Zoyas matte
12-05-2007, 19:17
Hej
har en mystiskt art i min koloni, som jag antar är något ogräs, men ser även ut som någon köksväxt. Har tyvärr inget foto.
Den växer extremt snabb. Har ganska stora blad och en enormt stor rosalila rot, och på denna rosalila rot växer det ut flera orange långsmala rötter som liknar morötter. detta blir om den fått växa till sig lite. Är mycket svår att bli av med eftersom jag oftast inte får upp hela roten. Vet inte hur den ser ut som "fullvuxen". Det är inte majrova för det vet jag hur den ser ut.
Känner någon igen detta?
Ska skaffa foto så fort jag lyckas ta tillbaka min kamera som min dotter har tagit.
Zoyas matte
26-05-2007, 15:58
Hej
Har nu lite foto på denna växt (dålig bildkvalitet)
Hittade även en som börjar blomma. Någon som känner igen denna mystiska växt som växer med racerfart och verkar mycket envis. har dragit upp massor och nästa dag kan man hitta flera nya.
Den enorma rosa rot som jag skriver om i mitt första inlägg ser man inte på fotona. Hade inget ex att fota.
[attachment=3222:plant1.jpg][attachment=3223:plant2.jpg][attachment=3224:plant3.
jpg]
[attachment=3225:plant4.jpg]
[attachment=3226:plant5.jpg]
[attachment=3227:plant6.jpg]
Tycker att bladen och blomman ser ut som Kermesbär...Phytolacca, men hur roten ser ut har jag ingen aning om..
....är det den så är den iallafall giftig..
Zoyas matte
26-05-2007, 20:04
Åh, tack, äntligen. Det är säkert den. har googlat på den och det verkar vara det. En mycket vital växt står det, vilket jag kan intyga. Ska nog spara någon eftersom de verkar bli någorlunda fina. Stod även någonstans att de dödar sniglar och det skadar verkligen inte. För övrigt kommer jag nog att gräva upp de flesta.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.