Sidor: 1, 2
Netha
Hej och Heja Betsson! bravo.gif Kul att se dig här igen kram2.gif

Visst har det blivit strängare nu efter regimbytet, det säger ju personalen själv.
Min närmsta vän jobbar inom AF - AMS (chefspost) och hon kan intyga att direktiven hårdnat och många far illa i AF-svängen.

Nu har inte jag läst mer än några få inlägg i tråden, men jag förstår att de flesta INTE fått jobb med hjälp av AF
och så är också fallet i vår familj och alla vi känner.
Faktiskt så har jag aldrig hört talas om någon enda som fått jobb med hjälp av AF.
Är inte detta konstigt?

Vad sysslar de eg. med, där på kontoren?
Bettson
CITAT (Hannele @ 29-05-2007, 22:22) *
Du spottar och fräser åt alla håll och skyller på fel institution. Jag kan förstå, att man i all denna byråkrati blir arg, men reglerna för arbetslösa är ganska tydliga; Arbete, även tillfälligt, prioriteras alltid, samt arbetssökande och intervjuer. Jag förstår inte, vad som har gått snett i er kommunikation, men man jagar inga huvuden på AF (och det har inte blivit sämre med nya regeringen heller, man slänger ingen på gatan). flirting.gif

Joho då , det gör man visst. Och man skickar folk på inkasso och hotar med kronofogden när det tom är AF som gjort fel.
Trots att den anställde försökt på rättelse flera gånger så fick han bara ett brev tillbaka som talade om att du får väl gå till domstol ungefär , men pengarna ska in annars blir det kronolle. Man kan bli beskylld för fusk utan att ha gjort fel tom.

Visserligen fräser jag en hel del men faktiskt så bad min uppdragsgivare mig att hjälpa deras anställde. Och jag förstår att det var motigt för honom han hade försökt prata med dom i en hel månad. Men efter att jag "fräst" en del så fick han sina pengar tillbaka för han hade ju inte gjort något fel. Men inkassokostnaden kom han inte ifrån.Och mig tog det faktuskt mer än en halv dag att få rättelse, läsa regler, skriva papper och överklagande. Nu var ju arbetsgivaren sjysst mot sin anställde och tog den kostnaden på några tusenlappar

I affärslivet i övrigt så får den som utfärdat inkassot ta på sig kostnaden ifall det varit felaktigt. Men inte a-akassan inte.

Fast den aställde var nöjd med att få sina niotusen tillbaka. Men mest lättad var han av att inte längre vara beskylld för fusk. Den stackars hederliga karlen hade väl inte parkerat fel i hela sitt liv en gång och fuskbeskyllningarna tog honom hårt.

Och om reglerna var tydliga så skulle väl inte för sjutton så många arbetsförmedlare feltolka detta. Och är det inte slöseri med resurser att göra stora branskårsutryckningen men omedelbar utredning på en person som dessutom inte uppbär a-kassa. För mig är det att slå in öppna dörrar.

Och för Farao. Även om jag inte fräser så finns det en del regeringsrepresentanter speciellt han med hästsvansen som uttrycker sig ordagrant:

Ja, vi måste minska på bidragen så att arbetslösa och sjuka kommer i arbete.........

Är inte det en lite snedvriden syn på saker och ting. Man förusätter att alla sjuka är simulanter som genast blir friska om man tar bort bidraget eller att arbetlösa helt plötsligt hittar jobb för att bidraget dras in. Ja han med hästsvansen får mitt blodtryck att stiga till oanade grader bara jag ser honom.

Feltänkt är hela hans uttalande och visar på en arrogant männisosyn.

Både sjukpeng och a-kassa är en kollektivt finansierad försäkring. Man ska bli behandlad som en försärkingstagare och inte som en bidragstagare och potensiell fuskare.
Pia L
Hannele, Bettson skyller inte på fel intutition, det är AF som skickar ut breven, det är AF som kommer med både muntliga och skriftliga hot, Bettson är långt ifrån ensam om den här erfarenheten.
Arbete, även tillfälligt, prioriteras alltid, samt arbetssökande och intervjuer......önsketänkande, men det är inte så det fungerar, varför vill du inte läsa det som vi andra själva har varit med om?
Det är våran upplevelse, inte vad vi tror utan ungdomars vardag på många håll i sverige idag.
Och vad det gäller att AF inte skulle jaga huvuden, ibland så är det så att man får känslan av att dom anställda på AF har provision på alla insparade kronor per avstängd arbetssökande....jaja, jag vet att det inte ÄR så, men känslan är sån.
Magdis
I Piteå landsförsamling söker de ny kyrkoherde nu och det var bl.a en 19-årig tjej utan någon utbildning alls som sökt tjänsten. giggle.gif Första tanken är ju "är hon dum i huvet?" men vid närmare efterforskningar visade det sig att det var AF som tvingat henne att söka alla lediga tjänster inom orten oavsett behörighet.
Rose
"Hederlighet stod Ann dyrt " blink.gif
Rose
CITAT (Pia L @ 29-05-2007, 23:04) *
ibland så är det så att man får känslan av att dom anställda på AF har provision på alla insparade kronor per avstängd arbetssökande....jaja, jag vet att det inte ÄR så, men känslan är sån.

Nog förekommer provision, inte på AF men väl på FK. angry.gif

http://mobil.svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?...mp;lpos=extra_0
Airamya
CITAT (Bettson @ 29-05-2007, 14:22) *
Det finns visst lite kvar. Starta egetstödet tex fast det har säkert ett annat namn nu, de brukar byta namn på "samma" stöd sisådär vartannat år.

Mja, starta-eget-stödet är borta, även möjligheten till praktik är borta, liksom en del annat.

Jag har en hel del tråkiga erfarenheter av AF men har konstaterat att mycket hänger på vilken typ av handläggare man får. Jag har nog haft alla sorter.
I nuläget har jag en handläggare som tror på mig till 100% och verkligen kämpar för mig. Han ringer ibland bara för att kolla hur jag mår (eftersom han vet att jag snubblar mot en depression emellanåt), han ställer inga krav på mig (eftersom han vet att jag aktivt söker arbete), han föreslår mig till alla arbetsgivare som ringer till AF (om de har ett jobb som passar mig) och just pga detta sistnämnda har jag nu fått jobb över sommaren.
Han är en raritet och unik i branschen, jag vet biggrin.gif
Jag har som sagt varit med om det motsatta oxå.
Jag hoppas att allt löser sig till det bästa för din son, Bettson, och även för alla andra som manglas runt i systemet.
Det är bra att bli förbannad. Det är katastrof när man blir apatisk.

Bettson
Är lite dålig på att länka, men det här hittade jagpå AF egen hemsida så jag tror nog att det finns kvar, eller också sköter de sin hemsida väldigt dåligt.ELler Också kan det vara så att arbetsförmedlarna får välja bidrag upp tillen viss pott, jag vet faktiskt inte för vissa säger att det finns och andra säger att det inte finns.

Så här stod det i alla fall på deras hemsida.

Information om att starta eget
Information om förutsättningarna för Starta Eget-bidrag, beskrivning av processen och det stöd du kan få för att utveckla din affärsidé. Kommunens roll bl a som tillståndsgivare och rådgivare för offentliga lån/bidrag.

Följande medverkar: ALMI, Arbetsförmedlingen och Krokoms kommuns näringslivskontor. Mer information på www.almi.se www.nutek.se

Anmäl dig i förväg till Arbetsförmedlingen, tel 010-486 45 89, 010-487 16 92

Tid: 30 maj kl 09:00 - 11:00

Plats: Arbetsförmedlingen Krokom

Typ av tjänst: Starta eget företag

Vägbeskrivning: .

Målgrupp: Du som funderar på att starta eget

Arrangör: Arbetsförmedlingen Krokom

För mer information: Arbetsförmedlingen Krokom
Airamya
Förunderligt.
Här där jag bor är det helt borta i alla fall.
Betty
CITAT (Rose @ 30-05-2007, 01:08) *
Nog förekommer provision, inte på AF men väl på FK. angry.gif

http://mobil.svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?...mp;lpos=extra_0

Det förekom inte förekommer... rtfm.gif
Reportaget handlade om Försäkringskassan i Västra Götalands län och sändes den 15 februari 2005 i TV-programmet Uppdrag granskning. Numera får ingen provision för att sjukpensionera sjukskrivna, varken i Västra Götalands län eller i något annat län.
Bettson
CITAT (Magdis @ 29-05-2007, 23:43) *
I Piteå landsförsamling söker de ny kyrkoherde nu och det var bl.a en 19-årig tjej utan någon utbildning alls som sökt tjänsten. giggle.gif Första tanken är ju "är hon dum i huvet?" men vid närmare efterforskningar visade det sig att det var AF som tvingat henne att söka alla lediga tjänster inom orten oavsett behörighet.

JOmenvisst, så går det till. Det är samma mekanism som gör att arbetsgivare inte vänder sig till AF för att få en sökande till en tjänst. Eftersom alla arbetssökandet tvingas till att söka tjänster de varken har behörighet eller komptetens för och inte har skuggan av en chans få, så blir rekrytering av arbetssökande en otrolig kostnad för arbetsgivaren.

Det här ofoget kostar bara pengar och det ger ingenting. Och desstutom så knäcker det självkänslan hos de arbetssökande eftersom självkänlan sjunker varje gång man får nej.

Privata altenativ då, Ja det är väl bra att de finns. En arbetsgivare får betala mellan 10 000 - 150 000 kr för att rekrytera "rätt" person till ett företag. Detta handlar då mest om tjänstemän och chefsbefattningar. Men alla de andra mindre kvalificerade jobben då. Dom vill man inte kosta på sig pengar för att rekrytera. Eftersom AF uppträder så här, så blir det endast ett personligt kontaktnät som kan ge dig ett arbete. Och dom som inte har det, dom hamnar utanför.

Säger bara det, stackars 19-åriga tjej som tvingas till att söka tjänsten som kyrkoherde. Dessutom så har väl förmodligen hennes arbetsförmedlare hotat henne också med avstängning precis som min son. Hmm.... undrar om denna 19-åriga tjej har kvalificerat sig för a-kassa så att hon kan stängas av. Jag menar man är väl 18 när man tagit studenten. SKulle hon fått ett jobb direkt och jobbat ett år för att vara fullvärdig a-kassemedlem. Knappast troligt.

Hon blir säkert hotat och skrämd i onödan hon också. slap.gif

anna_rispan
Bara för att ge lite mer balans. Jag känner en tjej och är bekant med en annan tjej som fått jobb genom arbetsförmedlingen arbete och tips.

Jag fick dessutom en kort praktik inom kommunen som parkarbetare. Men i den historien så berodde det helt på vilken handledare jag pratade med. Den första sa nej. fel tid på året bla bla. Jag gick hem, ledsen o arg. Ringde ner några dagar senare o blev kopplad til en kvinna som peppade mig o sa att det var jättebra att jag tog initiativ o att hon absolut trodde på att några få veckors praktik på vintern kunde leda till något positivt. Det ledde till totalt ett års anställning.

En längre praktik ledde till timjob. ( Den senare praktiken tyckte jag var för lång o det är en helt annan historia.)
Magdis
Kul att höra att någon fått jobb via AF iallafall. Själv har jag aldrig hört talas om någon förrän nu. Däremot känner jag till flera fall där AF har förhindrat folk att få arbete. I ett av fallen var det min f.d sambo (då 20 år gammal) som själv sökt och frågat sig fram efter en ungdomspraktikplats som skolvaktmästare men då sa AF nej, det tänker vi inte godkänna. sad.gif
Rose
CITAT (Betty @ 30-05-2007, 09:06) *
Det förekom inte förekommer... rtfm.gif
Reportaget handlade om Försäkringskassan i Västra Götalands län och sändes den 15 februari 2005 i TV-programmet Uppdrag granskning. Numera får ingen provision för att sjukpensionera sjukskrivna, varken i Västra Götalands län eller i något annat län.

Ursäkta så mycket att jag i den sena timmen råkade skriva förekommer i stället för förekom. Jag är medveten om att programmet sändes 2005 och att ingen numera får provision. Jag ville berätta för Pia L att hennes känsla inte var så orimlig som hon verkade tro själv. Nåja..
Kakaduan
Dumskallar finns det överallt och de värsta är de som har makt över andra - de som är satta att bestämma över andras jobb, boende, ekonomi, medborgarskap, etc.

Tyvärr ser man många exempel ovan på hur de som missköter sig framkallar regler som drabbar alla. Någon snattar i affären - då blir alla utsatta för larmsystem och vakter, några är lata och ovilliga att skaffa jobb och då drabbas alla av konsekvenserna. Jättetråkigt!

MEN...

Trots allt välkomnar jag till viss del de stramare tyglarna. Jag har flera personer i min bekantskapskrets som jag ser fram emot att piskan viner över! En har en utbildning inom ett yrke där man skriker efter personal, men vill inte jobba med det utan får en dyr hantverks/lärlingsutbildning som han inte fullföljer, utan går och stämplar istället. Varför kräver man inte mer där? En annan sitter hemma och väntar på "det rätta jobbet" utan att ta något annat - den personen har fått en dyr utbildning betald och skulle kunna ta jobb på dagen men vill inte. Alla jobb är fel - vill inte göra det eller det eller det, vill inte ha någon restid, vill ha högre lön, vill ha jobb hon inte är kvalificerad för, etc. Båda dessa personer röker, har bil, går på krogen, åker utomlands, köper kläder, etc. Klart de inte tar de där jobben de skulle kunna ta när ingen begär det!

Som sagt... någras dumhet drabbar de som verkligen vill och det är jättetrist!

Kakaduan
Betty
Jag har arbetat på två olika arbetsplatser, båda jobben fick jag faktiskt genom af...
Hannele
CITAT (Bettson @ 30-05-2007, 09:16) *
Säger bara det, stackars 19-åriga tjej som tvingas till att söka tjänsten som kyrkoherde. Dessutom så har väl förmodligen hennes arbetsförmedlare hotat henne också med avstängning precis som min son. Hmm.... undrar om denna 19-åriga tjej har kvalificerat sig för a-kassa så att hon kan stängas av. Jag menar man är väl 18 när man tagit studenten. SKulle hon fått ett jobb direkt och jobbat ett år för att vara fullvärdig a-kassemedlem. Knappast troligt.

Hon blir säkert hotat och skrämd i onödan hon också. slap.gif

Tja, de flesta 50-åringar fick brev från AF att söka jobb som Fröken Sverige i våras. naughty.gif
Bettson
CITAT (Hannele @ 30-05-2007, 21:27) *
Tja, de flesta 50-åringar fick brev från AF att söka jobb som Fröken Sverige i våras. naughty.gif

rotfl.gif Fast är det inte släseri med porto, tid och energi. ELler skickade odm det på första april tro yahoo.gif
Gita

Det har förresten blivit stor skillnad sedan a-kassorna skiljdes från fackföreningarna.
[/quote]
När hände det? Att kassan skiljdes från fackföreningarna. Skulle själv gärna vilja ha en kassa fri från facket, men det finns väl ingen vad jag vet. Eller har jag missat nåt?
Gita
Bettson
CITAT (Gita @ 31-05-2007, 19:59) *
Det har förresten blivit stor skillnad sedan a-kassorna skiljdes från fackföreningarna.

När hände det? Att kassan skiljdes från fackföreningarna. Skulle själv gärna vilja ha en kassa fri från facket, men det finns väl ingen vad jag vet. Eller har jag missat nåt?
Gita

Förur var a-kassan administrerad på fackförbundkontoren. Där ditt fackförbunds avdelningskontor fanns var också din lokala a-kassa. Numera är a-kassorna centraliserad till ett ställe i hela landet för repektive förbund. Dvs de handhar bara a-kassa och lokalkontoren har facklig verksamhet.

Fast som personalhandläggare måste jag nog säga att det är en försämring. Fungerar jättedåligt. Personal är något viktigt och folks privatekonomi kan ofta inte vänta. Så försämrad service tycker jag nog inte är något vidare. Men alla fackförbund har det inte så.

Hopplöst med oanträffbara personer som man inte kan hitta lösningar tillsammans med. Kan tala om att nästan alla a-kassor har olika krav på hur ett arbetsgivarintyg ska vara ifyllt vilket jag tycker är förvånande. Det är ju ändå samma blankett.

Vill du ha en a-kassa utan fackförbund så finns ju alfa-kassan. Fast de har visst avgifter bland de högre, det är dyrt där.
Bettson
Jag härde ett nytt rykte igår.

Att nya regler innebär att du inte skall få a-kassa ifall du inte har godkända gymnasiebetyg.....är det någon som vet ifall det är sant.

I mina öron låter det som ett aprilskämt. confused.gif
Pia L
Det ryktet låter mycket logiskt tycker jag Bettson. Inte rätt, men logiskt.
Har dom inte godkända gymnasiebetyg så sätts dom på skolbänken på komvux eller liknande och försvinner därmed från den arbetslösa statistiken.
Bettson
CITAT (Pia L @ 01-06-2007, 09:06) *
Det ryktet låter mycket logiskt tycker jag Bettson. Inte rätt, men logiskt.
Har dom inte godkända gymnasiebetyg så sätts dom på skolbänken på komvux eller liknande och försvinner därmed från den arbetslösa statistiken.

Fast det står inget om godkända gymnasiebetyg i inträdet....... det borde det ju göra. Säg att du varit medlem i tio år och blir arbetslös och så tror du att du ska få ersättning.Nähä, din a.kassa gäller inte du har inte godkänt i svenska eller engelska.

Det innebär att vi har infört 12-årig skolplikt.
Pia L
Men Bettson, tror du inte att ryktet grundar sig på en ungdom som inte har haft något arbete, så att det senaste h*n gjorde var gymnasiet?
I det läget så skulle jag tro att ryktet kan stämma, men inte med någon som har arbetslivserfarenhet, fast som dom drar åt nu så kan man aldrig så noga veta.
Bettson
CITAT (Pia L @ 01-06-2007, 09:16) *
Men Bettson, tror du inte att ryktet grundar sig på en ungdom som inte har haft något arbete, så att det senaste h*n gjorde var gymnasiet?
I det läget så skulle jag tro att ryktet kan stämma, men inte med någon som har arbetslivserfarenhet, fast som dom drar åt nu så kan man aldrig så noga veta.

Hörde senast om en 30-årig tjej igår, som hade haft heltidsjobb i ganksa många år men nu blivit arbetslös. Nu så hade hon två deltidsjobb för det var vad hon kunde få. Ett på McDonald och ett på en annar affär. Båda typ extra = inkallad vid sjukdom. hon får ihop till ungefär 60% arbetstid varje månad. Inget fast anställningkontrakt.

Nu hade hennes arbetsförmedlare sagt att det skulla komma nya regler som gjorde att hon miste a-kassan för att hon inte hade godkänd gymnasiekompetens.

Nu var det hennes moster som sa detta så det är inte förstahandinformation, men man blir fundersam.

Skulle det vara sant så är det väl bara ytterligare ett taktiskt drag för att få folk att lämna fackföreningarna, det är inte ens idé att stanna för man har ingen a-kassa i alla fall.

Fast jag tror att det är så att ifall du ingen a-kassa har och är arbetslös så har du ingen sjukpenninggrundande inkomst. Så det är farligt att stå utanför.
LadyG
Regeringen siktar på att införa en obligatorisk a-kassa den 1 juli nästa år.

http://www.e24.se/dynamiskt/sverige/did_15177517.asp
zaaritha
Hannele: Det har definitivt skett förändringar efter regeringsskiftet!
Hur kan du förneka det?
Huggorm
Jag är själv rätt ung (26) och bor mitt i glesbygdens bohuslän. Dessutom har jag en utbildning som knappast genererar arbetstillfällen, hur många behöver anställa en TV-reparatör i dagens samhälle där slit-och-släng är vad vi lever efter? Trotts detta har jag aldrig haft några problem att hitta jobb, och för tillfället har jag mer att göra än jag någonsin hinner med. Det gäller bara att inte vara så kräsen. Väljer man att bo långt från de större städerna så får man helt enkelt räkna med att pendla till jobbet. Varför skall andra betala mig för att jag väljer att bosätta mig i munkedal?

Till alla som söker jobb, och är beredd att slita lite: I norge är det brist på i stort sett alla yrkesgrupper, och lönerna är ungefär dubbelt så höga som i Sverige. För dom som bor på östsidan landet så kan jag rekomendera lite längre pendlingsperioder, tex. hårt jobb två veckor för att sedan vara ledig i tre. Jobb finns i mängder om man bara är beredd att anpassa sig.
LadyG
CITAT (Huggorm @ 02-06-2007, 12:18) *
Väljer man att bo långt från de större städerna så får man helt enkelt räkna med att pendla till jobbet.

Det går alldeles utmärkt att inte hitta jobb i storstäderna också, jag känner flera som trots utbildning och lång erfarenhet inte kan få jobb längre. Men det är klart, några är kvinnor som är 40+, en har icke-svensk bakgrund (han har bott i Sverige i snart 30 år, när blir man svensk?) och en är väl för ung kan tänkas (han är närmare 20 än 25), de är väl persona non grata i dagens samhälle.
Bettson
CITAT (Huggorm @ 02-06-2007, 12:18) *
Jag är själv rätt ung (26) och bor mitt i glesbygdens bohuslän. Dessutom har jag en utbildning som knappast genererar arbetstillfällen, hur många behöver anställa en TV-reparatör i dagens samhälle där slit-och-släng är vad vi lever efter? Trotts detta har jag aldrig haft några problem att hitta jobb, och för tillfället har jag mer att göra än jag någonsin hinner med. Det gäller bara att inte vara så kräsen. Väljer man att bo långt från de större städerna så får man helt enkelt räkna med att pendla till jobbet. Varför skall andra betala mig för att jag väljer att bosätta mig i munkedal?

Till alla som söker jobb, och är beredd att slita lite: I norge är det brist på i stort sett alla yrkesgrupper, och lönerna är ungefär dubbelt så höga som i Sverige. För dom som bor på östsidan landet så kan jag rekomendera lite längre pendlingsperioder, tex. hårt jobb två veckor för att sedan vara ledig i tre. Jobb finns i mängder om man bara är beredd att anpassa sig.

Du har nog lite tur med var du bor. Vad jag förstått så är hela västsidan från bohuslän upp till södra Västergötland ett område där det finns ganska gott om jobb.
Men arbetsgivarana där är inte annorlunda mot ungdomar än på andra ställen. Idag måste ofta ungdomar jobba sig till ett jobb. Det går väl an om man kan bo kvar hemma. Men att flytta långt bort till jobben går ju inte om man inte får heltid. Får man börja med deltid eller provanställning så är en månads uppsägning i förhållande till tre månaders uppsägnina av lägenheten du måste bo i ( om du har råd att hyra) en ekonomisk risk.

Så jag tror nog att det är lättare att jobba sig in på arbetsmarknaden där det finns gott om jobb mot där det nästan inga finns.
mamamaggan
Som Bettson redan påpekat så spelar det stor roll var du bor. Man kan inte jämföra olika kommuner rakt över.

I vår kommun har vi nästan 10% arbetslöshet . Och som sagt flytta , hur ska det gå till? Vår son söker jobb inom pendlingsavstånd ( upp till 10 mil i en riktning )och de som i så fall får betala för den pendlingen i början är ju vi. Har en kompis vars son pendlar 17 mil i vardera riktningen varje dag . Åker tåg och lämnar hemmet straxt före 6 på morgonen och är hemma vid åttatiden på kvällen. På helgerna sover han mest. Hur länge orkar man med det? Han är provanställd än så länge men har kollat efter bostad på jobborten iaf. Hopplöst! De få som finns där krävs det fast jobb för att få hyra så det är kört.

Tror inte på den nya regeringens polititk att om man " slår ut " folk så ordnar det sig med jobb osv.Vi får bara fler som står utanför samhället . Likadant att om man drar in sjukpenning/sjukersättning så blir folk friskare . I h-vete heller!

zaaritha
Huggorm: Menar du att alla ska flytta till storstäderna?
Man måste väl ändå få bo--var man vill?
Castea
Jag sökte precis mitt 80:e jobb idag - efter att ha varit arbetslös i 2 år. sad.gif
Har litet timvikariat i sommar, det är allt. När hösten kommer åker jag ur a-kassan och in i nya Jobb- och Utvecklingsgarantin. Känns galet kränkande att ha försökt till bristningsgränsen i två år att lösa min situation, men ändå få ännu högre stress och press på mig i höst. Vem orkar ryckas upp ur sina rötter med de ökade flyttkraven, den betydligt sänkta inkomsten, m m efter ett redan tvåårigt fruktlöst vansinnesrace mot ett arbete? I situationer som dessa är ens sociala nätverk som viktigast, och tack och lov har jag fantastiska stöttande vänner. Men inte är jag glad att kanske behöva mista det stödet och tvingas flytta mot min vilja framöver. sad.gif
zaaritha
Jag anser att det är totalt idiotiskt att man ska behöva flytta!
De enda som anser att det är vettigt; är de som har fast jobb
o "sitt på det torra", s a s.
Pirum
Som folk varit inne på, eftersom jobben ofta finns i storstäder (lätt att få jobb på exv Lernia, Manpower, Proffice etc) så är det där folk rekommenderas att söka. Men det är i stort sett OMÖJLIGT att få hyreslägenhet där, eftersom det dels byggs alltför få - och dessutom myglas många om till bostadsrätter. Provanställd i ett halvår? Bara att glömma lägenhet. Tycker det här var en fråga som kom bort i valet, om nu politikerna vill få folk att flytta - främst till storstäderna, så måste de ju se till att det byggs lägenheter. Typ ca 20000 per år eller nåt. Och då menar jag i Göteborg - Stockholm är säkert ännu värre, möjligen Malmö också. Annars får de kvotera ut folk på landsbygden - och då ska dessa personer givetvis få a-kassa eller socialbidrag utan problem.

Visst går det att pendla 10-15 mil per dag till jobb, och lika långt tillbaks, men det håller inte i längden - speciellt inte om man har familj. Har man barn som går i skola borde det snarare vara nästa olagligt att tvingas pendla så långt, eller rentav uppmanas flytta.

Neh, kanske behövs ett nytt miljonprogram?
Bettson
CITAT (Pirum @ 03-06-2007, 10:08) *
Visst går det att pendla 10-15 mil per dag till jobb, och lika långt tillbaks, men det håller inte i längden - speciellt inte om man har familj. Har man barn som går i skola borde det snarare vara nästa olagligt att tvingas pendla så långt, eller rentav uppmanas flytta.

Neh, kanske behövs ett nytt miljonprogram?

Fat nu är det ett krav från första a-kasssedagen, annars blir du avstängd från a-kassan. Tror nog att det kommer att bli en klassfråga detta med utbildning som effekt.

De barn som inte har föräldrar med fasta jobb kan ju tvingas flytta från kompisra och byta skola hur många gånger som helst under sin uppväxt. Vem tror de får en bra utbildning då?
Magdis
CITAT (Bettson @ 03-06-2007, 17:41) *
De barn som inte har föräldrar med fasta jobb kan ju tvingas flytta från kompisra och byta skola hur många gånger som helst under sin uppväxt. Vem tror de får en bra utbildning då?

Precis! Såna aspekter måste ju tas i beaktande. Det är inte bara att flytta o flänga när man har familj.
Tesa
Klippt från ams.se....

Familjeskäl
Om du har barn eller någon annan i hushållet som är beroende av din tillsyn kan du under en skälig övergångsperiod begränsa ditt sökområde. Detsamma gäller om du är ensamstående förälder och behöver stöd av någon annan på bostadsorten för att kunna klara ett arbete. Under denna period måste du aktivt försöka lösa situationen så att du kan söka arbete över hela landet.

Geografiskt begränsat sökområde
Med geografiskt begränsat sökområde menas ett, från bostaden, begränsat område som för dig innebär högst tolv timmars daglig frånvaro.

Resor till och från arbetet
Ett arbete är lämpligt om du kan resa mellan arbetsplatsen och bostaden på ett tillfredsställande sätt, inom en rimlig tid och till en skälig kostnad. Om du inte kan resa mellan bostaden och arbetsplatsen när anställningen börjar, men det finns möjligheter till ett boende på arbetsorten, är arbetet också lämpligt.

Bostad på arbetsorten
Innebär det av Arbetsförmedlingen anvisade eller av en arbetsgivare erbjudna arbetet att din familj måste flytta med till den nya arbetsorten anses arbetet lämpligt om du kan få en familjebostad inom rimlig tid.

...och ett annat stycke..

Beredd att ta lämpligt arbete
Grundkravet är att du ska vara beredd att ta alla arbeten som du har möjlighet att utföra. Finns det hinder för dig att ta vissa arbeten, är det viktigt att dessa hinder dokumenteras i din handlingsplan. Du måste också göra vad du kan för att åtgärda sådana hinder. Under de första 100 ersättningsdagarna har du möjlighet att begränsa ditt arbetssökande till de yrkesområden du har utbildning för eller erfarenhet från, och till ett geografiskt begränsat område. En förutsättning för att du ska kunna begränsa dig i ditt arbetssökande är att det finns lediga arbeten att söka inom ditt begränsade yrkesområde och geografiska sökområde. Efter 100 ersättningsdagar måste du vara beredd att söka arbete även inom andra yrkesområden och/eller att söka arbete längre bort från din bostad. Det kan betyda att du måste veckopendla eller flytta. Detta gäller redan under de första 100 ersättningsdagarna, om det inte finns lediga arbeten att söka inom ditt yrkesområde och geografiska sökområde.

Ophelia
CITAT (zaaritha @ 02-06-2007, 21:27) *
Jag anser att det är totalt idiotiskt att man ska behöva flytta!
De enda som anser att det är vettigt; är de som har fast jobb
o "sitt på det torra", s a s.

Vilket skitsnack. Vem tror du att du är som kan sitta där och snacka om sånt trams? Vem sitter egentligen säkert i sadeln? Blir grymt trött på sådana där fula kommentarer där en grupp dras över en kam. Ta och skärp dig. Se till att förklara dig tydligare vad du menar. Vi är nog en hel del FAST anställda som definitivt INTE skulle hålla med din kommentar och kanske även sitter och pendlar långa sträckor för vår anställning mad.gif
LadyG
Klippt från www.regeringen.se: http://www.regeringen.se/content/1/c6/07/91/82/a0404636.pdf

Regeringens proposition
2006/07:89
Ytterligare reformer inom arbetsmarknadspolitiken

Regeringen överlämnar denna proposition till riksdagen.
Stockholm den 15 mars 2007

Regeringen föreslår följande ändringar.
Den generella rätten för en sökande att under de 100 första dagarna i en ersättningsperiod begränsa sig till att söka lämpliga arbeten inom sitt yrke och i närområdet avskaffas.
Arbetslöshetsersättning lämnas under längst 300 dagar. För arbets-sökande som dag 300 är förälder till barn under 18 år lämnas dock ersätt-ning under längst 450 dagar. Dagens möjlighet till förlängning av ersätt-ningsperioden tas bort.
Beräkningen av ersättningsdagar inom arbetslöshetsförsäkringen sam-ordnas med dagar då en sökande får aktivitetsstöd.

Argumentation:

Sannolikheten att hitta ett nytt arbete minskar med arbetslöshetens längd och det är därför av största vikt att den som är arbetslös finner ett arbete så snart det är möjligt. Regeringen anser därför att det är ytterst angeläget att den arbetssökande redan i ett tidigt skede aktivt söker alla lämpliga arbeten. Att den arbetssökande har rätt att begränsa sitt arbetssökande såväl yrkesmässigt som geografiskt under de 100 första ersättningsdagarna strider mot detta och medför en begränsning i den ersättningssökandes rörlighet.

SACO pekar på att en brist med hundradagarsregeln är att det sker en sammanblandning av yrkesmässig begränsning och geografisk begräns-ning. SACO menar att för många akademiker kan geografisk rörlighet upplevas som lättare att bära i förhållande till kravet på yrkesmässig rör-lighet. Även TCO anser att huvudregeln bör vara att en sökande i inled-ningsskedet ges rätt att avgränsa sitt sökande yrkesmässigt.

TCO föreslår också att arbetsförmedlingen inte skall få skicka en underrättelse till arbetslöshetskassan om att den arbetssökande inte uppfyller sina åtaganden förrän en individuell handlingsplan har upp-rättats innehållande en överenskommelse om vad som är lämpligt arbete. Regeringen anser att arbetsförmedlingens skyldighet att underrätta arbetslöshetskassan är en viktig kontrollfunktion för att arbetslöshets-försäkringen skall fungera i enlighet med dess syfte.

och så vidare och så vidare... läs hela dravlet här:

http://www.regeringen.se/content/1/c6/07/91/82/a0404636.pdf
Bettson
Dat regler hiat och dit, man kan fortfarande tolka dessa som fan läser bibeln.

Dvs...... Vad är en skälig övergångsperiod när man har barn. Är det 3 mån eller 3 år eller vad då......innan jag måste söka på annan ort.

Och ifall man är gift eller sambo då.............

Ifall den ena parten mister jobbet och då får alternativet att pendla eller flytta........ och man måste flytta, hur går det då för partnern. Ska denne säga upp sig och flytta med? Får denne karens från a-kassan för att han/hon sagt upp sig själv......
Eller skall a-kassereglerna tvinga er att separera.

Och vem är det som skall tvingas flytta efter vem..... går det på inkomt eller kön eller vem som blir uppsagd först?

Om du tvingas flytta efter din partner för att denna annars blir utan a-kassa så slår det kanske ut din karriär.

Eller går man på inkomst ifall det blir undantag, i så fall är detta en kvinnofälla eftersom män oftast tjänar mera.

Eller är det då att du måste välja mellan din karriär du jobbat dig till och din partner?

Frågorna blir bara flera och flera........
Bettson
Kan förresten tala om att sonen jobbade fyrtio timmar förra veckan och han kunde ha fått mera, men arbetsgivaren kom på att ifall de överskred den gränsen så skulle hans tidsbegränsade kontrakt övergå i något annat förmodligen fastare variant. Så övertiden blev avbokad.

Däremot så har han bokning på 30 timmar denna vecka men han tror det blir 40 i alla fall.

Och arbetsförmedlingen har ringt, varit glada och trevliga( de vågar väl inget annat) och frågat efter hur mycket han jobbar. De har varit SÅ postitiva till att han arbetat så mycket. Det är nästan så att man inte känner igen dom.

Fast lilla mor fick gå upp kl 5,00 i morse för att skjutsa ättelägget till arbetet. Men det gör jag så gärna bara han får arbete och en chans att påbörja sitt vuxenliv.

tummenupp.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon