Vix
Vi har haft en helt okej gräsmatta, men nu i år håller ett ogräs (som ser ut som det som man ofta har i rabatterna) att helt ta över!!

I höstas spred vi ut Stroller Kombi, för att försök minska på maskrosor o groblad, o jag tyckte att det blev färre, men de ogräsen hade ju varit bättre än det hemska vi har fått nu. För ett par veckor sedan spred vi ut Algomingräsmattegödsel + att jag på det då värst drabbade området strödde ut nytt gräsfrö o försökte vattna minst en ggn per dag, om det inte regnat. Men nu är det ännu värre!! Så jag behöver HJÄLP!!!

Bifogar två bilder så att ni kan se hur ogräset/vår gräsmatta ser ut på några fläckar.

Nu håller det även på att ta över på delar av gräsmattan som har varit himla fin, så nu börjar jag få PANIK!! Så om ni har några egna erfarenheter eller tips, så tar jag tacksamt emot dom!!

/Viktoria

IMG_3074.jpg

IMG_3075.jpg
Åsa, mälardalen zon 2
Ser ut som våtarv, bara att riva bort det värsta med händerna för att hjälpa gräset få ljus så att det kan täcka ytan så det konkurrerar ut våtarven, våtarv brukar spridas med frö. (ev kan det ju även gå att få bort en hel del genom att kratta eller räfsa ifall det är stora ytor det handlar om)

http://linnaeus.nrm.se/flora/di/caryophyll...ll/stelmed.html
Vix
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 01-07-2007, 13:23) *
Ser ut som våtarv, bara att riva bort det värsta med händerna för att hjälpa gräset få ljus så att det kan täcka ytan så det konkurrerar ut våtarven, våtarv brukar spridas med frö. (ev kan det ju även gå att få bort en hel del genom att kratta eller räfsa ifall det är stora ytor det handlar om)

http://linnaeus.nrm.se/flora/di/caryophyll...ll/stelmed.html

Tack för tipset Åsa! Har påbörjat det mödosamma arbetet med att slita bort det... men det börjar vara stora yter det handlar om, så om någon annan har ngt tips på hur jag kan undvika att det kommer tillbaka/sprider sig mer, så tar jag MYCKET TACKSAMT emot det!

Har svårt att förstå att det kunde gå så fort.... ifjol kan jag inte ens minnas att jag såg några fläckar av detta i gräsmattan... o nu är det heltäckande mattor på flera ställen! Skrämmande!

/Viktoria
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon