Full version: Saint Paulia
Sidor: 1, 2
Fenja
Visst var vi flera stycken som var intresserade av Saint Paulia? Minns att det fanns en tråd innan men jag orkar inte leta reda på den nu. Mina stp blommar jättefint nu och finns det någon som vill byta lite blad så har jag blandannat de som finns i mitt album:
Mina Saint Paulior
Alla som har blommande saint paulior kan väl visa den här så får vi en härlig bildtråd?

Mvh
Fenja
bea
Jag har endast 2 ynka St Paulia:

Eder's Rosebud Trail
Blueberry Mint

Om någon är intresserad av byte så skulle jag kunna utöka min samling.
Ska försöka komplettera med bilder oxå.
Fenja
Ja tack! Jag byter gärna med dig, min Blueberry Mint dog i vintras och är det denna du menar, Edee's Rosebud Trail så är jag intresserad av den med!! Vad vill du ha?
Mvh
Fenja
Azola
woow ...så många och så otroligt fina!!
Har alltid ett par i mitt köskfönster som snällt blommar varje år.
Chimeran har jag aldrig sett ...woow igen! rolleyes.gif
Fenja
*skickar upp*
guntil3
[attachment=4328:IMG_3076.jpg][attachment=4327:Image00003.jpg][attachment=4326:

Hej Här är några av mina skönheter. Jag har alldeles för många, runt 30 st. men jag älskar dem alla. :0)
Gunilla
Fenja
Ingen som har lust att byta lite blad? wink.gif
Mvh
Fenja
Tosan
Skulle gärna byta men har liksom inget att byta bort... Har bara såna där vanliga blålila, och såna har du väl redan? Såvida du inte är på jakt efter nåt annat du vill byta med så...
tina1704
Jag har flera olika sorters Paulor men fråga mig inte vad de heter för jag bara vet hur de ser ut när de blommar .Har även massor av bl.a boll kaktusar som jag som regel får att blomma.Har en Nattens drottning som har 2 stora blommor eller åtminstone slår den andra ut i natt.Den första har just slagit igen sin prakt. Flera röda bladkaktus och en med vackert lila blommor . Står i full blom nu i uterummet. Har en gul bladkaktus som blommar som en drottning. Undrar vad den heter . Fick skott när jag var i Västervik för nåt år sen.
Fenja
Tosan vad har du som du kan byta med? Finns säkert något vi kan byta!

Tina kan du fota de som blommar så kan vi säkert byta om du har sådana jag inte har! Eller om du är bra på att beskriva dem?
Mvh
Fenja
Tosan
CITAT (Fenja @ 25-06-2007, 09:10) *
Tosan vad har du som du kan byta med? Finns säkert något vi kan byta!

Tina kan du fota de som blommar så kan vi säkert byta om du har sådana jag inte har! Eller om du är bra på att beskriva dem?
Mvh
Fenja

Vet inte riktigt vad jag kan ha som skulle kunna intressera. Krukväxter har jag dålig koll på om de klarar att skickas och så. Men kanske några frön till hösten? Har bla mauretansk malva i rabatten, och en stor ljusblå vallmo. Men du kan ju fundera på om det är nåt särskilt du vill ha och säga till, kan ju ha det med lite tur.

Malvan
[attachment=4411:S3400054__Medium_.JPG]
Fenja
Jag skulle behöva några ampelväxter att ha inomhus om du har något sådant. Ampelliljor har jag redan...
Mvh
Fenja
Tosan
Det har jag åxå dåligt om tyvärr, bara ampelliljorna som vill bo hos mig... crying.gif
pialotta
Så bra! kanske ni kan lära mig lite om hur SPn skall skötas; jag har en som har underbara blad och jättesöta blåa blommor. Förr var det bara massvis med blad i krukan men så har den fått vatten regelbundet ett tag nu och vips! så kommer det blommor också. jag blir så förvånad!!

[attachment=4479:picasso_sp_liten.jpg]

[attachment=4480:sp_picasso_liten.jpg]

Tog bilder nyss, med blixt, blev kanske inte lyckat, men ni kan nog se hur fin den är! Färgerna stämmer.
Jag byter gärna med någon om jag bara får lära mig hur man gör, vilket blad skall man knipsa? (det finns massor med blad...)

Fenja, vill du byta?
Tina1704? Vad är en kaktusboll?
flirting.gif
Fenja
Jaaaaaaaa tack, Pialotta!! Kolla i mitt album "Paradiset" där finns en del av mina blommande Paulior så kanske du hittar något du vill ha. Pma mig i så fall, så sköter vi resten "privat".

Hmmm Tosan, svårt att veta vad jag ska föreslå... kan du inte lista dina krukväxter som du kan ta skott av?

Mvh
Fenja
Tosan
Hmm, ska försöka, om jag kan komma på vad de heter...
Jag har klivia (stavning) i massor,
svärmorsrosett
silverkalla
benjaminfikus (tror jag) både helgrön och grönvit
Hoya carnosa
Hoya multiflora
Sparris (?) sån där som ser ut som fingrar...

Som sagt, inget spännande. Och jag har ingen aning om hur bra de klarar frakt.
Och känn dig inte tvingad att välja nåt, jag kan stjäla blad av nån annan annars, har bara inte tänkt på att man kan göra det.
Men förresten, hur gör man? Tar man bara ett blad och delar och sätter ner i jord, eller är det nån annan hemlighet bakom?
Fenja
Tosan, jag kan skicka några blad i olika blomfärger om du står för portot? Låt bladen stå i en äggkopp eller liknande och vätska upp sig efter transporten över natten. Sedan planterar du dem i jord, sticker ner bladskaftet så att bladet är precis i jordkanten. Vattna igenom ordentligt men låt torka upp mellan varven. Plastpåse med hål hjälper bladen att hålla fukten, men ta av den en stund och lufta varje dag annars kan det mögla. Efter 4-8 veckor bör det titta fram en liten babyplanta!
Mvh
Fenja
Tosan
Åh var det så enkelt smile.gif
Självklart står jag portot om du vill skicka upp!
Ge mig bara kontonr och hur mycket du vill ha.
Fenja
Tack till er som pm:at mig! Jag har fått tag på en massa trevliga blad som jag inte hade, jättekul! biggrin.gif
Mvh
Fenja
Ebba961
Hej!!

Är det någon som vet var jag får tag på namnet till mina saint paulior....har ganska många, men inga namn.

Skickade efter från Holland för några år sen..det var mest chimeror, de var märkta med namn...många dog i samband med att jag flyttade..trist.

Hälsningar Ingalill
Fenja
Här hittar du en massa bilder, liksom här och här. Det enda trista med chimerorna är att de inte blir färgäkta vid bladförökning, de kan endast förökas via småplantor, annars är de väldigt vackra!
Mvh
Fenja
Fenja
Några till blomvilliga!!

A'Johns Spinning Bell

Någon som kan namnet på denna skönhet?

Inte världens bästa bild, det slåt inte ut mer än så, vad kan det vara?

Optimara Alabama

Pandora

Sketch Me

Mvh
Fenja
Farmor
Idag har jag fått plocka bort alla mina vackra blommor och knoppar. Mina paulior har drabbats av Amerikanska trips. fear.gif Jag får skylla mig själv för jag har slarvat med att hålla nya plantor i karantän tillräckligt länge. slap.gif

När jag upptäckte dom pyttesmå vita strecken som rörde på sig ringde jag genast min mentor. help.gif Vad hon inte vet om saintpaulior är inte värt att veta, hon kan allt. idea.gif Och hennes råd var hårt, men nödvändigt. Bort med alla blommor och knoppar och på med Provado och sedan inga blommor på 3 månader.

Men sa jag då, om 3 månader är det höst och mörkt och inga blommor brukar titta fram hos mig den mörka tiden på året. sad.gif Det finns ingen pardon, det är bara och lyda och det har jag gjort nu. Det är ganska färglöst i mina fönster, men en del plantor har ju väldigt vackra blad. biggrin.gif

Nästa gång jag kommer hem med blad och småplantor ska jag sätta dom i plastpåsar i minst 6 veckor, så det så. Här ska inga blommor gå till spillo i fortsättningen om jag får bestämma. Ha! tongue.gif
pialotta
å hu det lät inge kul!
Du får glädjas åt blomfägringen utomhus i sommar då.
wink.gif
Fenja
Åh vad tråkigt Farmor! Hoppas att de repar sig snabbt.
Mvh
Fenja
Fenja
Puttar upp den här tråden igen och hoppas att någon mer vill byta blad? biggrin.gif
Mvh
Fenja
aldo
CITAT (Fenja @ 11-07-2007, 20:38) *
Puttar upp den här tråden igen och hoppas att någon mer vill byta blad? biggrin.gif
Mvh
Fenja

Vill du byta till dig av 'Sweet Amy Sue ' så hör av dig ;-) min enda St P. just nu .
Fenja
JA tack Aldo, det vill jag gärna, mitt blad av den avled innan den fått rötter! Du kan väl kolla om det finns något i tråden som du vill ha av mig och pma mig så byter vi adress och så!
Mvh
Fenja
Patrik, Lkpg
Hej, jag har tyvärr bara två sorter ännu som jag dessutom inte vet namnen på, men jag byter gärna om någon vill. Dessutom tar jag tacksamt emot förslag på vad mina kan heta. Jag har försökt gå igenom de stora albumen med bilder, men kommer bara igenom några bokstäver innan det känns som ett hopplöst företag... dunno.gif

Vad är chansen att man har en 'ren' namnad sort, finns det mycket korsningar därute? Den ljusblå är köpt onamnad i någon blomsteraffär för några år sedan.

[attachment=5242:2007_StPaulia1b.JPG][attachment=5243:2007_StPaulia2b.JPG]
Fenja
Jag byter gärna till mig av den första Patrik! Du kan väl titta lite i mitt album på vad jag har och pma mig din adress om du hittar något du vill ha. Undrar om din blå enkla kanske kan vara en Blue Beaty?
Mvh
Fenja
Gertie
Fenja.
Vad är det för en som du har sist i ditt album (nr 29)???

CITAT (bea @ 12-06-2007, 21:03) *
Jag har endast 2 ynka St Paulia:

Eder's Rosebud Trail
Blueberry Mint

Om någon är intresserad av byte så skulle jag kunna utöka min samling.
Ska försöka komplettera med bilder oxå.

Jag byter gärna till mig båda dina.
Är här något du är intresserad av:
Blue Jeans Baby
Dib´s Swiss Geneva
Emerald Love
Hawaiian Pearl
Pandora
Scandal
Sketch Mee

CITAT (pialotta @ 25-06-2007, 22:30) *
Så bra! kanske ni kan lära mig lite om hur SPn skall skötas; jag har en som har underbara blad och jättesöta blåa blommor. Förr var det bara massvis med blad i krukan men så har den fått vatten regelbundet ett tag nu och vips! så kommer det blommor också. jag blir så förvånad!!

[attachment=4479:picasso_sp_liten.jpg]

[attachment=4480:sp_picasso_liten.jpg]

Tog bilder nyss, med blixt, blev kanske inte lyckat, men ni kan nog se hur fin den är! Färgerna stämmer.
Jag byter gärna med någon om jag bara får lära mig hur man gör, vilket blad skall man knipsa? (det finns massor med blad...)

Fenja, vill du byta?
Tina1704? Vad är en kaktusboll?
flirting.gif

Jag vill gärna ha blad av din skönhet.
Vill du ha något av det jag har?

Blue Jeans Baby
Dib´s Swiss Geneva
Emerald Love
Hawaiian Pearl
Pandora
Scandal
Sketch Mee
Gertie
CITAT (Tosan @ 26-06-2007, 00:01) *
Hmm, ska försöka, om jag kan komma på vad de heter...

Sparris (?) sån där som ser ut som fingrar...

Menar du kanske Asblomma?
Isf byter jag gärna mot SP-blad.
Fenja
Gertie, jag har inte en aning om vad det är... har frågat runt lite överallt men ingen verkar känna igen den. Vill du ha blad av den? I så fall kan jag skicka det med numera rotade pellisar till dig som jag lovade för ett tag sedan? Har du Törnrosas kjortel och känguruäpple?

Blue Jeans Baby
Hawaiian Pearl
Är av intresse om du har över av dem?

Mvh
Fenja
Gertie
CITAT (Fenja @ 17-07-2007, 14:28) *
Gertie, jag har inte en aning om vad det är... har frågat runt lite överallt men ingen verkar känna igen den. Vill du ha blad av den? I så fall kan jag skicka det med numera rotade pellisar till dig som jag lovade för ett tag sedan? Har du Törnrosas kjortel och känguruäpple?

Blue Jeans Baby
Hawaiian Pearl
Är av intresse om du har över av dem?

Mvh
Fenja

Ja tack. Vill gärna ha blad av den okända.
Känguruäpple har jag, men inte Törnrosas kjortel.

Jag har fler blad av Blue Jeans Baby och Hawaiian Pearl.
Vad kan du mer tänka dig?
Fenja
Tack Gertie det blir bra så, vi får säkert skäl att återkomma till varandra wink.gif
Mvh
Fenja
Gertie
CITAT (aldo @ 12-07-2007, 23:22) *
Vill du byta till dig av 'Sweet Amy Sue ' så hör av dig ;-) min enda St P. just nu .

Har du lust att byta med några av mina?

Blue Jeans Baby
Dib´s Swiss Geneva
Emerald Love
Ionantha
Pandora
Scandal
Sketch Mee

Har också små sticklingar av Plectranthus ernstii.

Såg i en annan tråd att du har Chiritor.
Vill du byta bort något blad av dem också?
Fenja
Väcker upp denna tråd igen och undrar om det finns någon som vill byta blad eller plantor? biggrin.gif
Mvh
Fenja
aldo
Jag har Sinningia 'Mother of pearl' -en större och en mindre knöl .Den större är på G att blomma snart .

Fenja
Åh, så himla söt, jag googlade den! Byta, sälja eller?
Mvh
Fenja
aldo
Kolla PM ,fenja flirting.gif
Fenja
Tack Aldo! Det är något lurt här på odla som gör att mitt xp hänger sig när jag ska svara på pm eller göra nya inlägg, så jag kan inte göra det. Snälla pma mig din mail så svarar jag via den! Jag har en massa fina småplantor av saintpaulior nu wink.gif
Mvh
Fenja
aldo
Fixat rolleyes.gif

Skickat PM ....2 st. giggle.gif
Anneth
Vilka fina Saintpaulior ni har.
Jag har än så länge bara två stycken Saintpaulior och dom är båda två köpta på ICA smile.gif

Fenja
Jag har kanske ett drygt 50-tal namnsorter som jag köpt eller bytt till mig. Är någon intresserad så ska jag gärna lista dem, men jag vill byta mot andra namnsorter!
Mvh
Fenja
Anneth
Så du vill inte ha sticklingar från ett par vanliga onamnade ICA-sorter. giggle.gif
Fenja
Egentligen vill jag ha alla Anneth, men det är ju alltid det där med plats som blir avgörande tillslut wink.gif Är du intresserad av några namnade sorter så kan jag skicka i alla fall mot portot? Men jag är för lat för att göra en lista just nu... du kan väl berätta vilka du är intresserad av eller vilka färger eller så?
Mvh
Fenja
Anneth
Jag har ju en liten önskelista men den kan vi ta sedan, just nu är jag rätt så fattig men jag återkommer om ett par veckor,(=löning). =)
Fenja
Gör så! biggrin.gif
Mvh
Fenja
mollys_matte
men visst är vissa "ica-sorter" också namnsoreter, bara det att de inte är märkta?
Jag har en mängd oliak omärkta, vissa har jag listat ut namn till (tror jag)
Andra hoppas jag kunna få hjälp med rolleyes.gif
Fast just nu har jag inte många som blommar men snart så...
Chivvie
Dum fråga:

Köpte lite blad på tradera och satte dem. Nu har jag förstått att man ska sätta dem
1. Lite snett.
2. Med bladkanten alldeles nere vid jorden.

Jag visste inte detta, så de sitter lite hur som helst. Att de inte sitter snett, är inte så mycket att göra åt, de har suttit ett par veckor nu. Men de som inte har jord jämns med bladets nederkant, kan jag fylla upp med jord? Det har inte kommit några småttingar än.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon