laluna
Har nu planterat ut några av mina egenodlade perenner i rabatten. Vet om att det säkert är alldeles förtidigt men dom har ju bott i växthuset nu i nästan 1.5 månad och dom sista 2 veckorna har dom ju inte ens haft täcke på natten.
Sen har jag ju gott om dom så skulle dom inte fixa det så har jag ju fler av dom i växthuset.
Så prästkrage, japansklykta, brudslöja, bolltistel och nattviol är det som har fått flytta ut. Kollade till dom i morse och dom lever än iallafall tummenupp.gif

Sen har jag ju haft bekymmer med mina tomater som gick från att vara dom finaste plantorna i hela världen som blommade som bara den till att bli dom hängigaste i stort sett döende...
Fattar inte varför dom blev så ledsna confused.gif men har en tanke om att jag sådde dom liiite förtidigt och att dom därför är trötta på att stå i kruka och vill få mer plats om fötterna. Större krukor hade jag inte för jag har inte 10 spänner liggandes här hemma och skräpa. Så dom fick flytta ut i drivhuset som jag har utanför växthuset. Anledningen till att jag valde drivhuset är för att det är i sån där plast som skall isolera lite bättre + att det är lättare att bädda in en litet drivhus när det varnas för frostnätter än ett växthus flirting.gif

Känns lite som att dör dom så har jag gjort mitt bästa för inomhus ville dom verkligen inte trivas. När jag kollade på dom i morse så såg det ut som dom hade rätat ut sig lite så dom var lite mindre hängiga rolleyes.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Angående tomaterna som inte mår bra: kanske för varmt på dagen under plasten, det blir ganska varmt i såna där små plastöverdragna hyllor ifall det är sol + det blir ändå fortfarande ganska kallt på nätterna tomat vill ju inte ha en temp under +7 helst vill de ha en temp på åtminstone +15 för att må riktigt bra.
laluna
Hej!
Tomaterna mådde alltså dåligt när dom stod inne i kruka så därför flyttade jag ut dom rolleyes.gif och mitt drivhus är inte ett sånt med genomskinlig regnrock på (eller hur man nu skall förklara det giggle.gif ) utan ett som är byggt i sådan plast som man bygger växthus av heter det kanalplast?? Det har två vädringsfönster och dom står öppna soliga dagar.

Men i vilket fall som helst så mår tomaterna mycket bättre nu bravo.gif dom har ryckt upp sig ordentligt på bara dessa få dagarna. Så jag håller tummarna att dom skall fortsätta vara glada.

Perennerna som jag planterade ut ser fortfarande ut att trivas så jag körde hårt och planterade ut resten med. Är beredd med fiberduk om maj bjuder på för mycket kalla nätter.
Eva 33c
Kanske blev dina tomater helt enkelt "bländade" när du satte ut dem. När växterna står inne är det egentligen rätt mörkt (även under lysrör) så då måste de öppna sina "klyvöppningar" helt för att ta emot så mycket ljus som möjligt. När de sen kommer utomhus är ljuset så mycket starkare, och man bör egentligen skugga dem så att de hinner vänja sig och "blunda" annars kan de bli så där hängiga. Men ofta repar de sig som dina gjort. Det här kan hända också när solen återkommer efter en mulen period, det är inta alltid vatten som saknas när växterna slokar alltså.
Bara en tanke om det nu inte var "värmeslag".
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon