Full version: Gulbrämad dykare
amaira
Gulbrämad dykare, en stor vattenlevande skalbagge som Andypandy fotat i ogräs- och skadedjursavdelningen, är anledningen till att jag skriver denna tråd.

Den är faktiskt vacker, men dess larver är hiskeliga!!! Och det är larverna jag skriver inlägget om.

De är vackra, otroligt vackra, om man gillar det strömlinjande formatet, och om man gillar stjärnögon, men ett värre rovdjur tror jag inte går att finna på jorden. Man finner den i våra vattengölar. Kanske inte alltför vanlig, men heller inte ovanlig (i alla fall inte hos mig). Jag älskar dem! Men inget i världen får mig att stoppa ner ett finger till dem, och som tur är, är de fullkomligt beroende av vattnet, de kan inte gå upp på land.

Även den vuxna skalbaggen är ett rovdjur, men larven slår alla rekord. Den är ett rovdjur som utan att tveka även dödar och äter artfränder, om dessa är större än den själv bryr den sig inte om, den hugger vad den finner.

Har man två sådana här larver i ett akvarium är snart den ena eller båda två döda. Den som överlever är inte den som är störst utan den som hugger först. Hugger de samtidigt dör båda.

De andas med baken, och man ser dem ibland hänga vid vattenytan som myggynglena gör. Det är då jag brukar passa på att fånga in dem med en skopa. Fast jag får vara snabb som sjuttsingen, för de är både snabba och vaksamma.

Här har jag fångat en, och har den i en bytta.

Den simmar nervöst runt, med käkarna halvöppna. När käkarna är helt "stängda" så syns de knappast. Men när de öppnar dem - huvvaliga!

Dess matvanor är dessutom en smula "ovana" för oss som har bättre moral innocent.gif . När den hugger, sprutar den också in sin egen matsmältningsvätska i offret. Det är så offret dör, genom att sakta lösas upp invärtes. Dykarlarven smälter helt enkelt sin måltid innan den intar den så att säga. Kvar efteråt bir bara ett tomt hudskal.

Det är därför båda larverna dör, om det är två stycken som hugger varandra samtidigt.

De är ganska stora när de börjar bli färdigvuxna - vilket sker inom en sommar i vattengölen eller dammen. Så här stor är denna jämfört med min hand. De blir uppåt 7 cm tror jag.

Nejdå, jag skulle ALDRIG stoppa ner något finger där, jag hålelr mig i trygghet ovanför vattenytan! De är nämligen också både glupska och agressiva, och de hugger allt som rör sig. Sätter jag ner fingret så hugger den. Och den släpper inte i första taget, och ont gör det. Nej, jag har aldrig provat, jag har läst, det räcker.

De är faktiskt vackra, stömlinjeformade och smidiga. ögonen är som stjärnor, eller som blommor med sex tydliga blomblad, och deras ögon har fascinerat mig i hela mitt liv! Tyvärr har jag inget bra foto på ögonen. Detta får duga. Här lurar den på ett byte i skydd bakom några tunna rötter.

Biggan_
Hmmm... Nu funderar jag nästan allvarligt på att fylla igen våra dammar! Jag som stoppar ner händerna i vattnet allt som oftast! fear.gif Jag kommer i alla fall att tänka mej för innan jag gör det igen!
Vilken trevlig lektion vi fick Amaira, och fina bilder som vanligt! bravo.gif
Usch, kom att tänka på mina kissar som dricker ur dammarna stup i kvarten! ohmy.gif ohmy.gif
Andypandy
Aha! g.gif
Så det är dem det... ja sådana har jag sett i ngn damm när jag var liten och funderade på vad det kunde vara för djur... inte insåg jag att det är så dessa ser ut innan... trodde de skulle bli någon fet slända eller nåt... ja där ser man...
"Äckliga" och stora minns jag att de var i alla fall.

relaterad tråd: http://www.odla.nu/forums/index.php?showtopic=56021
en annan bild
johndoe1.jpg

Lars-Olof Arvids
Intressant inlägg med fina bilder, Amaira! Dykarlarver är fascinerande djur, även om jag inte precis vill ha in dem i mina akvarier.

Olle
Piccante
Fick en väldig lust att gå ut och titta i en närbelägen damm nu smile.gif Skulle vara kul att få se dessa fascinerande djur.
zaaritha
Glerrk!
amaira
Biggan! Jag tror faktiskt inte att du behöver fylla igen dammen.

För det första finns det inget som säger att du har den där.

För det andra är de mycket snabba och vaksamma, och sätter du ner din stora (? större än ett grodyngel och en liten fisk i alla fall?) hand i vattnet så sticker de snabbare än du hinner blinka. Jag kan inte "fiska" upp en sådan där genom att sätta ner min hand i vattnet! Inte ens genom att locka med mina smakfulla fingrar biggrin.gif De flyr till en annan del av dammen/vattengölen. De är inte så lätta att få syn på, eller att komma nära!!! Det är skillnad när de är i en trång bunke.

För det tredje finns de enbart några månader, varav högst ett par när de är lite mer storvuxna.

För det fjärde finns det en ganska stor mängd olika dykare och dykarlarver, så om du ser något liknande, så är det troligast att det inte är denna. De andra blir aldrig såhär stora, och har inte heller lika effektiva käkar.

Markus, du får nog vänta nån månad innan du kan börja se något ex i någon damm. Och när du sedan börjar titta, kommer du troligtvis att finna ganska många som ser "lite lika" ut, men mycket mindre och inte lika vackra. De andra är mer vanligt förekommande, mindre som sagt, tjockare på mitten och inte så vackert strömlinjeformade, oproportionellt litet huvud, inte så välutvecklade käkar.

Här kan du se några olika arter dykare.

Men att sätta sig stilla intill kanten av en damm/vattengöl och studera, är något jag rekommenderar den intresserade! Först ser man ingenting, sedan ingenting. Efter ett tag börjar det "röra sig" både här och där, och man blir fascinerad av så mycket liv det finns; snäckor, nattsländelarver som sakta kryper fram i sina "rör", en liten dykare simmar snabbt förbi, dykarlarverna dyker upp, dagsländelarver, kanske törs sig vattenödlan fram om du sitter stilla, man får syn på grodynglena, och en stor mängd smådjur modell mycket mindre. Bin, getingar, steklar, kommer för att dricka och hämta hem vatten till ungarna i boet. Har du tur kommer även bålgetingen brummande som ett mindre flygplan. Sländor patrulerar över vattenytan, sökande efter mat och lite senare efter en partner. Flugor av skilda slag, en del mycket vackra som till exempel kärrblomflugan färgad som en "felrandad" geting. Sitter du alldeles stilla kanske till och med småfåglar kommer för att dricka.

Ja livet i och omkring en damm är så oerhört rikt! Vad man finner är olika beroende på vilken månad man är i.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon