I Baltibum har man utvecklat ett sätt att skörda havtorn som kallas "arching". På hösten böjer man ner årsskotten genom att binda snören till stammen. På så sätt tvingas busken bilda ny årsskott nästa år. De nedbundna fjolårsskotten bär frukt och när den är mogen så klipper man av dem, fryser grenarna och skakar av bären. Det låter ju ganska smidigt och skadar inte busken, som t ex pressning av bären på plats kan göra. Är det någon som vet om denna metod tillämpas i Sverige?
Man kan läsa mer om detta i boken
"Trädgårdens Bär", av Leif Blomqvist.
Big Gardener
05-06-2007, 07:05
Jag har tyvärr ingen färsk information, men ja, denna metod har provats i Sverige. Flera av de odlare som i början av 2000 planterade havtorn för komersiell odling provade många olika skördemetoder varav denna var den ena. På Torslunda försöksstation på Öland vill jag minnas att jag läst en artikel om denna skördemetod som testades. Om den blev långvarig, lyckad eller i vilken utsträckning den används idag, vet jag faktiskt inte.
Andra metoder är handplockning, vilket är mycket svårt eftersom bären lätt går sönder och är mycket svåra att komma åt. Att skaka ner bären har också provats, men det vet jag inget om hur lyckat det var. Den vanligaste verkar vara, som du nämner att pressa bären på plats.
Säkert har Gröna fakta, som ges ut av SLU, och Viola, GRO's tidning, skrivit om metoderna om du vill söka mer info.
Kirsten Jensens sammanfattning är ju bra. Det verkar inte finnas någon metod som är utan problem. men för amatörodlare verkar ändå nedböjning vara ett bra alternativ.
Big Gardener
05-06-2007, 09:53
Edit: bra att få fräscha upp sina kunskaper kring detta.
Men som vanligt är nog sortimentet mycket enformigt i Sverige. Jag har sällan sett några andra sorter än Romeo & Julia i Sverige. Svenska trädgårdshandlare verkar alla använda sig av samma grossist!
Hannele
05-06-2007, 14:36
CITAT (KURT @ 05-06-2007, 06:33)

På hösten böjer man ner årsskotten genom att binda snören till stammen.
På så sätt tvingas busken bilda ny årsskott nästa år.
Varför på hösten, då är ju växten i vila?
CITAT (Hannele @ 05-06-2007, 14:36)

Varför på hösten, då är ju växten i vila?
De nya årsskotten bör nog böjas ned så fort man har klippt bort de fruktbärande skotten, då får den maximal tid på sig att skjuta nya uppåtriktade skott.
CITAT (KURT @ 05-06-2007, 11:12)

Men som vanligt är nog sortimentet mycket enformigt i Sverige. Jag har sällan sett några andra sorter än Romeo & Julia i Sverige. Svenska trädgårdshandlare verkar alla använda sig av samma grossist!
Har precis fått hem (från lokal odlare i Umeå) 2 st Ljubitelskaya och 2st Prozyachnaya
Samt en liten kille

mellan dessa båda ryska kvinnor... han får det kämpigt....
Så nu ska dom bara ner i marken och sedan får man sätta sig å vänta........
Annars går dom att bäställa från finland också för ett riktigt bra pris...
Blomqvist