Full version: Potatisproblem...
stickanp
Har under senare tid haft problem med potatisen. Blasten har till börja med växt hyfsat för att sedan bara vissna ned och jag har fått potatisar stora som 50-öringar…. Eftersom jag har ett sutteränghus och trädgårdslandet ligger nedanför ena slänten har jag funderat på att orsaken kan vara att det tidvis blivit för blött i landet? Har också hört talas om potatisål – kan sånt ställa till med sådana här problem? Eller har jag tidigare kupat jorden för tidigt så att blasten som fått fuktig jord omkring sig ruttnat av den anledningen?

I år är potatislandet rena djungeln… Blasten växer mer än någonsin - den är 1 – 1,1 m hög nu när knoppen börjar komma! Har inte tordas kupa än i år…. Men förresten, kupning är väl enbart till för att potatisarna inte ska komma över jord – och då ligger jag väl knappast i riskzonen…
Synd som sagt att det inte är blasten som man kan dra nytta av - för då skulle skörden blivit riktigt fin i år… *ler*

Någon här som vet varför det inte vill sig med potatisen och varför blasten nu växer så onormalt…
KURT
Är det samma sort du odlar? Olika sorter har olika blast, dessutom är viktigt med rotation så att man inte odlar samma typ av växt (potatisväxter, kålväxter, lökväxter etc) på samma ställe varje år. Oftast när blasten vissnar fort så beror det på bladmögel, men det brukar inte komma förrän i juli. Om man då inte är snabb och tar bort blasten så kan möglet gå ner i jorden och angripa potatisarna. Blir potatisarna små så låter det ju som om det skulle vara dpligt med näring? Även om potatis inte brukar kräva så mycket näring.
stickanp
Kurt, först - tack för ditt svar...

Nej det är två sorter som jag satt, dels någon mörkröd – lila? sättpotatis där blasten nu är 0,9 m dels King Edward, och det är den som nu blivit 1 – 1,1 m hög.

Hade på rätt bra med kompostjord i fjol med samma resultat som tidigare, men det kan ju vara näringsbrist ändå.Men eftersom mina pyttesmå potatisar ändå var fina i skalet så funderar jag på om inte storleken hos potatisen ändåär anhängig detta att blasten vissnade ner så i förtid? Vet också att det är bättre med växelbruk och försöker allt rotera, men dålig på att skriva upp så ibland har det nog ändå kunnat bli potatis på samma ställe ett par-tre år i rad någon gång…

Kanske är det som du är inne på bladmögel som varit mitt problem? Men då ska väl bladen bli vita, eller? Måste till att kolla riktigt ordentligt i år…
Åsa, mälardalen zon 2
Vita blad på växter brukar vara mjöldagg, potatisbladmögel är något helt annat.

Såhär kan potatisbladmögel se ut

Blasten vissnar ner när angreppet gått för långt. Svampen är ganska smittsam och man bör ta bort blasten och bränna den när man ser de första symptomen. Även släktingen tomat kan få sjukdomen.

King edward är en av de sorter som har sämst motståndskraft så odlar du den har du troligtvis en massa problem med bladmögel. Bladmöglet kan övervintra i jorden på kvarlämnade knölar + smittan kan komma med utsädet (+svampsporer flyger runt i luften och kan färdas en bra bit).

Det finns potatissorter som är mer motståndskraftiga tyvärr så muterar potatisbladmöglet ibland vilket kan göra att sorter som varit resistenta drabbas ändå ganska hårt av den nya sortens bladmögel.
stickanp
Stort tack Åsa! De där bilderna tycker jag mig känna igen... Det är helt säkert potatisbladmögel som är mitt bekymmer. Det ska bli intressant att se om det blir av detta i år också... Växlar lite så årets potatisland är lite på sidan om där det var i fjol och än så länge växer blasten så det står härliga till... *s*
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon