Full version: Pion Shirley Temple
Jessica B L
Vi ska bygga hus i oktober och jag är därför i full färd med planeringen av den blivande trädgården. Huset byggs i sekelskiftesstil och miljön är lantlig med betande kor och hästar omkring huset. Tanken är att trädgården ska gå i gammal lantlig stil även den.

Nåväl, till saken. Jag har fått ihop en rätt så diger lista av växter jag skulle kunna tänka mig att ha i trädgården men när det gäller pioner är jag en fullständig novis.
Har letat bland artiklarna här på odla men har inte blivit så mycket klokare (än).

Jag är på jakt efter en pion som klarar zon 5. Vill inte ha någon överdådig historia, utan föredrar enkelhet och doft. En pion som tilltalar mig är Shirley Temple men jag hittar ingenstans i vilken växtzon den trivs.

Någon som är bra på pioner och kan rekommendera vackra, enkla, väldoftande (gärna ljusa) sorter som trivs och frodas i zon 5? (jag bor i en blandzon av 3-4-5).

Tack på förhand!
Jessica tongue.gif
Jessica B L
Finns det verkligen INGEN som har några tips om härdiga pioner med doftande, enkla blommor (vita helst) som klarar zon 5?
Eller någon som vet någonting om pionen Shirley Temples härdighet?
ohmy.gif
Betty
Här står det en hel del om pioner. http://www.odla.nu/artiklar/pioner.shtml
kremlan
Skickar en länk till dig, en perenna-nyckel för norra Sverige.
Där står bland annat under medelhöga perenner
paeonialactiflora-hybrider - luktpioner. Med en 1:a i kanten...
Längre ner anges vid 1:an flera olika sorters luktpioner som är härdiga minst. till zon 5. Bland annat Shirley Temple och Sarah Bernhardt.
Läs och begrunda....

Perenna-nyckel för norra Sverige

Lycka till med valet av pion // Eva i Piteå som nyligen köpt en Sarah Bernhardt
Jessica B L
Tack Kremlan! Ska genast kika på länken! biggrin.gif

/Jessica
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon