kantarell
Hej!
Jag och min sambo har planer på att köpa en grupp trädgårdsmöbler som ska tåla att stå ute utan allt för mycket underhåll och inte vara så omfångsrika då den tänkta uteplatsen är begränsad. Dessutom ska stolarna vara så bekväma att man gärna sitter läänge o fikar tex. Igår kom vi på att det finns en äldre modell (vet tex att mina morföräldrar hade den för 30 år sedan) som passar ganska väl in på dessa krav men ser den inte i affärerna och vet ej vad de heter. Därför är det svårt att söka. Jag tror dock jag sett aktuella företags hemsida relativt nyligen. Så, identifieringshjälp önskas! Stolarnas alla ytor som är mot kroppen, dvs ryggstöd, sits och armstöd är av raka enkla brädor som är målade. Resten är en "metallställning" som gör det möjligt och bekvämt att sitta och gunga lite. Vet någon vilken möbel jag är ute efter? Vad heter modellen/företaget som gör dem?

Tack på förhand!
Kjellepelle
Hej, det är nog grythyttestolen Du tänker på.
mamamaggan
Tror också att det är Grythyttans möbler du är ute efter. Ganska så dyra men har släktingar som haft sina i över 40 år. Trät har bytts ut och nu börjar själva ställningen ge sig på en av stolarna. Prisvärda minst sagt kan man säga. Har själv tänkt skaffa sådana i år .
mojan
Det är säkert modell A2 från Grythyttan du tänker på. Den minns jag från min barndom. Den har blivit jättepoppis igen och finns att köpa. http://www.grythyttan.net/
kantarell
Hej och tack för hjälpen båda två!
Ja, det är dem smiley_small_hug.gif Här finns adressen till tillverkarens hemsida: http://www.grythyttan.net/ ifall någon mer blev nyfiken. Väl där fick jag iof inte info om priser men väl mått på möblerna samt en lista på återförsäljare. Nu vet jag vart man kan gå och provgunga... De är värda att investera lite i med en livslängd på över 40 år tycker jag. Då blir det ju ändå inte många slantar per avnjuten fikastund med gung! Tack igen för hjälpen, det här känns lovande inför sommaren. tummenupp.gif
Ewa L
Attans att jag inte protesterade mer när min ex-make åkte till tippen med vår uppsättning för några år sedan. ranting.gif

Känner att jag riktigt längtar efter den där lilla gungningen... -cry-.gif
kantarell
Tänkte bara meddela att vi i söndags gjorde en utflykt till en återförsäljare i närheten. Det visade sig vara en pratglad 77-årig tummenupp.gif kvinna som driver stället. Vi hade mest tänkt provsitta, se och känna på olika träslag och ytbehandlingar samt fundera över passande bord. På vägen därifrån hade vi sällskap i vår Ford Fokus av 4 stolar och ett runt bord. Hur mycket denna utflykt gick på har vi kommit överens om att inte berätta men vi ser det som en långsiktig investering och dessutom lite tidiga födelsedagspresenter till varandra. Att sedan handelsträdgården vi tänkte besöka på vägen hem hunnit stänga gjorde ju att vi sparade lite slantar där... Vi har redan använt möblerna flera gånger och är definitivt nöjda med dem! smiley_small_hug.gif
Anma
Ååååh! Jag är avundsjuk! crazy.gif Vill också ha! Men det är ju det där med priset... Å andra sidan, ju fortare jag köper dem destå längre hinner jag ha dem...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon