Annse71
Jag har jobbat med 2 rabatter på vårt hus norrsida. De ligger direkt mot en thujahäck så det blir inte mycket solljus i rabatten utom precis i ytterkant och där kan det bli ganska varmt på sommardagarna.
Har kört lite fast.

Rabatt 1:
Här är först en bild: [attachment=3490:Rabatt_1.jpg]
Det är en del luckor som jag gärna skulle vilja komplettera med något fint. Det som cirkulerat i min hjärna är t.ex alliumlökar eller varför inte vita tulpanökar tillsammans med vit löjtnadshjärta. Känns som det är lite lite blommor just vårttid i rabatten. Är det någon vänlig själ som orkar ta sig an detta, för jag har kört fast.
I rabatten i övrigt finns vit clematis summersnow, violruta, rudbeckia Magnus, nävor (rosa), lungört.

Rabatt 2:
Här bild nummer 2: [attachment=3491:Rabatt_2.jpg]
Någon som kan tipsa om något som kan planteras under ett träd i mycket mörker. Jag menar nu bakom alunroten under körsbärsträdet. I detta land finns silverax brunett, funkior, daggkåpa alunrot, vit clematis summersnow.

Här är en bild på båda rabatterna tillsammans: [attachment=3492:Stenläggning.jpg]

Vore sååå tacksam för hjälp. Stod på handelsträdgården igår och kunde inte bestämma mig alls. Blommorna går i rosa och vitt (de flesta är vita sommartid).
olgak
Snygg rabatt! Allium är ju idealiskt för den här tiden tycker jag. Jag hade samma problem som du att det blev ett långt glapp mellan påskliljorna och perennerna med sommarblomning, men nu blommar kirgislöken fantastiskt! Jag vet inte hur väl de trivs i skugga, så det kanske är värt att kolla upp. Löjtnantshjärta är ju också en ett jättebra förslag. Så du har nog redan löst det hela!

Sen i skugga: krollilja, fänrikshjärta? Aklejruta har jag också haft i skuggan och det har funkat.
Annse71
Tack snälla för tipsen! Det är ju alltid så att det är bra att få lite ideer från andra! Alla tips och ideer är alltid välkomna för det är så enkelt att bli hemmablind.
ewa zon 3
Varför inte ett gräs? Flaskborstsgräset - Hystrix patula, skulle nog bli snyggt och klara läget som är skuggigt och lite torrt.
Gulbladig hässlebrodd - Millium effusum 'Aureum' är också fint och inte så stort, breda blad.
Förhoppningvis finns det plantor att köpa på välsorterade trädgårdscenter.
här kan man läsa mer om gräsen

/Ewa
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon