Full version: Physalis
LenaMarie
Jag har köpt en Physalisplanta som är nästan 1 meter hög nu, den är full av "bärmaterial" och ser ut att trivas. Är det något speciellt jag behöver göra med den confused.gif eller är det bara att vattna den som jag hitills gjort, ingen beskärning eller så
rosita
Du behöver inte göra något mer än att vattna och ge lite gödning då och då. Hur stor kruka har du den i? Den behöver stoooor kruka, för den växer och får stort rotsystem. Min fick en 20-liters hink första året, 2006, och i år tänker jag sätta den i minst 40-liters.
LenaMarie
CITAT (rosita @ 11-06-2007, 19:26) *
Du behöver inte göra något mer än att vattna och ge lite gödning då och då. Hur stor kruka har du den i? Den behöver stoooor kruka, för den växer och får stort rotsystem. Min fick en 20-liters hink första året, 2006, och i år tänker jag sätta den i minst 40-liters.

Hoppsan, då får jag allt ut och plantera om slap.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Är det den mindre Physalisarten gyllenbär så räcker en 10-15 liters kruka.
MariaS
I början planterade jag mina Physisar direkt i bädden. Visst bildade de rotsystem, men jag fick ingen frukt heller. Året efter planterade jag i en 5liters kruka och vattnade som tomatplanta och kunde skörda så det räckte till både sylt och marmelad. Numera ser jag till att ta stickling varje kvartal dessutom, så jag kan skörda året runt (Tillskottsljus på vintern) men större kruka än 5 liter, det får de aldrig mer.
Jonas70
Verkligen motstående uppgifter här. Är ju inte så man blir klokare i hur man ska odla sina physalis och gyllenbär.
MariaS
Okej. Jag har altså Physalis peruviana även kallad kapkrusbär. Erfarenhet 6 års odling. Samma moderplanta de sista två åren.
Var det till hjälp?
rosita
Och min tog jag frön från en ICA-physalis och satte. Jag fick massor av frukt förra året, ända fram till december. Nu vill den ha ca 10 liter vatten/dag eftersom det bara är rötter i krukan och ingen jord. Det sitter mycket frukt och massor av blommor på den.
Jonas70
Låter som om du skulle behöva plantera om i en större hink!
ABCiV
Kan vi lyfta fram den här frågan igen...?!
Vad är era erfarenheter med att odla Physalis peruviana?
Krukstorlekar/Gödsling/Övervintring etc...

Har 16 st. små plantor som jag gärna vill lyckas med :-).
inglan
Hej!
Intressant att läsa, den här tråden hade jag missat när den skrevs. Jag har tagit frön från physalis köpta i affären, vet inte vilken sort det är. Men förrförra året när jag hade några i krukor på altan (kanske drygt 5 liters) så fick jag plantor på drygt en meter och rätt mycket frukt.
Förra året när jag hade fått växthus satte jag dem i jordbädden och de blev nästan 3 meter höga men hann aldrig få frukt innan frosten tog dem sad.gif .
Så efter att ha läst den här tråden så får det nog bli krukor igen, ska testa både på altan och i växthuset. Tänker att ju mer rötterna har att breda ut sig i ju större blir plantan, eventuellt på bekostnad av frukt då kanske!?
Ska testa att ta sticklingar också, snabbare plantor ju! smile.gif
Övervintrade första året jag hade men fick en massa vita flygare på dem så plantan åkte på komposten när jag skördat det sista.
Hälsningar Inglan

tessan1
Jag har oxå odlat i några år och vad jag kan avläsa från mina plantor är att när jag har haft dem i växthuset har de bara blivit stoa och obetydligt med frukt och dessutom ohyra! När de stått ute i soligt läge så har jag fått massor med frukt att skörda ända fram till jul efter intagning och sedan i februari någon gång så skär jag ned de till ca.30 cm och kör igång dem igen frammåt våren.
Blackelvira
Jag satte min planta i bädd igår och om jag fattar er rätt så är det bättre att ha den i en kruka.Ska jag ta upp den igen och sätta den i krukan (5 liter) eller ha den i bädden? Vill ju att den ska få frukt. Oj oj det är knepigt att odla.
ABCiV
Jag har många plantor och ska testa mig fram i år, detta är hittills omplanterat och alla står ännu kvar i växthuset, blommor har jag massor på plantorna!

1 st. i 14 liter kruka (IKEAS papperskorg) i växthuset
1 st. i ca 25 liter fyrkantig odlingslåda - ska flyttas utomhus när temp. är pålitlig
1 st. i 20 liters hink - utomhus på altanen i skyddat läge (när temp är pålitlig)
1 st. på friland (när temp. är pålitlig)

Eftersom jag sålt en del så har jag inte 16 plantor längre, men en hel del fler varianter ska jag hitta på. Hjälp mig gärna med alternativ!

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon