|
Alexander-VG-zon3
04-07-2007, 19:33
hejsan hejsan
hade tänkt ha fiskar ute i nåt akvarium i sommar ,, har guppy både vild fångade och odlade . men tänkte det är kanske för kallt för dom än?? och dom odlade är väl känsligare ?? visserligen sa mormor att dom har haft just guppy innan för i tiden där dom bara eldade för att få värme och guppysarna hade då +12c +10c i vattnet om vintern . men så tänkte jag mina är ju inte vana vid kalt dom har väl aldrig under +15c på vintern plus är dom odlade mer känsliga kanske såå vad tror ni om detta med guppy ute ??
sen tänkte jag vidare ska kanske köpa mer tåligare fiskar som klarar att vara ute under sommaren utan problem även om det blir kallt . men hur gör man på vintern ?? om man inte har damm . tänkte går det övervintra fiskarna typ i en källare ?? som håller +12c +10c . kan dom stå mörkt ?
vill gärna ha nåt smått , men är det runt +10c så måste dom ha mat å ljuse då på vintern ?
och hur är det med placering går det ha fiskar i ett akvarium ute ? blir kanske lågt på natten kokande på dagen . sol eller skugga ??
kanske ska köpa nåt färdig gjort damm och gräva ner och ha i det är väl bättre .
mycket frågor hoppas nån kan svara
tusen tack för svar
Jag har haft guppy i mitt inneakvarie men inte lyckats något vidare med dom. I det akvariet håller det ju konstant 26 - 27 grader så jag undrar om de klarar så låg temp som +10. Frågade i vår zooaffär och tydligen är guppy inte direkt lätta att klara av.
Tålig fisk som du kan ha i akvarie är slöjstjärt. Den klarar sig fint utan doppvärmare. Om du har ett lite större akvarie kan du ju ha guldfiskar. Mina hade jag ute hela vintern, även när det frös, då gick de i dvala så någon mat behöver de inte under +5. Slog bara hål på isen så det kom ner syre. Du kan även ställa guldfisk i en större spann i en källare med några växter och eventuellt syretabletter så ska de klara vintern. Ställ inte akvariet i solen, då blir det alldels fullt med alger i det.
Hoppas du fått några svar på dina frågor.
Alexander-VG-zon3
04-07-2007, 21:26
tack för infon .
guppy har jag redan inne utan doppvärmareoch där kommer jätte många barn så får dom sjukdom blir jag lycklig så beståndet tunnas ut och ger syre och plats neee usch nu lätt jag hemsk . men dom trivs väldigt bra . temp dom har runt +15c på vintern och +25c på dagen på sommaren . tänkte om man kunde ta ut dom också . fast kanske ska köpa nåt tåligare att ha ute tycker det låter bättre själv med .
men om vi går tillbaka till guldfisk vill inte ha mer fisk inne . utan så fall ute i ett akvarium eller nåt annan behållare . men akvariumet klara ju inte vintern . men va dina guldfiskar helt frusna ?? alltså allt vatten va till is och bara ett syre hål och dom överlevde ?
fast tar nog hellre ner dom i källaren så dom verkligen klara sig .
men tror du jag kan ha guldfiskar i en källare som är mörk och håller +10c i nån vatten behållare ? det blir aldrig under +10c i källaren . varma dagar under vintern kan det bli +13c också .
Vad avis jag blir att du klarar av guppy så bra, mina bara dör.
Nej det var inte helt bottenfruset, då hade de nog inte klarat sig, Kan tänka mig att det var cirka 10 cm fruset men jag hade ingen pump för den gick sönder i höstas.
Enligt zooaffären här är det helt OK att ta in fisken i en stor spann i källaren, sluta att ge dom mat om temperaturen går under +5 och lägg i någon syretablett så klarar de sig säkert. Ett vanligt akvarium fryser säkert sönder om du har det ute på vintern så det bästa är nog om du kan lyfta ner alltihopa i en källare.
Alexander-VG-zon3
04-07-2007, 21:46
tror du inte dina guppy har det för varmt ? ,, för mina mår mycket bättre nu när jag tog veck doppvärmaren .
men tror du att ett akvarium kan stå som på ett bord ute på sommaren eller på marken? klara guldfiskarna det ??
kan tänka mig att det sjunker snabbt å höjs lika snabbt i temperaturen .
ska nog ändå prova det med att övervintra dom i källaren .
hur stora blir guldfiskarna ??
Det är möjligt att det är för varmt, men guppyna som dom säljer har den temperaturen. Jag vet inte kanske kunde försöka med att ha ett speciellt guppyakvarie utan doppvärmare. Har du pump och ljus?
Kan inte tänka mig att det skulle vara några problem för guldfiskarna ute i ett akvarie. Mina är i och för sig i en damm, men den är ganska liten och temperaturen hoppar ju upp och ner i den också. Mitt på dagen är där jättevarmt och på kvällen och sådana här regniga dagar är det betydligt kallare. Ska du ha pump i akvariet? Tänk då på att ha jordfelsbrytare och se till att den klarar vatten ovanifrån.
Guldfiskarna var väl cirka 8 cm när jag köpte dom men nu är dom cirka 15 men då är dom ju också 1 år gamla. Kan tänka mig att överlever dom ett år till så växer dom säkert ännu mer. Vill du ha mindre fisk kan du ju testa med slöjstjärt, ser ju ut som guldfisk men mindre, klarar också kallare vatten, kanske inte i en damm men i ett akvarie.
Lars-Olof Arvids
05-07-2007, 10:26
26-27 grader är inga problem för guppy, men är det lite kallare trivs de lika bra. Tyvärr har guppyns stora popularitet lett till en massodling där allt får överleva oavsett kvalitet. Guppy går alltid att sälja, inte minst för att de enligt böckerna är så tåliga och lättskötta. Får man en frisk, stark stam stämmer det, men inte om de är sönderodlade. Varför inte försöka med vildguppy? Även om de har lite svagare färger och saknar slöjfenor, är de garanterat tåligare än slöjguppy. Säkert går vildguppy (kanske även vissa stammar av slöjguppy) att ha i en damm ute på sommaren, om man gradvis kan vänja dem vid den lägre temperaturen. En annan trevlig liten stimfisk som inte kräver så hög temperatur är kardinalfisk (Tanichtys albonubes). Den passar säkert utmärkt i din damm på sommaren. Men förväxla den inte med kardinaltetran som inte klarar sig i en utedamm. Både guppy och kardinalfisk måste tas in och hållas i ett akvarium över vintern, medan guldfiskar klarar sig ute i dammen så länge den inte bottenfryser.
Guldfiskar kan bli uppemot en halvmeter, så man ska inte ha dem i för små akvarier och absolut inte i s k "guldfiskskålar". De måste ha plats att växa naturligt. Jag skulle inte rekommendera att ha ett akvarium utomhus på sommaren. Fiskarna mår dåligt av de stora temperaturväxlingarna mellan dag och natt, och säkert blir det mycket alger i akvariet om solen ligger på. Guldfiskar är tåliga och överlever det mesta, men det innebär inte att de mår bra av vad som helst.
Olle
Chamomille
05-07-2007, 11:04
Jag ska i alla fall skicka mina guppysar och platysar på kollo i sommar. Min bättre hälft ska ta hem ett beggat badkar som vi ska ställa på verandan. Sen får man ordna till det så inte solen skiner på det, för då går det åt h..e.. För varmt och alger. Jag måste fråga: varför lyckas ni inte med guppysarna? Jag fick ett litet akvarium i julklapp av sambon. Ett par guppysar och platysar har blivit ca 100 st!!! Fast så har jag en jättebra zooaffär som talade om vad man skall göra. T.ex så skall vattnet och växterna stå en vecka innan man stoppar i fiskar. Och så ska man hälla i olika med el (bakterier för filtret samt aqua safe som "tar bort" elaka saker i vattnet). Sen delvattenbyten ibland. Jag har dåligt samvete för mina stackars fiskar som är så många... Är det nån som vill ha??
Lars-Olof Arvids
05-07-2007, 11:47
Vad roligt att du har en så bra zooaffär!  Alltför ofta är zoohandlare inte alls så kunniga som de borde vara. Att man måste byta vatten ibland är helt riktigt, ca 1/3 en gång i månaden är lagom. Däremot är vattenberedningsmedel inte så nödvändiga som handlaren påstår. Har akvariet stått med vatten och inredning i en vecka är vattnet oftast bra ändå, och är akvariet väl inkört kan man använda kranvatten utan tillsatser vid vattenbyten. Åtminstone om man inte byter väldigt mycket på en gång, men det ska man ändå inte göra. Lite och ofta är alltd bättre än mycket och sällan. Det bästa stället att lära sig akvariehobbyn är i en akvarieförening. Även en kunnig och bra zoohandlare är intresserad av att sälja sina varor, även om de inte alltid är så bra. I föreningen träffar du kunnigt folk som lär ut hobbyn utan ekonomiska baktankar. Ibland ordnar föreningarna auktioner på fiskar och växter, där man kan bli av med sitt överskott och köpa nya, närodlade fiskar av bra kvalitet. Närodlade fiskar är ju vana vid det lokala vattnet, och behöver inte ställa om sig på samma sätt som importerade zooaffärsfiskar som ofta har flugit över halva jorden och gått i kraftigt medicinerat vatten. Det är roligt att prata fisk runt fikabordet, höra på intressanta föredrag och göra utflykter till foderdammar, utställningar, odlare o s v. Man behöver absolut inte vara expert för att vara med, men risken är att man blir det efter ett tag.  Chamomille, jag ser att du bor i närheten av Bollmora, som har en av Sveriges största och mest aktiva akvarieföreningar. Den kan jag verkligen rekommendera! Nu på sommaren har de nog inga aktiviteter, men den 30 september har de en storauktion där det går utmärkt att sälja guppy och platy. http://www.bollmoraakvarieklubb.org/Olle
Alexander-VG-zon3
05-07-2007, 12:12
CITAT (Lars-Olof Arvids @ 05-07-2007, 11:26)  26-27 grader är inga problem för guppy, men är det lite kallare trivs de lika bra. Tyvärr har guppyns stora popularitet lett till en massodling där allt får överleva oavsett kvalitet. Guppy går alltid att sälja, inte minst för att de enligt böckerna är så tåliga och lättskötta. Får man en frisk, stark stam stämmer det, men inte om de är sönderodlade. Varför inte försöka med vildguppy? Även om de har lite svagare färger och saknar slöjfenor, är de garanterat tåligare än slöjguppy. Säkert går vildguppy (kanske även vissa stammar av slöjguppy) att ha i en damm ute på sommaren, om man gradvis kan vänja dem vid den lägre temperaturen. En annan trevlig liten stimfisk som inte kräver så hög temperatur är kardinalfisk (Tanichtys albonubes). Den passar säkert utmärkt i din damm på sommaren. Men förväxla den inte med kardinaltetran som inte klarar sig i en utedamm. Både guppy och kardinalfisk måste tas in och hållas i ett akvarium över vintern, medan guldfiskar klarar sig ute i dammen så länge den inte bottenfryser.
Guldfiskar kan bli uppemot en halvmeter, så man ska inte ha dem i för små akvarier och absolut inte i s k "guldfiskskålar". De måste ha plats att växa naturligt. Jag skulle inte rekommendera att ha ett akvarium utomhus på sommaren. Fiskarna mår dåligt av de stora temperaturväxlingarna mellan dag och natt, och säkert blir det mycket alger i akvariet om solen ligger på. Guldfiskar är tåliga och överlever det mesta, men det innebär inte att de mår bra av vad som helst.
