förstår att det innebär en massa jobb för henne att göra om det hantverkaren gjorde fel. Det ser dock väldigt avsiktligt och provokativt ut, så man undrar ju vad hantverkaren tänkte på! Samtidigt vill jag ha kvar det som är mitt!
Malvia
Har du en ritning över din tomt? Annars ring kommunen/byggnadsnämnden/kontoret och få en.

Då har du ju svart på vitt vilken som är din mark. Visa grannen och gör en gemensam koll på platsen.

Rätt ska vara rätt.

Om du eller hon ska sälja så blir det ju problem om staketet står på fel tomt.
Alba
Jag tänker precis som Malvia. Vad händer om någon av er ska sälja.

Kolla ritningen så du är säker och ta och prata med din granne.

Hon är säkert inte medveten om missen som hantverkaren har gjort. Lägg fram det för henne med tanke på ev. försäljning så förstår hon säkert vikten av en ändring.

Klart hon får ett merarbete men hon borde kontakta hantverkaren som gjorde arbetet och påtala felet. Just detta att hon får merarbete ska inte stoppa dig.

Lycka till
Eva 33c
Håller med e övriga här att du ska absolut tala med henne om din upptäckt så fort som möjligt. Om inte annat för din egen skull, det här kommer annars att mala runt i huvudet på dig hela tiden. Det blir bara svårare om du väntar. Hur ni sen ska lösa det hela är en annan sak men hon måste bli uppmärksammad på vad som hänt.
CurlySue
Hej svejs,
håller med de andra. Du kommer reta ihäl dig på detta om du inte agerar. Och varför ska du betala dyr skatt för något du inte ens kan utnyttja. Rätt ska vara rätt!
Det är inte ditt problem att grannens hantverkare gjort fel, det är ju upp till dem att kontrollera detta.
Lycka till!
Bee
Tack för stödet! Skall morska upp mig och prata med henne i helgen.

Det är faktiskt så att ju mer jag tänker på det desto mer irriterad blir jag över tilltaget.

Malvia
Bra, rapportera hur det gick.

Blir det problem kan man ta ut nån från kommunen som får visa var gränsen går.
kollba
För en del år sedan bodde jag på landet och i närheten fanns en ganska jordhungrig bonde. En av hans åkrar gränsade mot en vanlig hustomt.
En dag gick bonden in till husägaren och sade åt honom att han var tvungen att såga bort en del grenar från ett äppelträd eftersom de var ivägen för bondens traktor. Husägaren ringde lantmäteriverket som kom dit och konstaterade att bonden genom åren sakta "ätit" sig in c:a 3 meter på tomten.
Så inte sjutton behövde han såga av några grenar inte... laugh.gif
MammaMattsson
CITAT (Bee @ 20-04-2007, 15:50) *
Tack för stödet! Skall morska upp mig och prata med henne i helgen.

Det är faktiskt så att ju mer jag tänker på det desto mer irriterad blir jag över tilltaget.

Du behöver ju inte vara otrevlig när ni diskuterar frågan, eller hur?

Visst, jag skulle också tycka att det är aningen obehagligt, men, din mark är din mark.

Själv har jag en häck planterad på min mark, som ingår i grannens häck... En meter in står den. Vi är båda dock medvetna om detta, och den är många år gammal. Det måste ha blivit fel vid mätningen när de planterade den för 40 år sedan. Jag bryr mig inte så mycket, jag har nästan 6000 kvm tomt.

Sedan så känns det ännu mer OK därför att vi BÅDA är medvetna om detta, och vi har gemensamt satt upp nya tomtgränsmärken.

...Och han sköter "min" bit av det hela.

Det blir nog mer aktuellt om min granne eller jag själv skulle sälja, då får man inte glömma att påpeka missen. Men, vi lever i sämja. happy.gif
Ewa L
Hur går det Bee??

Jättejobbig grej att ta tag i, men det blir inte enklare för att tiden går, tvärsom. Det är bara att hoppa!
Lasse
Min dotter o måg köpte för några år sedan en villa när jag såg tomtens for tyckte jag att det verkade konstigt så vi begärde ut en tomkarta hoskommunen där står exat på centimetern hur långa gränserna är vid kontrollmätning så visade det si att grannfastigheten okuperat ca en meter av tomten vi påpekade detta grannen verkade tveksam men sade inget så vi satte upp ettnytt staket strax innanför den gräns vi mätt ut. några dagar senare var det ett par herrar från kommunen och mätte ut tomtgränsen för grannfastigheten vi hade mätt ca 5cm fel till vårnackde men grannen fick betala utsättning av gränsstolpar. Han har inte varit särskilt pratsugen se dess.
catlady
Eftersom du skrev att hon var så snäll så tror jag inte att det blir några stora problem. Men det spelar ingen roll om man misstänker att grannen är medveten om felet. Dessa diskussioner är alltid bäst att gå in i med en "nej-men-oj-vet-du-vad-jag-upptäckt?!"-attityd så att grannen inte känner sig påhoppad, baktalad eller misstänkliggjord. Man ska ju trots allt leva sida vid sida ett tag..
Bee
Nu har jag pratat med grannen. Vi har enats om att jag använder hennes stolpe när jag sätter upp mitt nya staket. Vi kom också överens om att det kanske ser konstigt ut när vi senare justerar nätstaketen mellan oss men att det är det staketet som markerar den faktiska gränsen och att vi inte ändrar riktningen där! Phu! Ja, jag tycker det är obehagligt att prata om sådana här saker. Gott att det är gjort. Och som sagt, det är en snäll granne och hon hade inte haft koll på vad hantverkaren gjorde. Tack för allt moraliskt stöd jag fått av er! Det hjälpte!
Malvia
Vad bra att ni är överens och att du verkligen tog det samtalet!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon