nybörjarfia
01-05-2007, 09:36
Jag drömmer om en hallonhäck utmed ena långsidan av min kolonilott. Det växer alltså gräs där idag så jag tänkte göra en bit i taget och förlänga hallonhäcken vartefter jag får mer plantor (och ork att gräva upp gräset!). Nu har jag ett staket utmed tomtgränsen och jag vill inte ta bort det. Min fråga är:
Behöver jag ha en liten gång mellan staketet och hallonplantorna? Jag gissar att det underlättar både när man ska plocka bären och när man ska rensa ogräs och sköta om plantorna. Min tomt är redan väldigt avlång så det skulle vara mer "platsekonomiskt" att slippa ha den där gången emellan... Men samtidigt vill jag ju ha kanske 2-3 plantor i bredd och då blir det kanske svårt att komma åt från bara ett håll... Vad tror ni som kan?!? Hur många plantor i bredd når man från bara ena sidan? (hoppas ni förstår frågan!)
Jag gissar att stenplattor skulle vara enklast att ha som gång, så slipper man klippa gräs där/alt. rensa ogräs om man har jord..
Har ni några andra idéer och tips?
Hur djupt behöver jag gräva upp gräset innan jag lägger ny jord? Vilken jord ska jag köpa till hallonen, det vore ju skönt med vanliga 5 säckar för 100 spänn-jord!
Jättetacksam för svar med råd/varningar/tips och sådant :-)
Fia
Herbert Arvidsson
01-05-2007, 13:32
Hej får jag ge dig ett enkelt svar på din fråga.Vi är glada för alla som har ett intresse för hallon, men vi vill att du ska bli nöjd och inte tröttna om du inte får ett stort hallonland på en gång. Förarbetet är oerhört viktigt det får inte finnas ogräs, där du ska odla hallon, vidare prova dig fram med ett mindre antal plantor. Du kan läsa på vår hemsida www.hallonplantor.se. Där försöker vi ta med de flesta frågor som vi brukar få, avstånd mellan plantor osv. Mvh Ingeborg vid datorn
Eva i Västerås
02-05-2007, 07:46
Med tanke på hur mycket rotskott hallon får, så är det definitivt bra att ha en gång bredvid hallonen. Annars får gransämjan kanske en knäck när grannen måste börja rensa rotskott från dina hallon. Plocka och rensa ogräs kräver också utrymme.
Marit O
03-05-2007, 08:45
Jag anlade nytt hallonland förra året och läste mig till att de vill ha en meter på var sida. har man två rader så blir det alltså två meter mellan raderna.- Det är säkert bra, för i mitt gamla hallonland var det för tätt mellan raderna. Det gick inte att åg mellan raderna ens. Har du en meters lucka till staketet kan du också hålla efter skotten så de stannar på din sida.
nybörjarfia
03-05-2007, 09:14
Det låter klokt. Jag ska inte snåla för mycket på utrymmet alltså.
Tack för era svar!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.