|
CITAT (anna_rispan @ 16-08-2007, 10:34)  Betty du får lära maken att sitta och kissa då då. Det ska tydligen tömma blåsan bättre. Jag vet, jag har försökt - men det verkar vara omöjligt att "lära den här gamla hunden att sitta". Förresten...  Om jag hänger upp en såpass stor kristallkrona så att han inte ryms att stå så blir han ju tvungen att sätta sig... hmmm...
anna_rispan
16-08-2007, 09:58
CITAT (Betty @ 16-08-2007, 10:53)  Jag vet, jag har försökt - men det verkar vara omöjligt att "lära den här gamla hunden att sitta". Förresten...  Om jag hänger upp en såpass stor kristallkrona så att han inte ryms att stå så blir han ju tvungen att sätta sig... hmmm... Hehe, där har du det!!
Oj vilken kul tråd deta är.
Ser fram emot Nethas kungliga tron och Annelitos utedass.......vad det blir för utseende blir spännande att se.
titti49zon6
16-08-2007, 10:36
Härlig tråd detta Netha, såg du att jag vinkade när du passerde på väg till Happis Du skulle ha gått in på Frasses och sett deras toaletter med kristalllampetter och plafonder i kristall, i taket på Hamburgerrestaurangen hänger flera stora kristallkronor, den ligger mitt emot Rusta i Haparanda Lycka till med renoveringen önskar jag alla som tagit efter Bettys fina idé
CITAT (titti49zon6 @ 16-08-2007, 11:36)  Du skulle ha gått in på Frasses och sett deras toaletter med kristalllampetter och plafonder i kristall, i taket på Hamburgerrestaurangen hänger flera stora kristallkronor, den ligger mitt emot Rusta i Haparanda Vad säger du, skojjar du??!!!  Dit bara måste jag åka och kolla nästa gång vi åker till IKEA! Synd bara att jag inte kände till det tidigare för vi var en vända till IKEA i juli. (Var ligger Rusta i Haparanda, nära eller långt ifrån IKEA?)
titti49zon6
16-08-2007, 13:09
Rusta ligger till hö när du kommer till den första rondellen i Haparanda och Frasses Hamburgerbar ligger mitt emot Det känns oerhört lyxigt att käka hamburgare och att uppsöka toaletten där
CITAT (titti49zon6 @ 16-08-2007, 11:36)  Härlig tråd detta Netha, såg du att jag vinkade när du passerde på väg till Happis Du skulle ha gått in på Frasses och sett deras toaletter med kristalllampetter och plafonder i kristall, i taket på Hamburgerrestaurangen hänger flera stora kristallkronor, den ligger mitt emot Rusta i Haparanda Lycka till med renoveringen önskar jag alla som tagit efter Bettys fina idé Jag satt och spanade efter dig, men såg inte.  Kanske berodde på att vi åkte med dotter och svärson i deras bil... satt i baksätet. Dotter var in på Frasses toa (mittemot Rusta)... hon minns vanlig takplafond och inga lampetter, men visst såg jag alla kristallkronor i taket i den stora lokalen. Hade lust att gå in där, men tyvärr räckte orken inte till. Inte hittade vi heller någon kabelavskalare... det var en sån vi for dit för.  Detta var tredje resan till IKEA Haparanda i sommar... den första tog vi övernattning på hotell och fortsatte sedan genom Tornedalen och gjorde besök i min födelseby och i min skola där jag gått i 6 år och pappa var vaktmästare i och där jag lärde mig spela på orgel. Idag har jag mest vilat... det tar på krafterna att åka dryga sjuttio mil och också shoppa... på en enda dag.
annelito
08-09-2007, 12:00
Bilder kommer på hur mitt utedass blev, snart! Grejen är den att min dator blev stulen på Posten (av alla ställen, jag skickade min dator till ett företag i Sthlm som reparerar Apple-datorer och dom fixade moderkortet och skickade tillbaka min dator...haken var bara att någon anställd på Posten norpade min dator=borta är alla mina bilder i juni och det handlar om hundratals foton eftersom jag fotar dagligen! :-( . så nu har jag tagit lån och köpt en ny och ska precis börja sortera juli- och augustibilderna så bilder på utedasset kommer!) och min nya dator hämtade jag igår så det tar lite tid att pyssla ordning med allt. Men jag är nöjd med resultatet av utedasset och roligt att så många tipsat varandra om sina idéer i den här tråden! :-) Nu är jag förresten tillbaka på jobbet oxå efter en 5-veckors-semester och har dessutom flyttat in till stan/lgh igen efter en underbar sommar i sommarhuset! Åh, det är precis så där på landet man ska bo för att må bra! I alla fall gäller det mig.
Nämen grymma öde. Har du förlorat din dator. Det mesta går ju ersätta....men foton.....aj aj. Om det är en begagnad dator så får du väl inte ut så mycket för den. De räknar ju ner värdet rejält. Klart man gör en förlust bara för att det fins en del med långa fingrar.
Härligt att din första sommar i huset blev bra. Tänk vad du nu ska planera och fundera hela vintern över kommande projekt.
Ser fram mot bilder från dig.
annelito
08-09-2007, 14:27
CITAT (Alba @ 08-09-2007, 14:11)  Nämen grymma öde. Har du förlorat din dator. Det mesta går ju ersätta....men foton.....aj aj. Om det är en begagnad dator så får du väl inte ut så mycket för den. De räknar ju ner värdet rejält. Klart man gör en förlust bara för att det fins en del med långa fingrar.
Härligt att din första sommar i huset blev bra. Tänk vad du nu ska planera och fundera hela vintern över kommande projekt.
Ser fram mot bilder från dig. Jo, jag fick ersättning från Posten, köpte datorn för 17.200 kr för snart tre år sen, fick 10.800 kr från Posten. Vilket många tycker är bra. Men för mig känns det surt eftersom datorn var av en modell som inte går att få tag på längre och dessutom måste jag ta lån för att kunna köpa mig en ny=skuldsatt i några år framöver. :-( Jag har redan dykt ner i Runåbergs frökataloger och skrivit upp frön i en önskelista! Och så ska jag rita lite skisser på en bättre planerad odlingsyta i kökslandet. I år såddes det frön alldeles för tätt så allt som växte upp knappt fick plats...  Jag tänkte ju att "dom här små fröna kan det väl inte komma upp några stora grejer ur..." och så sådde jag tätt...insåg att det finns en mening med att det på fröpåsarna står avstånd för sådd...nu vet jag att jag SKA följa dom!
Nejmen, fy vad hemskt att bli av med datorn. Man tycker ju att du minst borde ha fått tillbaka inköpssumman, med tanke på att så mycket personlig data (oersättlig) gått förlorad. Förstår varför det varit lite tyst på din sida...
annelito
10-09-2007, 17:24
CITAT (Immix @ 09-09-2007, 09:14)  Nejmen, fy vad hemskt att bli av med datorn. Man tycker ju att du minst borde ha fått tillbaka inköpssumman, med tanke på att så mycket personlig data (oersättlig) gått förlorad. Förstår varför det varit lite tyst på din sida... Ja det är ofattbart att det har hänt! Det som är mest anmärkningsvärt är att sex stycken till råkat ut för exakt samma sak som jag, i juli månad! Deras datorer pajade, dom skickades till LAN-Master i Sthlm som lagade dom och sedan skulle skickas tillbaka till sina ägare...men någon på Posten tyckte att han/hon skulle ha dom istället...att det ens går att genomföra sånt här på Posten utan att larm eller kameror fångar upp något...Posten borde se över sin säkerhet helt enkelt! Sånt här kan ju bara inte hända...eller joo... Men nu har jag en ny dator (som jag fick ta lån för att kunna köpa eftersom ersättningen inte täckte köpet...vilket är surt. Posten gör en stor tabbe som JAG får stå i skuld för i några år framöver...) och snart ska jag nog uppdatera sidan, när som helst (i alla fall i tanken är planen sån).
CITAT (Betty @ 12-06-2007, 23:50)  Tidigare var lilltoan beige och trist som lill-toor så ofta är. Det royalistiska började med att jag hittade den där tjusiga bården i blått och guld... sen sökte jag reda på en tapet som matchade den och sen spann jag vidare på det.  Bilderna är vanliga vykort, alla utom CG's och Silvias bröllopsbild ovanför toastolen. Guldiga ramar har jag ständig spaning på, spegeln är infattad i en vanlig tavelram den med. Försöker nu som sagt bara få tag på en liten kristallkrona eller kristallplafond till taket. CITAT (Netha @ 11-08-2007, 19:42)  Idag har första steget mot Kunglig toa tagits... hittade guldinramad spegel på Ö&B Nu återstår att hitta tapeter, bård och vykort med kungafamiljen...guldiga ramar fanns också på Ö&B. Grunnar på om jag ska beställa hantverkare som gör jobbet... har ju 18.000 kr i bofonden ... att disponera till tapeter, golv och färg. På onsdag åker vi igen till IKEA ( tredje vändan)...kanske hittar jag lampetter där eller i nån annan butik i Hapa. Maken han bara skakar på huvet och fattar ingenting...  ... jag säger.. Betty... och då blir han ännu mer [attachment=6182:Spegel.jpg] Hur går det med toa-renoveringen Netha? Jag har fått tag på en kristallplafond till rimligt pris  (beställde den från Jotex) Kolla! [attachment=7707:kristallplafond.jpg]
CITAT (Betty @ 24-09-2007, 17:41)  Hur går det med toa-renoveringen Netha? Jag har fått tag på en kristallplafond till rimligt pris  (beställde den från Jotex) Kolla! [attachment=7707:kristallplafond.jpg] Sååå fin! Fortfarande på planeringsstadiet... men så småningom. Din toa är nog unik... borde visas för större publik... tycker jag.
Betty: Urläckert! Du borde skicka in bilden till någon inredningstidning eller liknande.
Biggan_
25-09-2007, 10:27
CITAT (Betty @ 24-09-2007, 17:41)  [attachment=7707:kristallplafond.jpg] Det där blev ju väldigt ståndsmässigt Betty! Håller med Pejjan, skitsnyggt!
CITAT (Kathy @ 24-09-2007, 21:26)  Betty: Urläckert! Du borde skicka in bilden till någon inredningstidning eller liknande.  Tack, tack! Fast inte tror jag att nån skulle vara intresserad att skriva om min lilla toa... CITAT (Biggan_ @ 25-09-2007, 11:27)  Det där blev ju väldigt ståndsmässigt Betty! Håller med Pejjan, skitsnyggt!  Tack, tack! Nu har jag samlat på mig lite fler ramar, ska bara fixa fler kort på majestäterna så de får pryda väggarna på mitt lilla sk*thus!
Så snyggt med krstiallplafonden. Jag är säker att Silvia kommer att stanna till hos dig och låna toan om hon passerar.
CITAT (Alba @ 25-09-2007, 16:25)  Så snyggt med krstiallplafonden. Jag är säker att Silvia kommer att stanna till hos dig och låna toan om hon passerar. 
Biggan_
26-09-2007, 09:34
CITAT (Alba @ 25-09-2007, 16:25)  Så snyggt med krstiallplafonden. Jag är säker att Silvia kommer att stanna till hos dig och låna toan om hon passerar.   Kunglig hovleverantör, de du Betty hade väl förgyllt din kungliga toa än mer!
annelito
09-01-2008, 14:58
Dags att uppdatera den här tråden med bilder som jag lovade från mitt "nya" utedass som blev klart under sommaren. Tanken var att få upp ett tyg som skulle hänga snyggt i taket (tänkte fästa det med någon krok i mitten av taket så att det skulle se snyggt ut, men det blev pannkaka!) men det ska nog bort helt o hållet tror jag...om ingen har tips på hur jag ska få upp det på ett snyggt sätt, innertaket sluttar ju dessutom så det är kanske svårt att få det att se bra ut. Här är i alla fall några bilder från det nya dasset, en ganska stor förändring från hur det såg ut från början va?!  Sen är det alltid små detaljer som ska förändras men det får bli till nästkommande sommar. nyttdass1.jpg Tyget i taket ska nog bort om jag inte lyckas lösa upphängningen på något bra sätt... nyttdass2.jpg Lite sned bild men man ser i alla fall hur förändringen ser ut. nyttdass3.jpg Man kan alltid se något genom dörrspringan! nyttdass4.jpg Katten Busen (som tyvärr fick somna in för gott den 28/12-07) spanar ut från dasset. nyttdass5.jpg Utsikten från dasset. Zinkbaljan med vatten fungerar perfekt i ett sådant litet utrymme! Utsikt över gamla äppelträd som inte beskurits på säkert år och dar...
Biggan_
09-01-2008, 15:06
Det blev ju jättefint! Kan du inte häfta fast tyget så det sitter stramare? Väldigt fin färgklick i taket är det ju!
Oh så snyggt det blev.
Om du gör en ram av tunn list så kan du fästa tyget i ramen och sedan spika upp hela ramen i taket. Men jag tycker det var läckert med tyget som hänger ner så där. Påminner lite om orienten.
annelito
09-01-2008, 15:21
CITAT (Alba @ 09-01-2008, 15:17)  Oh så snyggt det blev.
Om du gör en ram av tunn list så kan du fästa tyget i ramen och sedan spika upp hela ramen i taket. Men jag tycker det var läckert med tyget som hänger ner så där. Påminner lite om orienten. Tack! Ja, kanske räcker det att häfta det stramare. Tanken från början, och anledningen till att det hänger ner så mycket, var att fästa en krok i mitten av tyget (i taket) så att det tyget skulle falla lite fint. Och att sedan hänga kanske en ljuslykta eller något från kroken. Men den idén föll. CITAT (Alba @ 09-01-2008, 15:17)  Oh så snyggt det blev.
Om du gör en ram av tunn list så kan du fästa tyget i ramen och sedan spika upp hela ramen i taket. Men jag tycker det var läckert med tyget som hänger ner så där. Påminner lite om orienten. Ja, kanske en träram att fästa tyget i inte är en så dum idé! Bra tips!
Inga från Närke
09-01-2008, 17:35
Väldigt fint utedass. Kan du inte sy små kanaler på tvären som passar typ gardinspiral och göra krokar i trälisten du har i taket och öglor i gardinspiralen, så spänner du upp det och du kan ha lite bågigt också om du har mycket tyg. Då är det lätt att ta bort och tvätta och eventuellt byta mellan några olika. Det kommer ju att vara lite husdjur emellan kanske och det är då lätt att haka ner och skaka av.
annelito
09-01-2008, 21:30
CITAT (Inga från Närke @ 09-01-2008, 17:35)  Kan du inte sy små kanaler på tvären som passar typ gardinspiral och göra krokar i trälisten du har i taket och öglor i gardinspiralen, så spänner du upp det och du kan ha lite bågigt också om du har mycket tyg. Då är det lätt att ta bort och tvätta och eventuellt byta mellan några olika. Det kommer ju att vara lite husdjur emellan kanske och det är då lätt att haka ner och skaka av. Ja det var ju oxå en smart idé och låter dessutom enklare än träram! För det vore trevligt med något uppe i taket för att dölja det tråkiga plåttaket som syns annars, det låter mysigt när det regnar, men är inte speciellt "estetiskt" (i-landsproblem?  ).
CITAT (annelito @ 09-01-2008, 14:58)  .../Här är i alla fall några bilder från det nya dasset, en ganska stor förändring från hur det såg ut från början va?! /...  Jättefräscht!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|