|
Full version: Bougainvillea
stella08
03-07-2007, 17:30
I våras har jag köpt två pyttesmå Bouganvillea sticklingar. Jag har dem i söderfönster, och jag vattnar och duschar och ger svag näring vid varje vattning (varvar Blåkorn och Bio Bact). Den största plantan har hunnit bli ca en meter lång och de verkar må bra, men inte blir det några blommor. I blomsteraffärer står även små plantor i full blom. Vad gör jag för fel?
Alexander-VG-zon3
03-07-2007, 18:41
dom vill gärna ha en vintervila på +5c +10c +14c för att sen blomma . plus tycker dom det är skönt att vara ute under (april) maj-sept(okt) . man sätter ut dom å sätter dom i skugga först och flyttar dom soligare sen tar man in dom på hösten innan frosten kommer . sen då in i vintervila . så vill den nog blomma sen och när den står ute vill den stå varmt och skyddat .
har du kollat så den inte behöver större kruka ?
stella08
03-07-2007, 19:44
Plantorna var jätte små när jag köpte dem och är nu bara ca 3 månader gamla, så någon vintervila har de inte haft hos mig. Menar du att jag ska vänta på blomningen tills nästa år? Konstigt. Utifrån min logik trodde jag att om butiksplantor som kanske är 20 cm långa står i full blom, då är min som närmar sig en meter är fullt kapabel att blomma. Är det feltänkt? Storleken har alltså ingen betydelse? Jag bor i lägenhet och har ingen balkong, däremot ett litet balkongräcke i söderläge högs uppe på taket. Där vågar jag ställa blommorna permanent eftersom det kan vara ganska blåsigt och det tycker de inte om. Jag trodde att Bouganvillea lämpar sig som inneblomma. Är det någon idé att satsa på den som krukväxt eller ska jag ge den ett bättre liv och ge bort till någon snäll balkongägare?
Alexander-VG-zon3
03-07-2007, 19:53
storlek har ingen betydelse i växtväg när dom ska blomma utan det är av ålder,miljö dom blommar . dom gillar inte kall blåst men är det varmt och blåser lite kvittar det . den kan funka som inne växt dock tar det längre tid för den att blomma utan vintervila plus sparsam blomning som jag skrev vill dom gärna ha +10c +14c på vintern för att sova . annars får du sätta dom där det är svalt och höja fukten så mycket det går och extra ljuse så klarar dom vintern på fönsterbrädan bättre . att dom är ute gör bara dom bra ,att komma ut inget tvunget . men har man dom inne så kan man öppna fönstret åt dom så får dom känna på lite ute liv också
Som Flaxss säger så gillar den att vara ute, och den älskar att vara i solen. Dom största och vackrrase exemplaren som jag har sett, växer på Ibiza, och där är det verkligen varmt och soligt a allra högsta grad, och dom blir till slut stora träd. Jag tror att dom flesta unga plantor med blommor på i affärerna , är drivna jättehårt, för det är den enda förklaringen jag kan komma fram till när jag ser sånt onormalt uppträdande för småplantor.. Och om dom har blivir hårt drivna, så är det ju normalt att dom stackarna måste och vill vila upp sig innan dom orkar blomma igen...Försök att ha lite tålamod, och lycka till med den
stella08
05-07-2007, 14:11
Ja, nu känner jag mig pepprad! Plantan är ute på tackräcket, hoppas att den inte blir stekt. Undrar bara: vill den hänga fritt eller ska jag binda upp de långa grenarna på något sätt?
Alexander-VG-zon3
05-07-2007, 17:11
du kan själv känna efter hur du vill ha den ,, se upp med solen bara så den inte bränns om den inte är van vid solen . skulle den brännas så kommer nya blad dock . och blåser det storm så kanske du ska ta in den med . bara lite att tänka på så den mår bra
Det är ju egentligen en klätterväxt, och man brukar ju leda den på väggarna med stöd. Jag skulle nog försöka binda upp den på något vis, och jag TROR inte att den får för mycket sol, mer stekande än på Ibiza är svårt att hitta.. Ibland kan man se att den hänger med bladen mitt på dagen, men om du inte är helt säker på att den är torr så ska du inte vattna den då...Vänta tills lite senare på eftermiddagen, för då kan man ofta se att bladen blir styva igen , så tänk på att den luras lite ibland..Jag har andra växter som också gör så, och jag tror att den slokar för att skydda bladen så att vattnet den har i bladen inte ska dunsta bort...
Alexander-VG-zon3
05-07-2007, 17:22
CITAT (lissa @ 05-07-2007, 18:12)  Det är ju egentligen en klätterväxt, och man brukar ju leda den på väggarna med stöd. Jag skulle nog försöka binda upp den på något vis, och jag TROR inte att den får för mycket sol, mer stekande än på Ibiza är svårt att hitta.. Ibland kan man se att den hänger med bladen mitt på dagen, men om du inte är helt säker på att den är torr så ska du inte vattna den då...Vänta tills lite senare på eftermiddagen, för då kan man ofta se att bladen blir styva igen , så tänk på att den luras lite ibland..Jag har andra växter som också gör så, och jag tror att den slokar för att skydda bladen så att vattnet den har i bladen inte ska dunsta bort...  fast denna blomma är inte härdad för solen ,, dom på Ibiza är vana vid solen och har skyddande pigment . som med en del palmer jag har dom står i florida i ful sol och dom som jag köper direkt från affären klara inte äns öst solen i sverige för den har stått in en lokal med lite ljuse kanske bara snett från ett fönster och har sina pigment efter det ljuset . den i florida har varit ute i samma söder sol både dag och natt vinter och sommar som liten . men som med palmen från affären måste man vänja den vid solen först sätter man den i norr och sen öst och sen väst m.m. . efter den är van och dom nya bladen som kommer kommer dom klara full sol . så mitt råd se upp med solen i början men när den väl vant sig så kan den stå i ful sol även om det är +40c
Du har säkert rätt Flaxss, för du känner till mycket om sånt..Jag tog det för givet att den hade stått i solen eftersom den har blommor, och det brukar den väl inte ha annars..eller??
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|