Full version: Rosfunderingar
Hazel
Hej smile.gif
Börjar med att presentera mig. Jag heter Johanna och är sprillans ny på rosenforumet (och på hela odla för den delen) Jag började med rosor för två år sen ungefär. Men i år har jag blivit galen whistling.gif Min första kärlek var en Sofiero av 2005 års modell som tyvärr inte klarade sig förra året. I år har jag som sagt tagit i med hårdhandskarna och köpt på mig en del, bland annat Gråsten (som för närvarande har över 40 knoppar!) och min nya kärlekar Claude Monet och Queen of Sweden. wub.gif

Nu till min undran, I våras fanns det rosor på Netto. Jag och min mor åkt dit för att kolla lite och köpte två stycken (vars en) båda var av sorten goldilokks. En söt gul ros på bilden. Nu har min mors börjat blomma. och den är ungefär så rosa som en ros blir g.gif Min har inte börjat än så vilken färg den har vet jag inte. Men jag drar slutsatsen att hennes inte är en goldilokks iaf. Jag har inte lyckats hitta den här goldilokks på internet, åtminstone inte med två k. Är det någon här som köpte rosor på netto i år? vet att det fanns en rosa ros där med, men vad det hette vet jag inte. Nu håller jag mig till Flora Linnea tongue.gif
kerstin z5-6
Rosor finns ju så oändligt många sorter smile.gif
I början köper man de som blommar -så man ser dem .. eller de med bilder på växten ..

Flora linnea är ju ok -men det finns fler rosfirmor som är bra
tex rosenposten
Rosenposten -här

frakt ca 100 kr oavsett antal rosor

Köp någon fin härdig större ros -så ska du få se vad intresset tar fart:)
Claude Monet är en favvo här med
Välkommen i rosträsket
Goldilocks gissar jag att det ska stavas .. men är det en netto ros -kanske den inte finns i de vanliga listorna över rosor ...
Hälsar K
Hazel
Jo jag har sett goldilocks men tycker inte den verkade passa in på hur den skulle se ut. Men det får man se när den blommar, kan ju va att den har nåt annat namn här. Tror dom kom från tyskland. Jag gillar flora Linnea för jag bor nära så jag kan åka dit och kolla! ett stort plus tycker jag. Har dock kollat lite på rosenposten också.

Jag är verkligen helt frälst nu! har en lista på över 50 stycken jag vill ha whistling.gif men det är ju ingen mening att köpa en väldigt massa på en gång. Bättre att ta lite i taget
AnnammA
----och så kan man passa på när plantskolorna har rea och säljer till halva priset...Tex barrotat(på egen risk, förstås!)slutet av barrotatsäsongen och krukat likaså.(Vissa plantskolor säljer ut sina krukrosor i slutet på blomningssäsongen; engångsblommande i aug och remonterande till hösten.)
Det är så jag har samlat på mig till en viss del. Sedan har jag givetvis också köpt till ordinarie pris, bara för att jag bara MÅSTE ha en viss ros...
Hälsn

AnnA
renate
Välkommen här på forumet Johanna,du har hamnat helt rätt,nämligen bland rostokar. bravo.gif
Goldilock har jag aldrig hört talas om,men jag har mest gammaldags buskrosor.Men komplettera med sk Konsum/ICA rosor som jag har en hel rabatt plus lite som utfyllnad i rabatterna.mest handlar jag på Rosenposten som har mycket att väljar på och bra kvalitet.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon