Sidor: 1, 2
KRT
Et tips, alternativ till mekanisk bekämpning (plocka eller klippa dem) och kemisk (snigelfritt och salt) kan vara snigelstaket. Ett mycket trädgårdsintresserat par i närheten har "hägnat in" hela sin tomt med ett plåtstaket på ca 25 -30 cm där översta 5 cm är vikta utåt. Antar att tanken är att sniglarna inte ska kunna ta sig över det. Vet inte riktigt hur det fungerar, har faktiskt inte haft möjlighet att fråga, men det kan ju knappast skada.

Jag gjorde något liknande runt mina blå bergsvallmo för några dagar sedan (tydligen är den arten en favoriträtt för mördarsniglar), tog en PET flaska (tunnare sorten) och klippte av och satte som en sarg runt plantan och det vekar fungera för bladen är hela och inget slem innanför. Men det förutsätter naturligtvis att det inte hänger några blad elelr grenar in eller ut ur skyddet som de kan klättra på.......

HelénE
CITAT (KRT @ 22-08-2010, 09:32) *
Jag har en speciell sax, min "snigelsax" som jag klipper kräken med, den blir jäkligt kladdig efter ett tag, men det går ganska bra att göra rent den i daggvått gräs.

Jag gör precis lika dant men kan tipsa om att jag efter avslutad runda så sticker jag ner saxen öppen i jorden (nåt av trädgårdslanden) och när jag tar den nästa dag är den ren och fin. Har en fiskars och gjort så hela sommaren nu och inte något tecken på rost eller liknande. Blir renare än att försöka torka av den mot gräset.

Helén
KRT
CITAT (HelénE @ 26-08-2010, 09:42) *
Jag gör precis lika dant men kan tipsa om att jag efter avslutad runda så sticker jag ner saxen öppen i jorden (nåt av trädgårdslanden) och när jag tar den nästa dag är den ren och fin. Har en fiskars och gjort så hela sommaren nu och inte något tecken på rost eller liknande. Blir renare än att försöka torka av den mot gräset.

Helén

AHA, bra tips! Det ska jag prova redan i kväll smile.gif

Katie
CITAT (Snöflinga @ 03-06-2007, 18:10) *
Igelkottar äter tyvärr inte mördarsniglar 000.gif det är bara myskankor som gillar dem ...

Att det bara är myskankor som tycker om och äter mördarsniglar är en skröna.
ALLA ankraser äter sniglar. Självklart finns det individer som inte gillar dem men majoriteten äter slemäcklena.

Har fött upp ankor i över tio år nu och alla är snigelätare. Hade myskankor en väldigt kort period men de föll mig inte på läppen sas.

Felet som många gör med sina ankor är att de under snigelperioden fortfarande ger sina ankor full giva med foder. Självklart äter inte ankorna sniglarna då. De är redan mätta. Anar man att snigelbeståndet minskar så håller man koll på fjäderfänas hull. Går de ner i vikt så finns det inte mycket sniglar och fodergivan får ökas igen.

Här äter hönsen och ällingarna småsniglar och de vuxna ankorna tar de äckligaste. De tar dem i näbben, springer (vaggar iväg) till nån av sina vattenbaljor, där sköljer de snabbt snigelj och,,, SLURP så är äcklet svalt.
Piela
Jag föredrar också kokande vatten metoden. Snabb död och sedan på öppna komposten där geggan snart torkar ihop och drar till sig fler kräk redo för plockning. Någon funderade över lukten. Har inte upplevt det som ett problem.
Sollan A
Ett rensjärn med långt skaft, delning av sniglarna på mitten , undankrafsning om resterna är i vägen, inga sniglar kvar nästa dag....
Inget salt, inga fyllda frysar, inga brännblåsor efter hett vatten, inget onödigt pinande av levande varelser, inget släpa till sopen, enkelt och funkar fint...
pleximaster
Nu när denna gamla tråd återupplivas måste jag berätta om min kusins granne. Han gick omkring och sköt ihjäl sniglar med en soft airgun pistol tills han sköt sig själv allvarligt i tån. På sjukhuset berättade han att han skjutit och de rapporterade skottskada vilket gjorde att polisen kom för att utreda... Han kör numera Slug-drug pellets mot odjuren...Själv har jag slutat att lägga krypen framför bussen och mosar dem direkt i handen (det går snabbare), dock företrädesvis med handskar men ibland glömmer man smile.gif

mvh plexi
Christa
Jag har en vass sax och klipper huvudet av dem. Snabbare död har jag svårt att tänka mig. Salt tycker jag är tortyr.

Jag låter de isärklippta delarna ligga kvar vilket lockar dit andra sniglar som äter av dem. På så sätt får jag lättare tag i fler sniglar.

Klart att det inte är kul att döda dem när de glatt mumsar på ett maskrosblad men det skulle bli invasion annars.

När jag fuskade några dagar och inte gick snigelrond morgon och kväll så tog de sig in i morotslandet och förstörde massor av morötter på bara någon dag.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon