jesca_j
Nu står man här helt nollställd. Ja, vi är ju då i det läget att vi har en helt tom tomt. Gräsmattan är på G (till veckan sås det) även vissa träd ska planteras. Det är där problemet ligger. Jag vill inte lägga ned en massa tid, pengar och känslor i att plantera träd som man kanske dödar av ren okunskap.
Vi bor alltså i zon 5, tomten är en röjd skog (främst tallar stod här, några stackars lövträd och så gran). Jorden under gräsmattan är inte så mycket jord utan småsten och sand. Tomten är i söderläge. Vi har inga skadedjur här så vi behöver inte oroa oss över älgar, rådjur, harar, mullvadar osv

Jag vill veta hur ska jag göra för att få träden att överleva?
Hur ska träd planteras?
Vad är de vanligaste misstagen nybörjare gör?

De träd/buskar jag först tänkt mig är Salix Fragilis Bullata (Klot/bollpil), Syrén, Hydrangea paniculata 'Grandiflora' (Syrénhortensia), Philadelphus coronarius (Doftschersmin) och Lonicera xylosteoides Clavey's Dwarf (Dvärgtry).
Jag har inte riktigt bestämt mig än men något "hängträd" har jag även tänkt mig. Några förslag på något mindre hängträd?

Ja vad säger ni?
Åsa, mälardalen zon 2
Det vanligaste misstaget man gör är nog att inte skära upp rotsnurret samt ersätta all jord i planteringsgropen med köpt jord.

Man blandar upp den befintliga jorden med ex, kompost eller plantjord, tänk på att jorden sjunker så det gör inget ifall det ser ut som trädet sitter på en kulle. Gräv gropen större än vad rotklumpen är. Vattna regelbundet den första odlingssäsongen samt ha öppen jord runt träden, träd gillar inte att konkurrera med gräsmattor.

Salixen ska du plantera på ett ställe med gott om fukt i jorden Salixar gillar mycket vatten samt undvik att plantera den typen av växt nära vatten eller avloppsledningar.

De andra fungerar bra i väldränerad jord i soligt läge.
Cilla
Bra fråga och bra svar tycker jag. Helt klart är de flesta nyörjarmisstagen att
1. Trädet har sjunkit ned i sin grop, ägaren har inte satt det på en kulle, har grävt för smalt och för djupt och dessutom blandat hela "hålet" med köpejord som sjunker ned. Köpejord eller köpekogödsel ska vara översta lagret, max 30 cm ned i marken, trädet ska ha en vid växtbädd (1,5 meter är bra) och den behöver inte vara så djup.
2. Trädet har fått gräs över sina rötter de första åren.
3. Trädet har bara vattnats sporadiskt, det behöver stödvattning de flrsta tre åren när det är torrt.

Ett fjärde nybörjarmisstag är att man är för ivrig med sekatören. Ibland ser man unga träd som beskurits de första tre åren helt utan kunskap om vad träd behöver. Bättre helt låta bli att beskära.
jesca_j
Tack båda för era svar. Jag har ju insett att det är inte bara att gräva en grop och tjoff ned med trädet och så vatten. Fick ju rysningar när jag insåg att det är hur mycket som helst man ska tänka på. Jag tackar återigen för svaren.

Cilla, du skrev att det inte skulle vara gräs över rötterna, antar att du menar växande gräs. Hur är det med gräsklipp, gör det skada eller nytta på ett nyplanterat träd?
Ja du, beskärning av träden. Det har jag inte tänkt ge mig på förrän jag har lusläst varenda bok och frågat varenda människa om hur man gör.
KURT
CITAT (jesca_j @ 17-06-2007, 19:28) *
Tack båda för era svar. Jag har ju insett att det är inte bara att gräva en grop och tjoff ned med trädet och så vatten. Fick ju rysningar när jag insåg att det är hur mycket som helst man ska tänka på. Jag tackar återigen för svaren.

Cilla, du skrev att det inte skulle vara gräs över rötterna, antar att du menar växande gräs. Hur är det med gräsklipp, gör det skada eller nytta på ett nyplanterat träd?
Ja du, beskärning av träden. Det har jag inte tänkt ge mig på förrän jag har lusläst varenda bok och frågat varenda människa om hur man gör.

Gräsklipp ger gödning, det kan ju vara bra . I alla fall tidigt på säsongen, men man bör inte ge för mycket kväve senare på säsongen. Då får trädet svårare att klara invintringen. Dessutom bör inte gräsklippet ligga kvar under vintern, eftersom sorkar kommer att trivas då.
Cilla
Som tillägg till Kurts svar: Kolla att klippet inte hamnar på stammen eller stambasen, det är mycket frätande där. Annars är gräsklipp helt fantastiskt bra. Hurra för alla som klipper gräsmattor! Blir en guldkälla för gödning, jordtäckning, kompost - och är lätt att bära, finns nära och är helt gratis...
jesca_j
Tack Kurt och Cilla för svaren. Nu är ju frågan om vi får ihop något gräs i år, vi kommer att så nu under midsommarhelgen.
När anses det vara för sen på säsongen för att ge gräsklipp?
Åsa, mälardalen zon 2
Man bör inte ge fleråriga växter gräsklipp efter midsommar brukar man ha som regel eftersom de kan ha svårt att avmogna ifall man ger dem en massa kväve senare på säsongen. (grönsaker och ettåriga växter kan man dock ge gräsklipp hela säsongen)

Hoppas det blir mycket regn i Västerbotten de närmsta veckorna ifall ni ska så gräs, annars blir det nog till att vattna ofta (ytan måste hållas fuktig medans gräset gror, vita fiberdukar kan hjälpa till att hålla kvar fukten.
jesca_j
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 22-06-2007, 11:45) *
Man bör inte ge fleråriga växter gräsklipp efter midsommar brukar man ha som regel eftersom de kan ha svårt att avmogna ifall man ger dem en massa kväve senare på säsongen. (grönsaker och ettåriga växter kan man dock ge gräsklipp hela säsongen)

Hoppas det blir mycket regn i Västerbotten de närmsta veckorna ifall ni ska så gräs, annars blir det nog till att vattna ofta (ytan måste hållas fuktig medans gräset gror, vita fiberdukar kan hjälpa till att hålla kvar fukten.

Ja regn (på nätterna) tackar jag nog bara ja till. Såg att det skulle vara sol/moln samt mulet fram till tisdag och på tisdag regn. Passar oss ypperligt!
Vi ska köpa vita fiberdukar, hörde att de var inte så dyra. Vi är då inställda på att vattna många liter vatten i sommar, hellre det än att få en gräsmatta utan gräs och behöva göra om jobbet.

Okej, så efter midsommar räknas som sent på säsongen. Har ingen koll på vad som räknas som tidigt/sent på säsongen. För mig tycker jag att sommaren har ju knappt börjat. Lite deprimerande dock att det blir bara mörkare och mörkare nu.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon