Full version: Zon 5-6
alicehumble
Jag är ny här på Odla, men har redan fått mycket välbehövlig information. Tack för det!
Jag har en köksträdgård/kryddgård i gränslandet mellan zon 5 och 6. (Visste inte om jag skulle ta den här diskussionen på kryddgård eller köksträdgård...)
Jag undrar om någon har erfarenhet av vad som kan övervintra och inte i zon 5-6. Jag kan ju täcka dem på vintern om det behövs. Det brukar vara ganska mycket snö där, norr om Falun. Så vad tror ni jag kan förvänta mig av grödorna nedan?

Timjan?
Rucola (sandsenap)?
Salvia?
Vitlök?
Piplök?
Kajp?
Luftlök?
Isop?
Kummin?
Spansk körvel?
Libbsticka?
Temynta?

Tack tack

Linden i motljus, jul 2002

Åsa, mälardalen zon 2

Timjan, kan ha viss chans att övervintra ifall den är planterad i mycket väldränerad jord (med en massa grus i)

Rucola (sandsenap), tror inte den har någon chans den är tveksamt härdig här enbart en av mina plantor öbverlevde vintern.

Salvia, samma som timjan

Vitlök, ja den brukar gå att odla även i norra sverige så den överlever vintern.

Piplök?

Kajp?

Luftlök?

Isop, brukar funka bra i högre zoner bör planteras väldränerat.

Kummin I virtuella floran står det att den är vanlig i hela landet förutom i fjälltrakterna så den borde överleva den med, växten är 2-årig?

Spansk körvel, den borde kunna övervintra i din zon.

Libbsticka brukar övervintra långt upp i landet så den har också stor chans att övervintra.

Temynta, vet inte riktigt men många perenner brukar klara sig bra högre upp i landet tack vare snön, tror dock den kan behöva ett ställe med bra dränering.

Eva 33c
Detta har jag erfarenhet av här i Falun zon 5-6:
Timjan - överlever ibland , ibland inte
Rucola- överlever inte hos mig
Salvia - överlever inte hos mig
Vitlök- går bra
Piplök- superhärdigt
Kajp- inte provat
Luftlök- hur bra som helst
Isop-går bra, fast plantorna kan ge upp efter några år, men oftast finns självsådda plantor att tavara på.
Kummin - inte provat
Spansk körvel - superhärdig
Libbsticka - superhärdig
Temynta - fördetmesta

Lycka till!
alicehumble
Tack för tipsen! Jag odlar på en rullstensås, så det är nog väldränerat. Men jag kan ju ta lite grus för säkerhets skull.
Synd att inte rucolan övervintrar, jag är så förtjust i rucola...

Citronmelissen oroar jag mig för också.

Om ni har fler tips så är det välkommet! Jag funderar på att skaffa mig en sån där rankspenat nästa år, den ska ju klara sig. Anis vore också kul att ha... vet ni nåt om den?

Åsa: ja, kummin är tvåårig, men den kan tydligen självså sig, så det hoppas jag på!
cia73
Jag bor i zon 4 här i Finland och det motsvarar zon 5-6 i Sverige. Mina erfarenheter:
Timjan- njaa, ibland
Rucola (sandsenap)- har övervintrat bra här
Salvia- är nu på fjärde året
Vitlök- säker
Piplök- lika säker
Kajp- har ej prövat
Luftlök- klarar sej alltid
Isop- har övervintrat
Kummin- har faktiskt inte prövat ännu.
Spansk körvel- omöjlig att bli av med
Libbsticka- säker
Temynta- övervintrar

Pepparrot blir till ogräs, citronmelissen dör efter andra året men låt den fröa av sej så är skörden tryggad, grekisk och vanlig oregano klarar vintrarna bra, spenatrankan kommer fortfarande efter 10 år eftersom den fröar av sej. Annars så har den spanska körveln jättegoda frö. Ät fröna så länge de är gröna. laugh.gif
Eva i Västerås
Backtimjan övervintrar mycket säkrare än kryddtimjan, och den har fin smak den också.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon