Full version: Jamie Olivers recept
Jonas70
Var det någon som såg Jamie Olivers program där han bland annat la in squash och gjorde egen ketchup?
Vaar det någon som skrev av recepten?
herkules
på vilken kanal går hans program? ofta kan man hitta recepten på kanalens hemsida.
åsali
Programmet går på Kanal 5 men recepten finns inte på deras hemsida eftersom de skall ingå i en ny kokbok som Jamie Oliver skall släppa i höst.
KURT
CITAT (herkules @ 30-05-2007, 08:12) *
på vilken kanal går hans program? ofta kan man hitta recepten på kanalens hemsida.

Kanal5 och vill du ha recepten så måste du vänta tills boken kommer till hösten!

http://www.odla.nu/forums/index.php?showto...81&hl=jamie
B74
Jag skrev inte upp recepten, men ur minnet kommer detta:

Inläggning av diverse frukter/grönsaker från trädgården enligt Jamie Oliver:
Skär i stora bitar och koka i ca 3min i 1l vatten och 1l ättika

Lägg dem sedan i en bunke som innehåller majsolja och oliv olja (extra virgin) samt salt, socker, peppar och chilifrukt(hackad)
Viktigt att lägga dem i detta direkt från grytan då de fortfarande är riktigt varma, allt för att skapa en bakterie ovänlig miljö.

Ketchup:
solmogna tomater, tomatpure, socker, salt, chilipeppar, koka i ca 30min på svag värme, kör sedan i mixer och efter detta pressas genom en sil för att i varmt tillstånd hällas på flaska.

Har för mig att han också hade i lita balsamvinäger och senapspulver, men är ej säker på detta.

Vet inte om detta var till någon hjälp, men kanske fler minns så att vi kan få ihop recepten!

Jonas70
Det är ingen annan som förde lite mer noggranna anteckningar under programmet?
modesty
Gjorde ketchupen idag, mmmm gott
4 grovhackade lökar, stek till sötman kommer fram.
2 tsk fänkålsfrön, 2 tsk koriander frön, 4 kryddnejlikor. Mixa detta, ner i lökpannan.
2 bitar ingefära, 4 vitlöksklyftor, 1-2 chili inkl frön. Hacka detta i småbitar. Ner i pannan.
Salt och peppar.
1 kg mogna tomater, mixa lätt.
Stor näve basilika. Lägg undan bladen till sen, hacka stjälkar, ner i pannan
250 ml rödvinsvinäger.
200 g brown sugar. (är inte säker på om det är farin eller rörsocker)
Mellankoka allt i 30-45 min.
Dra av och hacka ner basilikan.
Ta ur de rena flaskorna ur ugnen och häll i och njut.
Jonas70
Vad använde du själv, farin- eller rörsocker?
Blomma71
vet ni om han mixade ketchupen innan han hällde den i flaskorna?

/Susanne
modesty
Hej!
Missade visst lite info. Ja, han mixade ketchupen innan den hälldes på flaskor.
Jag använda farinsocker. Orsaken till det var att jag för tillfället inte hade rörsocker hemma. Det blev gott. Smaken kanske blir mer mörk/bränd/tung med farin. Ska pröva med rörsocker nästa gång då jag är såld på det sockret. Gissar att smaken blir lättare då. Men i det stora hela med alla andra smakingredienser, tror jag inte att det spelar någon större roll.
Modesty
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon