Full version: Saint Paulia
Sidor: 1, 2
idipidi
CITAT (mollys_matte @ 04-05-2008, 22:35) *
men visst är vissa "ica-sorter" också namnsoreter, bara det att de inte är märkta?
Jag har en mängd oliak omärkta, vissa har jag listat ut namn till (tror jag)
Andra hoppas jag kunna få hjälp med rolleyes.gif
Fast just nu har jag inte många som blommar men snart så...

Nej, tyvärr stämmer det inte. Du kan aldrig sätta ett namn på en sort som kommer till dig som onamnad. Möjligen om det är en väldigt unik sort, alltså med väldigt särpräglat utseende, men inte annars. Det finns tiotusentals olika sorter och många är väldigt lika. De man köper i butik har dessutom ofta inga andra namn än blå, vit o.s.v.
idipidi
CITAT (Chivvie @ 27-06-2008, 20:57) *
Dum fråga:

Köpte lite blad på tradera och satte dem. Nu har jag förstått att man ska sätta dem
1. Lite snett.
2. Med bladkanten alldeles nere vid jorden.

Jag visste inte detta, så de sitter lite hur som helst. Att de inte sitter snett, är inte så mycket att göra åt, de har suttit ett par veckor nu. Men de som inte har jord jämns med bladets nederkant, kan jag fylla upp med jord? Det har inte kommit några småttingar än.

Det kommer säkert gå utmärkt ändå. Fyll inte på med jord. Ju djupare snittytan sitter i jorden, desto längre väg har småplantorna att ta sig upp och desto längre tid tar det alltså.
Chivvie
CITAT (idipidi @ 30-06-2008, 14:04) *
Det kommer säkert gå utmärkt ändå. Fyll inte på med jord. Ju djupare snittytan sitter i jorden, desto längre väg har småplantorna att ta sig upp och desto längre tid tar det alltså.

Tack. Då fortsätter jag att kolla dem varje dag och hålla dem lagom fuktiga och hoppas att småttingarna kommer snart.
nykomling
jag har bara 1. men mycket fin[attachment=60611:nj.jpg]
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon