12 grader ska jordtemperaturen vara, står det i boken, men om det skulle bli -2 grader i luften på natten, hur går det då?

Jag mätte temperaturen i går och det var 12 grader, men det är ju fortfarande frostrisk även i zon 1. Vågar jag sätta ut mina förkultiverade gurkor med fiberduk över? Så bondbönor och brytbönor ska väl i alla fall gå?
embelie
22-04-2007, 10:08
Jag tror nog att du kan göra de, själv bor jag i göteborg (zon 2).. och jag har varit tidigt med allting denna vår, än så länge ser de ljust ut.
Lycka till!
Åsa, mälardalen zon 2
22-04-2007, 10:29
Jag skulle inte våga sätta ut, dessa växter är bland de senaste växterna man sätter ut i trädgårdslandet och till gurka och brytbönor bör det snarare vara uppåt +15 i jorden (man ska kunna sitta med bar stjärt på jorden utan att det känns kallt om rumpan är en gammal regel och det är på morgonen man ska ta jordtemperaturen inte efter att solen har legat på hela dagen), även om det är i söder skulle jag vänta till en bit in i maj åtminstone.
Bondbönor kan du dock så de är ju inte släkt med de andra bönorna och de är heller inte så värmekrävande bondbönor behöver bara runt +5 i jorden vid sådd.
Bönorna kan sluta att gro bara det det kommer en köldperiod, där får man nog snarare gå efter datumet!
Lena i Torslanda
22-04-2007, 13:09
Håller helt med Åsa. Bor i zon 1 och skulle aldrig sätta ut frilandsgurka förrän i mitten av maj. Det kommer fortfarande att dröja innan jorden håller en lägsta temp på 12 grader.
Okej, jag får beväpna mig med extra tålamod

Det ska väl kunna gå...om jag åtminstone kan så lite bondbönor
Jonas70
23-04-2007, 08:56
Gurkor är alldeles för tidigt att sätta ut. Jag har inte ens satt ut mina och då har jag ändå ett växthus att tillgå.
Nu är det ju västeråsgurktyp som jag pratar om, så den är kanske inte lika känslig för kyla?
Susanna
23-04-2007, 19:34
Jag har ingen bra erfarenhet av att sätta ut ens västeråsgurka tidigt. Är det för kyligt händer absolut ingenting med plantorna. De är snabbväxande så man brukar få bra skörd även om man börjar sent.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.