Full version: Flytta orkidée
soolroos
Jag är nybliven orkidéeägare, en Phalaenopsis, den står i sovrumsfönstret, där solen ligger på från ca kl 10 till ca 15. Jag inbillar mig att det blir för varmt för den att stå i detta solgass coolgleam.gif så varje morgon ställer jag den på ett bord en bit in i rummet - dit solen inte når, men ändå är ljust, och flyttar sen tillbaka den till fönstret på eftermiddagen.
Min fråga är om bomman tar någon skada av att flyttas 2 ggr varje dag ??

Sen har jag en fråga till om en annan sorts orkidée - som jag tyvärr inte minns vad den heter unsure.gif (kan beskriva hur den ser ut om det behövs !) Jag har den iaf stående på tv-bänken där solen aldrig skiner direkt på och det är lite halvmörkt...klarar den att stå där eller behöver den mera ljus ? Kan jag kanske flytta fram den till ljuset ibland ? Den passar nämligen utmärkt att stå där - rent estetiskt sett, så därför vill jag gärna att den ska kunna stå kvar, åtminstone ibland rolleyes.gif
soolroos
Ingen som kan hjälpa mig med dessa frågor ? eller är jag i fel forum, som nybörjare här så har jag kanske gått vilse ?! unsure.gif
c.fred
Min erfarenhet av orkidéer är att de inte vill stå i förmycket sol. Mina står i fönster där de får mycket ljus men inte i direkt sol någon gång på dagen. När de blommat över ställer jag ner dem i källarfönstret, fortfarande ljus men där är det svalt. Efter någon månad brukar det komma ny knoppar.
Här hittar du allt om orkidéer:
http://www.neovita.com/orkideer/no.cgi
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon