|
catlady
12-06-2007, 14:27
Fick en förfrågan om lite nyare bilder av trädgården alldeles nyligen - så idag grep jag kameran och gav mig ut, och här följer resultatet: Utanför ytterdörren har jag samlat alla utspridda ätbara saker jag funnit och grävt upp, tillsammans med en massa annat. Citronmeliss, timjan, dragon, oregano, gräslök, jordgubbar, två sorters chili, hibiskus, oliv, ballongblomma, rosor etc. Till hösten börjar schaktningen bakom huset så att jag kan börja anlägga min renässans-örtagård... [attachment=3923:IMG_1434.jpg]
På en av odlinglotterna där det inte fanns något mer än jord och halvuppätna övervintrade rotfrukter bestämde jag mig för att odla mer gräsmatta... More like gurkört- och tistelmatta! Men jag tycker gurkört är fint så jag lät det vara och slängde ut lite sommarblomsblandning. Förhoppningsvis blir det en vacker äng istället. [attachment=3924:IMG_1435.jpg]
Ungefär en åttondel av växthuset är alltså färdigt nu. Här har jag lite ätbart som tomat, gurka, bönor, paprika, kalebass, basilika, och lite blandat medelhavs- och exotiskt som mango, avokado, små citrusar, känguruäpplen, korallbär, fikon på tillväxt. Snart börjar stenläggningen och då ska jag få min efterlängtade arbetsplats i ena delen! Jag kalkade växthuset och det skyddar de lite känsligare sakerna, men tycker inte att det gör så stor skillnad för värmen. [attachment=3925:IMG_1437.jpg] [attachment=3926:IMG_1445.jpg]
Så roligt att se hur det artar sig. Där finns gott om utrymme att odla ser jag. Den svarta hyllan på första bilden är jättefin........vill ha
catlady
12-06-2007, 14:54
Den hyllan hittade jag på Rusta för 99 kr! Ett riktigt fynd tyckte jag.
Vad spännande att få se! Men hur hinner du med? Ni har väl inte ens flyttat dit än??? Jag PM:ar dig....
CITAT (catlady @ 12-06-2007, 15:54)  Den hyllan hittade jag på Rusta för 99 kr! Ett riktigt fynd tyckte jag. Åh tack för svaret ---- Rusta nästa
oh ja den hyllan var fin,, rusta nästa här med,, har en gammal liknande hylla som jag köpte på Ellos för längesedan, och har velat ha en till i den stilen,, kul och se dit växthus Catlady,, de är så spännande och inspirerande med ett så stort hus. mitt är uppe nu och jag har slängt in hinkar med tomater,, och det är kul,,mysigt helt underbart med växthus kolla min mans hemsida www.kungjonas.net där ligger lite bilder på vårt växthus tillkomst.. där ska snart ligga lite blommor ifrån mej ,,men de har varit för fint väder för jag skulle orka sitta med det. fortsätt dela med er av era trädgårdar och växthus mm, de e kul med vänlig hälsning Jakob
catlady
12-06-2007, 19:09
Jakob: Det ser så snabbt och lätt ut i en bildserie, men jag förstår att det tog mycket jobb. När det väl är färdigt fylls det säkert vrålsnabbt med växter när man gått så länge och väntat och planerat. Jag hade turen att ha ett växthus färdigt på tomten jag köpte, men jag kommer ha svårt att fylla det!
Alexander-VG-zon3
12-06-2007, 19:26
åhh är lite avis av växthuset ,, det ser ut att gå bra där hoppas vi får se fler bilder av allt sen när du bygger/skapar upp mer
Christina i Småland
12-06-2007, 21:08
Hej Catlady! Kul att se att du kommit igång så bra i ditt jätteväxthus. Hyllan var verkligen fin, det kanske blir Rusta snart för mej också. Det måste va roligt att ha en ny/gammal trädgård att göra i ordning. Jag har insett att jag måste gräva nya land, har massor av plantor som inte kommit ner i jorden än, har ändå gett bort en hel del. Man kan väl inte slänga växter eller..?? Är det fler än jag som har såna bekymmer? //Christina
Snöflinga
12-06-2007, 21:32
Åh, såååå fint det blir i växthuset  Tänker du ha växter i hela eller blir någon del typ "lusthus" med sittgrupp
catlady
13-06-2007, 21:16
Jo, det blir en ordentlig fikahörna med plats för höstfester, och med en trädgårdsgunga/hammock eller någon mysig soffa är det tänkt.
Såååå mysigt Jag som knappt får plats med en lite vikstol i mitt växthus. Lycka till med trädgård och växthus
annelito
13-06-2007, 21:24
Det är lika inspirerande att se andras bilder på det dom odlar! Tack för visningen! Snygga växthus och ordning och reda vid pallkragarna! Snyggt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|