Sidor: 1, 2
lena:-)
Urk för tvestjärtat, dem har jag svårt att döda, jag kastar ut dem med hjälp av tidningen...
zaaritha
Jag försöker slänga ut alla sorters insekter!
Vill ej döda dem!
En sann djurvän Zaaritha!
Jag kan nog döda både mygg och flugor och som sagt sniglar...men kan nog räkna mig själv som djurvän för övrigt. Men se när de slemmiga krypen äter upp mina surt uppdrivna plantor då vaknar snigeldödaren i mig... thumbdown.gif

Hoppas du förskonas från detta elände tummenupp.gif
zaaritha
Japp. Lycka till med dina odlingar!
nybyggare
För att återknyta till tråden om Snigelfritt på Tyska.
Köpte två kartonger "schnecken-Korn" (i en gränsshop typ Bauhaus-Hornbach-KRauta) a´1 kg i april. Styckpris 69 DKK. Det blir väl runt hundralappen på svenska?? Första kilot strösslade jag ut ganska generöst för att grunda med, så det tog slut rätt omgående. Jag har en tomt på 1100 kvm plus ett snigel-BB i skogen intill. Det andra kilot använder jag mer som punkt-insats när jag tycker att det verkar ren-ätet på blå små piller eller vid ny och omgrävning. Detta kilo tror jag kan räcka resten av säsongen...

Jag har sett hus sniglarna gör helt om i 180 grader för att slemma sig fram till ett piller om jag lägger det 1 dm ifrån, så de måtte lukta gott. Snigeln glufsar i sig pillret och dör en slemmig död, passande nog. Pillren ligger kvar efter regn och verkar inte tappa i attraktionskraft. Fåglarna rör dem inte!!! Pillren är ofarliga för fågel och däggdjur. Min tyska är lite rostig men såpass mycket begrep jag blush.gif

JAG HAR INTE PLOCKAT EN ENDA SNIGEL SEDAN JAG LADE UT PILLREN!!!!! Och alla mina växter får vara ifred. Har inte ens fått en tugga tagen av riddarsporrarna så nu kanske jag får se dem blomma i år. Har inte hänt på 3 år. De brukar kalätas av klasar med sniglar.

Jag funderar på att bli privatimportör av detta WUNDER-medel giggle.gif Kan man göra sig en hacka tro???

Skall helt klart köpa detta fler gånger om jag passerar gränsen.
nybyggare
[attachment=2946:bland_0521_034.jpg][attachment=2946:bland_0521_034.jpg]
Tog en bild på medlet!
Hm, detta låter helt enkelt för bra................
Måste försöka få tag på ...genast...
ninnisky
Det effektiva ämnet i snigelpreparaten är järnfosfat och det kan vara lite olika koncentration i de olika preparaten. Något att tänka på när man prisjämför. Fast huvudsaken är ju att sniglarna försvinner.

Var själv ute för en stund sedan och gav sniglarna lite mums.
Orkade inte fortsätta att räkna efter 100 - de flesta små.
MJspec
Jag köpte "Schneckenkorn" av fabrikatet Spiess-Urania i Tyskland förra året men har varit lite tveksam att använda det. Det verksamma ämnet i den här produkten är metaldehyd som verkar vara förbjudet i Sverige. De snigelkorn man kan köpa i Sverige innehåller järnfosfat som är mindre giftigt men kanske inte lika verkningsfullt.

Jag blev lite betänksam att använda det när jag läste i bruksanvisningen att det, i bebyggda områden, bara fick användas om man kunde hålla husdjuren borta.

Är det någon som vet om metaldehyd är tillåtet att använda och vilka ev. restriktioner det finns?
inglan
Jag saltade som en galning förra året på vägen och på vår uppfart, det var från andra sidan vägen de kom. Men man får ju hålla på, det räcker ju med en regnskur för att saltet ska försvinna. Har iaf fått en massa sniglar i år, men jag fortsätter strö salt, de som dör där kommer ju iaf inte in i min trädgård. Köpte en säck gatusalt på odal 25 kg för 55 kr, bättre med gatusalt än vägsalt mot sniglar tyckte hon i affären, dessutom var gatusalt billigare! Men det går åt en hel del för att strö ut en stäng på 100 m var och varannan dag... Nu kan det räcka med regn tycker jag!

Inglan
ninnisky
CITAT (MJspec @ 22-05-2007, 02:54) *
Jag köpte "Schneckenkorn" av fabrikatet Spiess-Urania i Tyskland förra året men har varit lite tveksam att använda det. Det verksamma ämnet i den här produkten är metaldehyd som verkar vara förbjudet i Sverige. De snigelkorn man kan köpa i Sverige innehåller järnfosfat som är mindre giftigt men kanske inte lika verkningsfullt.

Jag blev lite betänksam att använda det när jag läste i bruksanvisningen att det, i bebyggda områden, bara fick användas om man kunde hålla husdjuren borta.

Är det någon som vet om metaldehyd är tillåtet att använda och vilka ev. restriktioner det finns?

Läste just ett tysk säkerhetsdatablad på metaldehyd - 4 g räcker för att döda en vuxen och mycket mindre för att skada ett barn.
Tyvärr hittar jag ingen info på svenska. Ska leta lite till! Låter i alla fall ruskigt!
Buggebubben
Hittade detta vid en googling

"Metaldehyd är en polymerisk form av acetaldehyd, mest känd som "metatabletter" som eldas i sportkök och leksaksångmaskiner. "

Så om någon sitter på en gammal ångmaskin inkl. bränsle så testa att mata en snigel.
Eller så kan man testa bandsågen till sin ångmaskin på en snigel kanske ... innocent.gif
Gossen Ruda
Det finns ett effektivt snigelgift som heter Mesurol. Förut fanns det i vanliga affärer men numera krävs speciell utbildning för att få använda det. Huruvida detta är motiverat eller ej vet jag inte men eftersom vi bor i ett förmyndarsamhälle har jag vissa tvivel.
buffy
Aktiv substans: methiocarb. Verkar inte särskilt lyckat att experimentera med:
http://www.pesticideinfo.org/Detail_Chemic...C35108#Toxicity
Buggebubben
Ska testa lite Schnecken-korn från Tyskland för nu har sambon hittat ett par sniglar. Var bara en tidsfråga.
Metaldehyd-medlen verkar vara ett mellanting mellan Snigelfritt och Mesurol (giftmässigt) som de använder på åkrarna.
Jag bor granne med en åker och där finns inte en snigel. På tomten bredvid däremot....*Huh*
lotte.schioler
Hur kan ni sprida ut gift i er egen trädgård?
Kemikalier som är förbjudna här?

Och salt, har ni aldrig hört diskussionerna vintertid om hur grundvatten ex förstörs av vägsaltet?
Hur många sniglar tror du dör av dina saltningar?

Är det ingen av er som reagerar på alla inlägg om gifter?
//Lotte
Marcus Willgren
Än så länge har vi inte fått så många runt Västerås trakten med med varamere och fuktigare sommrar så står det väll inte på förns de kommer... men mitt tips är att plantera in specialigelkottar och skumma kråkfåglar, de kanske äter skiten ev råttor... och så skall man hålla gräsmattan kort kort överallt runtom och klippa upp alla täta buskage och buskar där det är fukrigt och skugga på dagarna allt skall var tort och ljust! då borde de miska...
elnolla
Har oxå funderat på att köra gift men kom fort på att det kommer ju skada det mesta, så jag grävde lite och hittade en hemsida som försedde mig med ett elstaket som tog kål på sniglarna åt mig.

Jag klagar inte och inte mina grönsaker heller, om ni är intresserade sök på snigelbromsen.se verkar hjälpa mot mördarsniglar för min del
Virriz
Fy 17 vad det verkar vidrigt med så mycket sniglar... Har läst denna tråd och mår illa när jag ser bilderna,,, Blä!!

Men vart trivs sniglarna/ respektive trivs inte??
Jag har inte sett en enda mördarsnigel (PEPPAR, PEPPAR) vid mitt torp, möjligtvis en och annan vanlig svart snigel när det har regnat?
Är det bara tur eller hur är utbredningen?
skogstroll
Jag har mest snäckor (MÅNGA) som sitter och suger på allt möjligt, mördarsniglarna verkar liksom inte "hitta fram" till godsakerna utan irrar omkring lite här och där... men de kanske tycker det är jobbigt med uppförsbacke giggle.gif
mkall
Nån mer än jag som hörde på radion om nån slags maskar som används mot sniglarna. Hörde bara att det fanns i bl annat Danmark, men var än så länge förbjudet här. Nån som hört talas om ifall och hur det fungerar?
Annamal
I år har vi för första gången fått mördarsniglar i trädgården. Än så länge är det nog inte mer än 10-20 stycken jag ser och försöker mörda varje dag, men jag förstår ju hur det kan bli när jag pratar med kompisar som tvekar att klippa gräset för att det skvätter så mycket snigelslem överallt.
Tror att det plaskblöta vädret i Malmö gjort sitt till, sniglarna tycker väl att det är toppen.

Hur plockar ni upp sniglarna, alla som gör det? De är ju så vansinnigt klistriga. Har provat med diverse verktyg, men sniglarna bara klistras fast på dem, och så måste man skaka och pilla för att få bort dem. Handskar blir ju helt äckliga de också.
Bettson
Det är mycket jag inte förstår!

VIsst gör sniglar skada och visst ska man bekämpa dom.

Men de är i alla fall levande varelser och man kan väl ta livet av dom på ett humant sätt. Salt är just ett av de mest inhumana sätten eftersom sniglen dör långsamt och törstar ihjäl. Är det en död man skulle välja för sig själv så kör på. Men skulle man själv vilja dö på ett humanare sätt så gör något annat. Se till att de dör fortare. Långsam död som någon slags hämnd är inget annat än djurplågeri. Klipp, frys, bränn eller något annan där döden går fort.

Och att strö salt på tomten för att hålla sniglarna borta!

Var det inte meningen att ni skulle odla något på tomten?

Salt är en stor miljöförstörare även om man slår den på gångar där inget växer. När det regnar löses saltet upp och rinner vidare. Förstör det inte intilliggande växtlighet så förstör det så småningom grundvattnet. Då är faktiskt både kalk och konstgödsel en "miljövänligare" avskräckare.

Jag vet att jag är i "fel tråd". Men även om man inte tycker om skadedjuret, så tycker jag inte att man skall plåga ihjäl dom. Det ska man inte göra med några varelser.

*Ulrica*
CITAT (Annamal @ 08-07-2007, 12:05) *
Hur plockar ni upp sniglarna, alla som gör det? De är ju så vansinnigt klistriga. Har provat med diverse verktyg, men sniglarna bara klistras fast på dem, och så måste man skaka och pilla för att få bort dem. Handskar blir ju helt äckliga de också.

Varför ska du plocka upp dem? Döda dem på stället, efter några dagar torkar de ihop till en svart klump. Det är en myt att äggen skulle överleva. Dessutom så lockar den döda snigeln till sej kompisar då att du lättare kan döda dem också!
Malvia
Usch, imorse hittade jag 3 st. ( har inte haft dem förr om åren)

Hällde vinäger i en bytta och la dem där, de dog direkt.
Bettson
CITAT (Malvia @ 11-07-2007, 12:24) *
Usch, imorse hittade jag 3 st. ( har inte haft dem förr om åren)

Hällde vinäger i en bytta och la dem där, de dog direkt.

Ytterligare ett nytt sätt, mcyket bättre än salt ifall det gick fort.
*Ulrica*
Har jätteproblem med sniglarna jag också.

Vi har tillverkat varsin käpp med en vässad metallplåt i ena änden som vi går runt och halshugger sniglarna med på kvällarna. På en halvtimme kan vi lätt komma upp i fler än 500 stycken. Varje kväll. I tre veckor. duh.gif
*Ulrica*
CITAT (mkall @ 08-07-2007, 11:50) *
Nån mer än jag som hörde på radion om nån slags maskar som används mot sniglarna. Hörde bara att det fanns i bl annat Danmark, men var än så länge förbjudet här. Nån som hört talas om ifall och hur det fungerar?

De sa i det radioinslaget jag hörde att snigelprofessorn här i Sverige inte var säker på att det verkligen fungerade. Dessutom finns inte nematoden (rundmasken) här i Sverige så att introducera den i den Svenska naturen kan vara lika illa som att ta hit mördarsnigeln.... eller som att plantera in nilgädda i Victoriasjön.... thumbdown.gif

Detta hittade jag på Wikipedia om dessa snigelbekämpande nematoder:
"A recent development in the control of slugs is the introduction of 'Nemaslug', a microscopic nematode (Phasmarhabditis hermaphrodita) that will seek out and parasitize slugs, reproduce inside them and kill them. The nematode is applied by watering onto moist soil, and gives protection for up to six weeks, though is mainly effective with small and young slugs under the soil surface. The nematode is only effective in warm, moist conditions, above about 20°C. "

Alltså, med den här "sommaren" vi har haft hittills skulle temperaturen sätta käppar i hjulet för nematoderna.
Gossen Ruda
CITAT (lotte.schioler @ 25-06-2007, 13:05) *
Hur kan ni sprida ut gift i er egen trädgård?
Kemikalier som är förbjudna här?

Och salt, har ni aldrig hört diskussionerna vintertid om hur grundvatten ex förstörs av vägsaltet?
Hur många sniglar tror du dör av dina saltningar?

Är det ingen av er som reagerar på alla inlägg om gifter?
//Lotte

Det är enkelt, man blir desperat efter ett tag. Vet inte om du har erfarenhet av snigelproblemet, det verkar faktiskt inte så. Skaffa dig det. Det finns roligare saker än att gå ut och klippa sniglar varje kväll och varje gång det regnar. Eller rensa potatisblasten från sniglar. Eller upptäcka att potatisarna är uppätna innifrån, det är bara ett skal kvar med ett ingångshål.
Suckarnas kvällspromenad är just avslutad.....idag var metoden klyvning medelst spade. Orkar inte plocka upp dem ens...det är massor...massor..man ställer ner foten och så på armlängds/spadskafts avstånd har man tio sniglar att med ett snabbt hugg avdela.
så tar man ett steg till ...osv
Det blev några kliv och hugg men sedan rensade jag ut sniglar ut ruccolaodlningen som jag har i en zinkhink ..i denna hink var det bara 4 sniglar..
Vem orkar?
TantGredelin
Snälla lena;-) Kan du inte byta bild. Det är roligt att läsa det du skriver men den där bilden är så äcklig...
Malvia

Idag finns det en artikel och en chatt med frågor och svar i dn.se

Så här dödar du dina mördarsniglar
Vill ni veta hur det ser ut/ luktar i en snigel/salt/vattenfylld grön platshink som stått ute i en vecka utan tillsyn?
Svar kan ges med varning samt med största möjliga hänsyn
Gossen Ruda
Det räcker med att lukta på mina slaktplatser i trädgården. Det ligger kanske ett hundratal snigellik i olika åldrar. Det kommer hela tiden nya matgäster som skall klippas men det gäller att inte andas in när jag böjer mig ner med sekatören.
kristerh
Fattar inte varför ni håller på o klipper o annat när pelletsen finns, men det är ju klart att de kostar, men värt varje krona.
Snöflinga
Sniglarna dör uppenbarligen av elstängsel ... då tänker jag på elflugsmällorna ... det måste ju bli succe' om någon kan utveckla den till en "pinne" w00t.gif Då behöver man ju bara gå och "dutta" på sniglarna, ge dem döds-stöten s.a.s. kratta ihop dem och skicka dem till snigelhimlen crazy.gif
Åh....hitåt alla teknikfreakar...fram med en konstruktionsbeskrivning..... Gärna en sån elstöt att de brinner upp genast..eller fräser upp genast, så att man slipper att kratta/plocka upp dem. De skall skickas till Sniglarnas Gehenna med den äran.

Sommartorparn
DN hade artikel om mördarsniglar för en tid sedan och då rekommenderades i princip att man skulle ha en helt steril trädgård. Dvs inga högar med trädgårdsavfall, ingen öppen kompost, inga oklippta gräsytor, etc. I princip skulle man ta bort allt det som igelkottar, fjärilar, humlor, småfåglar och andra trevliga djur trivs med. Min tomt är just så där stökig så att djur trivs i den, och det har jag varit mycket nöjd med ända till årets snigelinvasion. Jag varken vill eller kan hålla en trädgård där sniglarna inte kan gömma sig. Men jag vill inte heller ha dessa sniglar!

Hur gör ni? Har ni ändrat era vanor vad gäller komposter, rishögar o gräsmatteklippning p.g.a sniglarna?
evely
Kompostmässigt har jag anpassat mig men inte mer. På hösten både gräver jag ner löv och lägger en massa löv ovanpå jorden men på sommaren tar jag bort det som finns kvar. Tidigare täckodlade jag helt, men jag har inte slutat med det för sniglarnas skull utan snarare för att jag inte har utrymme att förvara en massa täckmaterial.

Någon äng har jag aldrig haft, kanske kan man sätta ett snigelstaket runt den och på så sätt hindra sniglarna från att ta sig därifrån... eller in dit beroende på hur snabbt du bygger snigelstaket.

Sniglarna är en naturmässig plåga, men vi får göra så gott vi kan för att bromsa den fram tills andra djur kommit på hur smaskiga de, eller deras ägg egentligen är. En sak är säker kommer en annan djurart att börja äta mördarsniglar blir de feta och många.
TantGredelin
a0a.gif Ser framför mig en flock riktigt feta koltrastar a0a.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon