Jag undrar.... ibland i sallader så får man små solrosskott som är jättegoda, vilka sorter kan man äta? Jag har flera olika påsar med solrosfrön från tidningar osv, kan jag använda dem?? tacksam för alla svar jag kan få.
Gurkan
02-05-2007, 21:13
Ju större frön desto större groddar. Vanliga "fågelfrö-solrosfrön" funkar bra til detta. Prydnadssolrosor brukar ha mindre/färre/dyrare frön ...
Alla är dock lika ätbara.
Även skalade solrosfrön går att grodda men man får plocka bort de som är brutna/trasiga.
Fröt
03-05-2007, 10:36
Mums då är det bara att sätta igång
Carex
03-05-2007, 12:53
Hm, det låter intressant att ven skalade solrosfrön kan groddas. Vet du hur man gör?
Gurkan
03-05-2007, 19:06
Spola fröna med vatten och lägg i en skål, på med plastfolie med några hål i. Men som sagt, rensa bort skadade frön (och ät upp direkt ).
Fast jag tror att grobarheten är bättre hos frön med skalet kvar. Kostar nästan inget att testa så prova dig fram. Värme och sol hjälper till med groningen och ger gröna fina skott. Se upp för mögel bara som vid all groddning.
Många fröer ger goda och nyttiga groddar ... sök på Odla eller Google.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.