e_sedell
28-06-2003, 10:46
Jag har tagit reda på dåliga (för små, obefruktade) tomater från jobbet. Nu tänkte jag göra tomatkross av dem, det kan man ju tjäna lie på... Hur ska man göra? Är det bara att koka dem i lite vatten och salt?
Doppa tomaterna i kokande vatten, gör ett snitt i skalet och dra av det. Mixa, eller hacka, mosa och frys in. Går bra i istärningslåda, lossa när det frusit och förvara i burk eller plastpåse. Krydda kan du göra sedan när du skall använda "krosset". Av gröna tomater kan du göra marmelad eller chutney. Har inget recept, men det hittar du säkert på nätet.
Skivade tomater kan bredas ut på bakplåtspapper och torkas i ugnen (50 grader med lite öppen lucka, hellst varmluftsugn).
e_sedell
02-07-2003, 18:11
Okej, varmlufts ungn har vi tyvärr inte. Tomaterna har inget eller väldigt litet kärnhus så då blir de väll inte så bra att torka. De är i övrigt inte större än körsbär. Jag tror jag testar tomat krosset. Det låter smidigt också...
Susanna
05-07-2003, 20:17
Jag torkade stora mängder tomater förra året och då skulle man ta bort kärnhuset eftersom det inte blir så bra när man torkar tomaten. Är ju mest frön och vätska. Hade inte heller någon varmluftsugn men det gick bra ändå, tog dock lite tid, drygt 6 timmar! De torkade tomaterna har jag förvarat i en glasburk i rumstemperatur och de går fortfarande att använda, drygt ett år efter att jag torkade dem! Använder dem i matlagning och som pålägg på macka. Jättegott!
Mvh
Susanna
e_sedell
06-07-2003, 13:11
okej, jag testar nog båda delarna. Vi använder inte så mycket torkade tomater, men det är nog inte svårt att hitta användningsområden...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.