Jag gör en uppställning bokstavsordning i excel enl. nedan
När alla inlägg är klara vill jag lägga till "Aubrieta" mellan Akelja och Bolltistel.
Jag kan ju markera från Bolltistel till Ekorrkorn och klippa ut och flytta ner.
Jag antar att det finns något bättre sätt men hur ?
VÄXT
Akleja
Bolltistel
Dahlia
Ekorrkorn
o s v
Skriv in dom nya namnen på raderna efter de sist skrivna. Gå in på Data (huvudmenyn) och välj Sortera: välj mellan fallande eller stigande ordning. Lätt som en plätt!!!
cecland
30-05-2007, 18:27
Markera raden du vill flytta in framför (genom att klicka i kanten). Högerklicka sen och välj "infoga rad".
Om jag minns rätt...
Tack för hjälpen till er båda
anna_rispan
12-10-2007, 07:13
Nån gång i någon tråd läste jag om någon som lärt sig hur man kan se början och slutet av det man knåpat in i excel. Det kan ju bli bredare och längre än skärmen och ibland vill man kanske se början och slutet.
Nåns om förstår vad jag far efter? Nån som kan beskriva hur jag gör för att kunna se så?
anna_rispan
12-10-2007, 07:30
Jag hittade valmöjligheten DELA. Då delades arket lodrätt. kan man välja så att det delas vågrätt också??
Okej, det kunde man om det blev så långt...undrar hur det blir om båda är så stora...jaja, jag återkommer kanske om det råkar bli så.
Man kan dölja rader i Excel. Gå till den översta raden och markera hela kolumnen eller i sidan för att dölja hel rad. Högerklicka och välj dölj. Nu gömmer du kolumnen raden.
Sen kan man låsa fönster. Detta görs genom att man som ovan markerar rad eller kolumn under/efter den rad/kolumn man vill ska synas. Klicka på Fönster och välj lås fönsterrutor, och du har en "rullgardin"
anna_rispan
12-10-2007, 12:17
Tack!!!! Vilka bra knep!! Nu blir det ju smidigare vartefter. Egentligen har jag massor av frågor men jag försöker hanka mig fram så länge.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.