Är det någon mer än jag som önskar att trafiken hade varit lite mindre på vägen förbi huset? Det passar liksom inte riktigt in i min trädgårdsdröm.
För det mesta går det bra och jag bryr mig inte, så slår det till och jag tycker att det är jobbigt.
Någon som känner igen sig?
Annars är det drömhuset och drömträdgården kommer det att bli, det är jag säker på.
Tycker nog ändå att jag överdriver för bilarna kommer mest i rusningstrafik, annars är det nog ganska lungt jämförelsevis. Men jag fastnar i det ändå ibland och det tar bort lite av glädjen.
Kom gärna med tips om vad jag ska göra för att acceptera det och strunta i det!
Mvh frugb
Andrine
10-05-2007, 19:52
Jag bor i princip mitt emellan två motorvägar, i lägenhet visserligen.
Har turen att de satt upp bullerplank som hjälper massor, men lite hörs ju långtradarna...

Jag brukar slänga på musik och ha balkongdörren öppen när jag sitter på balkongen en längre stund. Då blir det automatiskt att jag lyssnar på musiken och inte på vägen.
ingrid fuxwall
10-05-2007, 20:41
frugb - det kunde varit jag som skrev ditt inlägg - man vänjer sig.
Jag har min drömträdgård och trafiken, mest den tunga, stör mig periodvis men vill jag bo kvar får jag lära mig leva det det.
ingrid
Hannifer
10-05-2007, 23:46
Japp. Det låter som h-vete från motorvägen så fort man öpnnar fönstret eller går ut på balkongen hemma hos oss. Det förstör liksom när man vill sitta bland växterna i godan ro... :/
Tack för era svar! Jag tror också att det handlar om att acceptera - då blir man inte arg när det låter...
Sköt att fler känner igen sig! Det finns ju ett oändligt antal hus som ligger vid vägar - det ser man ju när man är ute och åker. Och där måste ju folk trivas annars skulle de inte bo kvar!
Någon annan som har några tips?
Praktiska lösningar finns ju. En rejäl jordkulle/vall längs vägen el buller plank. Finns även genomskinliga bullerplank typ fönster har jag sett.
Försöka få igenom lägre hastighet på vägen...?
Kommunen kan ju göra mätning av buller.
Visar det sig att det är oacceptabelt kan det ju bli aktuellt med bullerblank eller en jordkulle som skärmar av.
Jag bor vid en tätt trafikerad väg. Vi har löst det delvis genom att lägga upp schaktmassor som vi grävt ur i trädgården i en vall mot vägen. Det gör faktiskt jätteskillnad! Dessutom slipper man ha folk som cyklar på cykelbanan stirrandes in på en när man sitter ute och dricker te.
Så småningom kanske vi sätter upp ett plank också. Vi får se.
Mitt största bekymmer är att vi är granne med en skola.
Ungar är roliga, men de SKRIKER ju så förbannat. Hela somrarna också dessutom, eftersom det är fritids också. Det får bli plank åt det hållet också någon gång, tror jag.
Jag upplever att man har lättare att vänja sig med jämna ljud - som en ständig trafikström, än enstaka i olika nivåer (som barnskrik och grannens vedklyv). Kanske räcker det för dig att bara vänja dig. I annat fall föreslår jag plank eller vall.
En tät häck tar ju också emot något. Eller varför inte en snygg mur?
Buskar och träd fångar upp ljud bra! Min kompis har gjort spaljéer av armeringsnät (över två meter höga) och inpregnerat/tryckt virke, på dem klättrar kaprifol och humle som även när de tappat bladen avskärmar en del Hon brukar komplettera med blommande ettåringar som luktärtor, blomma för dagen och slingerkrasse. Det både luktar gott och är färggrannt!
Mvh
Fenja
Ammoura
11-05-2007, 14:35
Bor vid 45:an som nu ska byggas ut här utanför. Försökte få bullerplank men vi var inte värda så mycket pengar eftersom vi bara är 2 personer. Däremot fick vi erbjudande om inglasad altan med skjutglas. Och även att dom kan ta ner träd på kommunens mark så vi får mer kvällsol. Inte mig emot

Fast bullerplank får vi nog bygga sen ändå. Står en hög granhäck där nu men granarna står med kanske 20-30 cm mellanrum och är döda inuti eftersom inte tidigare ägare och skött den någonting, så den åker säkert. Drömmer ändå om ett plank med vildvin och kaprifol

Kan säga att första sommaren här, alltså förra sommaren, så ville jag knappt vara i trädgården. Hatade ljudet. Men nu har man vant sig ganska bra och kan nästan koppla bort det. Sen kan ju alltid musik hjälpa. Största problemet egentligen är att det alltid är någon som lyckas se dom få tillfällena när man går utanför dörren i morgonrock, men är väl kanske jag som är för lättgenerad
CITAT (frugb @ 10-05-2007, 20:46)

Är det någon mer än jag som önskar att trafiken hade varit lite mindre på vägen förbi huset? Det passar liksom inte riktigt in i min trädgårdsdröm.
För det mesta går det bra och jag bryr mig inte, så slår det till och jag tycker att det är jobbigt.
Någon som känner igen sig?
Annars är det drömhuset och drömträdgården kommer det att bli, det är jag säker på.
Tycker nog ändå att jag överdriver för bilarna kommer mest i rusningstrafik, annars är det nog ganska lungt jämförelsevis. Men jag fastnar i det ändå ibland och det tar bort lite av glädjen.
Kom gärna med tips om vad jag ska göra för att acceptera det och strunta i det!
Mvh frugb
Bor själv ca 600m ifrån vägen, iofs ingen motorväg...men ändå...
Skall så småningom få igenom värsta jordvallen, för då lär man knappt märka ljudet...sedan har jag absolut mitt paradis på jorden!
Och visst vänjer man sig...hos oss beror det liksom också lite på hur vinden ligger an..vissa dagar hör jag ingenting...men ser ju bilarna ändå..men då, när jag bara hör fågelsången då njuter jag i fulla drag. Alla borde få bo totalt bullerfritt!
Hörde någonstans om ett väldigt enkelt tips och det är att skapa ljud av droppaden vatten på något sätt. Detta ljud kommer örat att lystra till och på så vis "försvinner" bakgrundsbuller. Även här är lite småbullrigt speciellt i rusningstid men tidigt en söndagsmorgon är det tyst som i graven. Man får väl anpassa sig lite efter tiderna också och passa på att njuta när det är lite tystare än vanligt.
Morten H
28-04-2008, 12:11
Hejsan
Vedr. Buller och Bullerplank finns idag en modul bullerplank som fungera som spaljé for kläng- och klätterväxter - elementen är lätthanterliga och kan installeras av två personer utan lyftredskap! Se evt. mere på
www.noistop.se
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.