Jag förstår din frustration när du har lagt ner så mycket jobb på underarbetet och sedan funkar det inte i alla fall.
Hoppas att det går bra nu.
Jag gjorde en liknande insatts i våras när jag grävde upp en 6 meter lång rabatt som höll på att bli invaderad av gräsmatta och en mycket invasiv såpnejlika. Alla växter jag ville spara (vilket var ganska många) jordslog jag i väntan på att kunna plantera tillbaka dem. All jord grävdes upp (ca 40 cm djupt) och sållades fri från sten och rötter. Tror jag fick köra bort 6 skottkärror med sten och rötter, phu.
Sedan hällde jag tillbaka jorden och körde ditt några lass med kompost och 6 säckar kogödsel.
För att hålla gräsmattan på avstånd slog jag ner en kant av tryckimpregenerat virke. Eftersom jag ville höja jordnivån en aning gjorde jag en kant av flätad pil som jag på insidan täckte med markväv en bit upp så att inte jorden skulle ligga direkt mot pilflätningen.
Det tog nog minst två hela helger innan allt var klart så jag kunde börja sätta tillbaka växterna. Behöver jag säga att jag hade träningsvärk efter att ha skyfflat alla massor själv (sålla jord är rätt tungt, speciellt när det regnar...)
Så ja, jag vet hur det känns att stångas med en hopplös rabatt och när fingertopparna bara är ömma stumpar utan naglar.
Så här blev det till slut. tyvärr drog det ut på tiden varför det blev för sent att flytta många av de växter jag hade tänkt flytta dit, det får vänta till hösten.