Olle jag har vild fångade guppy också ,, så dom kanske är säkrare att ha ute då . men hur vänjer man dom vid ute liv ? ska kanske skippa att ha ett akvarium ute ,, men vad kan man annars ha dom i om man inte kan gräva en damm nu det närmsta ? kommer säkert fixa nån damm senare . kardinalfisken kan den va i en källare över vintern ?
Chamomille
05-07-2007, 12:13
CITAT (Lars-Olof Arvids @ 05-07-2007, 12:47)  Vad roligt att du har en så bra zooaffär!  Alltför ofta är zoohandlare inte alls så kunniga som de borde vara. Att man måste byta vatten ibland är helt riktigt, ca 1/3 en gång i månaden är lagom. Däremot är vattenberedningsmedel inte så nödvändiga som handlaren påstår. Har akvariet stått med vatten och inredning i en vecka är vattnet oftast bra ändå, och är akvariet väl inkört kan man använda kranvatten utan tillsatser vid vattenbyten. Åtminstone om man inte byter väldigt mycket på en gång, men det ska man ändå inte göra. Lite och ofta är alltd bättre än mycket och sällan. Det bästa stället att lära sig akvariehobbyn är i en akvarieförening. Även en kunnig och bra zoohandlare är intresserad av att sälja sina varor, även om de inte alltid är så bra. I föreningen träffar du kunnigt folk som lär ut hobbyn utan ekonomiska baktankar. Ibland ordnar föreningarna auktioner på fiskar och växter, där man kan bli av med sitt överskott och köpa nya, närodlade fiskar av bra kvalitet. Närodlade fiskar är ju vana vid det lokala vattnet, och behöver inte ställa om sig på samma sätt som importerade zooaffärsfiskar som ofta har flugit över halva jorden och gått i kraftigt medicinerat vatten. Det är roligt att prata fisk runt fikabordet, höra på intressanta föredrag och göra utflykter till foderdammar, utställningar, odlare o s v. Man behöver absolut inte vara expert för att vara med, men risken är att man blir det efter ett tag.  Chamomille, jag ser att du bor i närheten av Bollmora, som har en av Sveriges största och mest aktiva akvarieföreningar. Den kan jag verkligen rekommendera! Nu på sommaren har de nog inga aktiviteter, men den 30 september har de en storauktion där det går utmärkt att sälja guppy och platy. http://www.bollmoraakvarieklubb.org/Olle jaha.. Tack för tipset! Då lär firrarna vara stora och fina! Men det jag menade med t.ex aqua safe är att det tar bort vissa "ohällsosamma grejer" såsom kalk, koppar eller vad man nu har i brunnen. Vi har ju egen brunn... Bor du i närheten du me?
CITAT (Chamomille @ 05-07-2007, 12:04)  Jag ska i alla fall skicka mina guppysar och platysar på kollo i sommar. Min bättre hälft ska ta hem ett beggat badkar som vi ska ställa på verandan. Sen får man ordna till det så inte solen skiner på det, för då går det åt h..e.. För varmt och alger. Jag måste fråga: varför lyckas ni inte med guppysarna? Jag fick ett litet akvarium i julklapp av sambon. Ett par guppysar och platysar har blivit ca 100 st!!! Fast så har jag en jättebra zooaffär som talade om vad man skall göra. T.ex så skall vattnet och växterna stå en vecka innan man stoppar i fiskar. Och så ska man hälla i olika med el (bakterier för filtret samt aqua safe som "tar bort" elaka saker i vattnet). Sen delvattenbyten ibland. Jag har dåligt samvete för mina stackars fiskar som är så många... Är det nån som vill ha?? Jag försöker sköta det efter alla konstens regler. Var till och med och kollade vattenkvaliteten hos zooaffären och den var perfekt, inget att anmärka på. Jag har också en toppen zooaffär här som är hur duktiga som helst, men guppisarna trivs ändå inte hos mig. Hade gärna tagit emot men vi bor kanske lite för långt ifrån varann. Tänkte starta ett eget akvarie med bara guppisar nu, mina andra fiskar är för stora och jag har ingen lust att föda dom med guppisar.
Chamomille
05-07-2007, 12:23
CITAT (Cathis @ 05-07-2007, 13:15)  Jag försöker sköta det efter alla konstens regler. Var till och med och kollade vattenkvaliteten hos zooaffären och den var perfekt, inget att anmärka på. Jag har också en toppen zooaffär här som är hur duktiga som helst, men guppisarna trivs ändå inte hos mig. Hade gärna tagit emot men vi bor kanske lite för långt ifrån varann. Tänkte starta ett eget akvarie med bara guppisar nu, mina andra fiskar är för stora och jag har ingen lust att föda dom med guppisar. Ja (haha) det kanske är lite långt att åka för att hämta några fiskar.... Jag vet inte riktigt vad jag har gjort för att mina fiskar trivs så bra. Fullt är det i alla fall. Och vilka fantastiska färger guppysarna har!!! Blå-röda, ormskinnsfärgade, lila, aik-are...
Lars-Olof Arvids
05-07-2007, 12:28
CITAT (flaxss @ 05-07-2007, 13:12)  jag har vild fångade guppy också ,, så dom kanske är säkrare att ha ute då . men hur vänjer man dom vid ute liv ?
ska kanske skippa att ha ett akvarium ute ,, men vad kan man annars ha dom i om man inte kan gräva en damm nu det närmsta ?
kommer säkert fixa nån damm senare .
kardinalfisken kan den va i en källare över vintern ? Varifrån har du fått dina vildfångade guppy? Det är inte så att du blandar ihop "vildfångad" och "vildform"? Guldfiskarna kan du ha i ett tillräckligt stort akvarium inomhus så länge. Även om de helst vill ha det svalt, klarar de även högre (jämn) temperatur ett tag. Det är bättre än att ha dem ute i en liten vattenvolym där temperaturen varierar mycket mellan dag och natt. Nu när det är svalt och regnigt går det nog bra att ha dem ute, men blir det uppemot 30 grader på dagarna och under 20 på nätterna är det inte bra. Fiskar mår inte bra av att gå mörkt i källaren. Idealtemperaturen för kardinalfisk ligger omkring 18-20 grader, men den tål även några grader högre eller lägre utan problem. Alltså kan du ha dem ute i dammen på sommaren och i ett akvarium inomhus på vintern. Olle
Lars-Olof Arvids
05-07-2007, 12:33
CITAT (Chamomille @ 05-07-2007, 13:13)  jaha.. Tack för tipset! Då lär firrarna vara stora och fina! Men det jag menade med t.ex aqua safe är att det tar bort vissa "ohällsosamma grejer" såsom kalk, koppar eller vad man nu har i brunnen. Vi har ju egen brunn... Bor du i närheten du me? Jag har också egen brunn och använder aldrig några tillsatser när jag byter vatten i mina åtta akvarier. Vill du ändå använda aquasafe menar jag inte att det är skadligt, bara onödigt. Jag bor utanför Svenshögen i Bohuslän och är med i Uddevalla akvarieförening. Men jag har tidigare varit med i styrelsen för Sveriges Akvarieföreningars Riksförbund (SARF) och känner en del folk från Bollmora genom dem. Olle
Chamomille
05-07-2007, 12:33
Om man kan ha en damm (eller badkar...) i skuggan så går det bra. Naturligtvis så skall man ha doppvärmaren i...
Lars-Olof Arvids
05-07-2007, 12:40
Det beror på vad man har för fiskar. Guldfisk och kardinalfisk behöver ingen doppvärmare, guppy är väl ett gränsfall även om vildformen säkert klarar sig utan efter tillvänjning.
Olle
Alexander-VG-zon3
05-07-2007, 18:22
CITAT (Lars-Olof Arvids @ 05-07-2007, 13:28)  Varifrån har du fått dina vildfångade guppy? Det är inte så att du blandar ihop "vildfångad" och "vildform"?
Guldfiskarna kan du ha i ett tillräckligt stort akvarium inomhus så länge. Även om de helst vill ha det svalt, klarar de även högre (jämn) temperatur ett tag. Det är bättre än att ha dem ute i en liten vattenvolym där temperaturen varierar mycket mellan dag och natt. Nu när det är svalt och regnigt går det nog bra att ha dem ute, men blir det uppemot 30 grader på dagarna och under 20 på nätterna är det inte bra.
Fiskar mår inte bra av att gå mörkt i källaren. Idealtemperaturen för kardinalfisk ligger omkring 18-20 grader, men den tål även några grader högre eller lägre utan problem. Alltså kan du ha dem ute i dammen på sommaren och i ett akvarium inomhus på vintern.
Olle hmm bra fråga ,, vet inte vilken grosit dom kommer ifrån och är inte säker om dom är vildform eller vildfångade . men det kvittar ska nog ändå ha mina guppy inne som vanligt dom trivs så bra där så bättre å inte störa det . funderar och funderar , guldfisk eller kardinalfisk . på vintern är det lättare med kardinal fisk då kan jag ställa dom i fönstret eller i ett rum . och har jag då en liten damm ute så fryser säkert botten och då dör guldfisken . lutar sig ändå mot kardinalfisken . men finns där verkligen inte nån annan behållare än en damm som går ha fiskar i ute ?? ska nog ändå göra nån liten damm . fast iför sig köper jag kardinalfisk kan dom va inne så länge.
Vild du ha guldfisk är det lika bra att plocka fram grävmaskinen och ta till ordentligt. För övervintring krävs en djuphåla på minst 80cm djup. (Där trivs även näckrosorna) Men inte djupare än 150cm. (Syrebrist, ljusbrist et.c.) Snåla inte med yta och kubik, du ångrar dig bara om några år. Se också till att ha ngt över dammen, en bro, skuggande träd eller tjusiga mobiler, så du slipper besök av häger och annan trevlig fiskfångande fågel. FAst jag måste erkänna att damm nummer tre och fyra är under uppbygnad i alla fall... Med femtusen kvadrat att leka på, är det svårt att låta bli det porlande vattnet... När det gäller tillökningen av guppy kan jag meddela att deras andranamn är "miljonfiskar". Fast de är väl inte riktigt lika förökningsvilliga nu som på de goda sextiotalet, när en annan började akvariekarriären....
Kom ju på att när temperaturen sjunker under 10+ slutar guldfiskarna att äta. Vid 6+ går de sakta ner i dvala. Dammens vatten får INTE underskrida +4, därför 80cm minimidjup. Vinterförvaring utanför damm kan ske i vattentunna. Det går enkelt att rigga en lampa med timer några timmar per dygn om vattnet är varmare än 8+ och fiskarna behöver ngn nypa foder i veckan. Tips på uteförvaring som inte är en damm eller akvarium (Akvarium ute=uteslutet!!! Blir bara alger och kokhett) ett gammalt emaljerat badkar som placeras i nordvästläge, för att inte bli för varmt. Men investera i en termometer för säkerhets skull. Lycka till
Jag har nyligen fått ett akvarium (begagnat, med medföljande fiskar  ) och har blivit lite sugen på att ha fisk i en damm i trädgården också. Om man har guldfiskar ute i en damm, kan man flytta dem till ett sällskapsakvarium med andra fiskar över vintern, eller finns det risk att de inte klarar flytten (det blir ju helt annat vatten och helt andra temperaturer) eller att de för med sig sjukdomar eller annat otrevligt utifrån?
Lars-Olof Arvids
06-07-2007, 15:01
Jag skulle nog ge guldfiskarna ett eget akvarium över vintern. Tänk på att de kan bli ganska stora och måste ha ett akvarium därefter. Om tillvänjningen sker långsamt (t ex genom att först ta in fiskarna i spannar med dammvatten, och när det har fått rumstemperatur gradvis byta det mot akvarievatten) kommer de säkert att klara flytten. Flyttar du dem till sällskapsakvariet finns risk för smitta och kanske för att stora guldfiskar kan äta upp mindre fiskar. Och som sagt, utrymmet måste räcka till alla.
Olle
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|