Tesa
Jag har en riktigt besvärlig rabatt som jag anla för ett några år sen genom att lägga tidningar i botten och fylla med makadam ovanpå och sedan la jag på gjutsand för att förbättra dräneringen (har ju min blöta lera..)...där jag planterade fyllde jag med jord. Grejen är att den där sanden blivit rena ogräsodlingen...ALLT gror där och nu går rötterna ner i och igenom makadamet så jag får inte ordning på det trots ett evigt slit. (naglar och nästan fingrar ryker..)Nu funderar jag på att lägga markduk och fylla upp med jord och börja om men jag har ett stånd med Mose brinnande buske som etablerat sig bra som jag därför helst inte vill flytta...men jag vet inte om jag vågar fylla upp jord runt den..eller ska jag kanske vänta till våren innan den kommit upp? Eller ska jag inte göra det alls och flytta den i stället? sos.gif
Katti med torpet
Är osäker på om jag har fattat rätt, har du tänkt lägga markduk PÅ nuvarande jord och bygga en upphöjd rabatt ovanpå? i så fall måste du nog lyfta upp Moses, inte ur vassen men väl jorden för det lär väl bli ett minst 30 cm tjock jordlager?
Dessutom är det ju nödvändigt för att få markduken under rötterna på honom sas...
Eftersom han har etablerat sig bra så trivs han ju uppenbarligen med läget så då är det väl dumt att flytta bort honom (om du inte själv tycker att det är fel plats). Har förstått att Moses inte direkt älskar att man bråkar med rötterna men inte tror jag att han dör, du får väl kanske vänta ett år eller två innan han börjar blomma igen. Läg ner lite omsorg på att få med rotklumpen så oskadd som möjligt.
Tesa
Jo...jag hade tänkt att lägga markduk över hela eländet och fylla på jord men tänkte att det kanske går att låta Moses stå kvar i en skarv i duken och fylla lite mindre runt just honom...och kanske fylla på lite efter hand...några cm om året kanske...
Just nu blommar Moses så fint så det är synd och skam att det ser ut som det gör runtom honom...ändå gjorde jag en stöt häromdagen..

Jag tror att jag försöker som jag tänkt..försiktigt..Det är en egenhändigt sådd planta som jag väntat på i många år... wub.gif
Katti med torpet
Jag förstår din frustration när du har lagt ner så mycket jobb på underarbetet och sedan funkar det inte i alla fall.
Hoppas att det går bra nu.
Jag gjorde en liknande insatts i våras när jag grävde upp en 6 meter lång rabatt som höll på att bli invaderad av gräsmatta och en mycket invasiv såpnejlika. Alla växter jag ville spara (vilket var ganska många) jordslog jag i väntan på att kunna plantera tillbaka dem. All jord grävdes upp (ca 40 cm djupt) och sållades fri från sten och rötter. Tror jag fick köra bort 6 skottkärror med sten och rötter, phu. sweatingbullets.gif
Sedan hällde jag tillbaka jorden och körde ditt några lass med kompost och 6 säckar kogödsel.
För att hålla gräsmattan på avstånd slog jag ner en kant av tryckimpregenerat virke. Eftersom jag ville höja jordnivån en aning gjorde jag en kant av flätad pil som jag på insidan täckte med markväv en bit upp så att inte jorden skulle ligga direkt mot pilflätningen.
Det tog nog minst två hela helger innan allt var klart så jag kunde börja sätta tillbaka växterna. Behöver jag säga att jag hade träningsvärk efter att ha skyfflat alla massor själv (sålla jord är rätt tungt, speciellt när det regnar...)
Så ja, jag vet hur det känns att stångas med en hopplös rabatt och när fingertopparna bara är ömma stumpar utan naglar.
Så här blev det till slut. tyvärr drog det ut på tiden varför det blev för sent att flytta många av de växter jag hade tänkt flytta dit, det får vänta till hösten.
Tesa
Snyggt!! Inbillar mig att jag också ska göra snygga pilstaket nån gång...dock inte i den aktuella rabatten som mer ska simulera ett rasat torp eller nåt...med lite skrotsten och zinkhinkar och tegel..
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon