anna_rispan
rabarber på frasig botten

3 frysta smördegsplattor
2 smala rabarberstjälkar
4 msk strösocker
2 msk vatten

en liten klutt marsipankräm
ev. plus 1/2 tsk rivet citronskal

äggula till pensling

2 msk florsocker till garnering

Tina plattor ordentligt

200 grader på ugnen

Skala rabarber om det behövs, men det rosa röda är fint annars. ev dela på längden om det behövs. skär i 5 cm bitar.
koka socker o vatten, släng i rabarber. sjud 1 minut. dra av från plattan. lägg på lock o låt stå ca 10 minuter-
Dela varje smördegsplatta i två kvadrater. och lägg på en bakplåtspappersklädd plåt. Rista streck så att det blir som en 1 cm bred ram.
1 msk marsankräm mitt på. sen 3-4 bitar rabarber.
Pensla ramen med äggula.
Grädda i ugnen 20 minuter.

Pudra med florsocker strax före servering.

Jag provade dem nyligen o det var gott. Hade tyvärr ingen citron hemma, skalet hade nog gjort det ännu godare med lite sting i.
Bettis
Mums, det lät inte helt fel måste testa den. Grädde eller glass till????? whist.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Här blir det vanlig smulpaj ikväll syrran ska äta den och hon vill bara ha den typen av paj, rabarbern har vuxit så bra under de senaste dagarna att hinken med stenarna på börjar lyfta från marken (jag har blekt rabarber).
anna_rispan
CITAT (Bettis @ 30-04-2007, 15:44) *
Mums, det lät inte helt fel måste testa den. Grädde eller glass till????? whist.gif

nej det behövs verkligen inte! det blir ju som winerbröd ungefär...

CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 30-04-2007, 15:46) *
Här blir det vanlig smulpaj ikväll syrran ska äta den och hon vill bara ha den typen av paj, rabarbern har vuxit så bra under de senaste dagarna att hinken med stenarna på börjar lyfta från marken (jag har blekt rabarber).

jag har också blket lite rabarber. det passar jättebra till det här receptet.
anna_rispan

Så här ser den ut.
lena:-)
Jag skall prova "samma" recept ikväll men utan marzanen inunder. smile.gif

Eventuellt glacerar med lite marmelad ovanpå
anna_rispan
CITAT (lena:-) @ 05-05-2007, 17:50) *
Jag skall prova "samma" recept ikväll men utan marzanen inunder. smile.gif

berätta hur det blir! *nyfiken*
Självklart..gör sällan något efter exakt recept, tyvärr! Oftast så blir det ganska bra...
emas
Har provat innan. Håller med - jättegott! Och enkelt.
Har även testat att byta rabarber mot blandning av hallon och blåbär - rekommenderas!

emma
anna_rispan
CITAT (emas @ 06-05-2007, 03:11) *
Har provat innan. Håller med - jättegott! Och enkelt.
Har även testat att byta rabarber mot blandning av hallon och blåbär - rekommenderas!

emma

Kokar du bären elelr lägger du på dem "råa". Det borde vara bäst o ha dem hela för att se vad det är man äter eller??
Gjorde pajen men utan marzankräm, blev alldeles utmärkt. Kom på att jag brukar göra på samma vis fast med äppleskivor och då brukar jag glasera med lite aprikosmarmelad ovanpå. Nu blev det ingen marmelad. Rabarbern var nog så saftig och söt.
Serverade lite hemmgjord glass av snabbvariant. Vispa en Kelda vanlijvisp, smaksätt om så önskas med krossad dajm, krossade Mariannegodis, hackad choklad eller vad som faller i smaken. I en burk och in i frysen....
Eva A
Oj vad det ser gott ut får nog gå ut i trädgården och ta in lite av den första rabarbren som kommit : tongue.gif
aanderss
de låter inte alls dumt
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon